.

Beantwoord

Waarom heb ik kosten als ik vanuit Nederland bel naar Italië?


Sedert 1 juni gaat bellen binnen Europa vanuit je bundel. Ik zie ik dat ik gisteren buiten mijn bundel naar Italie heb gebeld, extra kosten € 2,76 extra kosten. Waarom is dit?
icon

Beste antwoord door Ray 7 June 2017, 12:36

Bekijk originele reactie

12 reacties

Even voor de duidelijkheid. Je hebt met een Nederlands nummer vanuit Nederland naar een Italiaans nummer in Italië gebeld?

Zo ja, dan klopt het
dat klopt
maar waarom klopt het dan. Ik verkeer in de veronderstelling dat het dan van mijn belminuten afgaat
Nee want je bent dan niet aan het roamen.

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/verbruik-binnen-de-eu-uit-je-sim-only-bundels-2558?c=371

Vanuit Nederland betaal je dus de kosten zoals jij nu ervaren hebt.
Is dus eigenlijk een rare zaak. Naar wie belt iemand in het buitenland, bv Italie, naar een Italiaans nummer.
In principe toch nooit of bijna nooit.
Als ik het dus goed begrijp is nu alleen veranderd dat je binnen de EU binnen het land war je verblijft gebruik kan maken van je bundel
Dat klopt. Want dat is bepaald in het Europees parlement.

En de kosten vanuit Nederland vallen onder de vrij markt.
Bedankt voor je duidelijke reactie
Badge
Dus als hier in Enschede op het duitse netwerk ga roamen om naar de UK te bellen ben ik goedkoper uit dan dat ik op het NL netwerk blijf zitten??
Reputatie 7
Badge +9
Ja dat klopt!
Reputatie 7
Badge +10
Hi G. Slob,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik kan me goed voorstellen dat je bent geschrokken van het feit dat dit gesprek buiten je bundel viel. Er zijn veranderingen gekomen in hoe roaming werkt in zone 1, dat klopt. De roamingkosten zijn verdwenen, waardoor je dezelfde kosten hebt wanneer je roamt als wanneer je binnen Nederland bent.

Maar wat is roaming precies? Dat is wanneer je gebruik maakt van een buitenlands netwerk. Als je dus vanuit Frankrijk naar een Spaans nummer belt, dan ben je aan het roamen. Als je vanuit Nederland naar een Spaans nummer belt, ben je niet aan het roamen. Daarom valt dit buiten de bundel.

Let je erop dat als je naar een Nederlands 06-nummer belt, en die persoon bevindt zich in Frankrijk bijvoorbeeld, jij niks extra's betaalt? Dit geldt echt alleen als je naar een buitenlands nummer belt. Alleen dan is het buiten je bundel. Hier lees je daar meer over.

Jouw gesprek was naar een Italiaans nummer en je belde vanuit Nederland. Dat is geen roaming en viel dus daarom buiten de bundel.

Heb je hier nog vragen over?

@ Doubleyoupee, goed opgemerkt, dat klopt! Als je op het Duitse netwerk zit, ben je aan het roamen. Als je op het Nederlands netwerk zit, dan niet. Is dat helder?
@ Ray en Scotsman, dank voor de hulp!

Groetjes,
Jihane
Badge

@ Doubleyoupee, goed opgemerkt, dat klopt! Als je op het Duitse netwerk zit, ben je aan het roamen. Als je op het Nederlands netwerk zit, dan niet. Is dat helder?

Groetjes,
Jihane


Het is zeker helder, en ik snap ook dat dat komt i.v.m. europese regels vs vrije markt in NL.
Maar het is natuurlijk wel erg vreemd dat ik op het duitse netwerk goedkoper uit ben dan via mijn eigen provider in eigen land. Ik vind eigenlijk dat non-roaming kosten niet duurder mogen zijn dan roaming kosten.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Doubleyoupee,

Mooi dat het helder is! Ik geef je groot gelijk dat het vreemd is dat je op het Duitse netwerk goedkoper uit bent, dan op het eigen vertrouwde Nederlandse netwerk, maar het is helaas niet anders.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar

Reageer