Skip to main content

.

Ik was vorige week in Boekarest en kon daar niet meer bellen, SMSsen of gebeld worden. Ik had gewoon een week lang geen enkel bereik met Simyo. 😠 Hoe kan dit? Waarom garandeert Simyo geen dekking in een Europese hoofdstad? Er zaten mensen te wachten op een telefoontje vanaf het vliegveld om mij op te halen, maar ik kon ze dus niet bellen of een bericht sturen. Voor de duidelijkheid: dit gaat niet om internet, maar gewoon om telefonie. In Duitsland valt mijn verbinding ook vaak weg.

Als Simyo alleen bestemd is voor gebruik in Nederland moet dit duidelijk aangegeven worden. Graag ontvang ik van iemand een tip voor een betere provider.
Een reden kan zijn dat "bellen naar en in het buitenland" niet aan staat op jouw Mijn Simyo. Is dat zo? Ook moet roaming aan staan op je toestel.
Zo, wat een hoop boosheid meteen. Volgens mij ligt het er gewoon aan dat je je buitenlandoptie niet hebt aangezet. Ik heb het namelijk ook een keer gehad toen ik voor het eerst naar het buitenland ging (Duitsland) en toen bleek achteraf dat ik de buitenlandoptie niet had ingeschakeld. Kun je gewoon online doen. Enne, beetje raar om op het simyo forum tips voor een betere provider te vragen, vind je niet? 😛
Nou Miepje en Scotsman,

Bedankt voor jullie reactie, maar meestal kan ik vanuit Duitsland wel bellen en gebeld worden, dus ik neem aan dat deze optie wel degelijk aanstaat! :(

Er moet dus iets anders aan de hand zijn...
Als je die gecheckt hebt inderdaad ook even kijken of je roaming dan aanstaat? Anders even via de klantenservice proberen lijkt me, vervelend!
De meeste mensen laten als ze in het buitenland zijn hun toestel automatisch een netwerk kiezen. Dat werkt meestal goed, maar niet altijd. In dat geval wil het soms helpen om te kijken welke netwerken er "in de lucht" zijn, en dan met de hand eentje te kiezen waarmee bellen en internet werkt. Ook opnieuw opstarten van de telefoon is vaak een oplossing. Als dat allemaal niet helpt dan is het tijd om Simyo to contacteren want die kunnen je aansluiting een reset geven.
Kan het niet beter verwoorden dan hierboven. 🙂
Beste Roelien,



Er zijn al best wat antwoorden gegeven, door overige forum genoten.

Waarvan ik mij tevens achter het antwoord van "Scotsman" kan scharen.



Toch wil ik nog even kort ingaan op een gestelde vraag, waarmee je aangeeft dat Simyo geen dekking kan garanderen in een buitenlandse plaats.



Zowel Simyo, maar ook alle overige Nederlandse providers, kunnen geen garantie geven over een goede dekking in het buitenland, omdat je dan afhankelijk bent van de lokale provider in het betreffende land.

Hier heeft (en kan) Simyo en de overige Nederlandse providers geen invloed op uitoefen.

Ook het netwerk waar je in het buitenland gebruik van maakt, heeft "witte vlekken" in het netwerk, en dat kan verschillen per netwerk.

Vandaar dat je ook het beste (zoals Scotsman al schreef), handmatig een netwerk selecteren, en je zo kunt kiezen voor een lokale netwerk waarmee je dan wel probleemloos kunt bellen en sms'en.

Ook kunnen er storingen zijn op het lokale netwerk, waardoor niet alleen jij maar ook andere mensen niet kunnen bellen en sms'en.



Als je in Duitsland wel goed kunt bellen en sms'en, staat in elk geval de optie "bellen in en naar het buitenland" aan binnen jouw "mijn Simyo" en roaming op je smartphone, aangezien je anders ook daar geen verbinding kon krijgen.

Simyo, kan dus nooit een garantie geven voor een goed bereik op je vakantieadres, je bent dan 100% afhankelijk van de lokale netwerken ter plaatse (inclusief Europese hoofdsteden), hier kan Simyo geen invloed op uitoefen.



Ook het gebruikte toestel heeft invloed op het bereik, het enne toestel heeft een betere antenne dan de ander, waardoor het signaal (bij een zwak doorkomend netwerk) dan eerder weg kan vallen.



Maar het kan uiteraard geen kwaad, als een moderator van Simyo even je aansluiting controleert, zodat je in elk geval weet dat daar niets mis mee is.
Hoi roelien,



Voor de overzichtelijkheid heb ik jouw topic verplaatst naar het subforum Buitenland.



Ik kan niets toevoegen aan het antwoord van Scotsman en de aanvulling van MichD.

Jouw optie 'Bellen in en naar het buitenland' staat aan, en in andere landen werkt het wel. Als je dan ook geen sms kunt sturen, kun je de tips die de heren geven opvolgen.

Sms'en kan namelijk ook als de optie 'Bellen in en naar het buitenland' uit staat. Het is dan ook geen 'bellen'. Handmatig een netwerk selecteren kan dat helpen.



Is het zo duidelijk voor je?



Scotsman en MichD; dank jullie voor het antwoorden!

Roelien en Miepje; welkom op het forum 🙂
Ik had afgelopen weekend precies hetzelfde probleem... maar dan in budapest ... en een paar maanden geleden in londen..



Simyo kan het bij mij helaas niet oplossen (handmatig netwerk kiezen, telefoon uit en aan.. heb het allemaal geprobeerd) en de vodafone sim van iemand anders werkte direct wèl in mn mobiel.



Ik ben er klaar mee, over 2 weken ga ik naar madrid, maar wel met een vodafone sim en geen simyo sim meer..
Hoi Prosperot,



In je gegevens lees ik inderdaad terug dat je hier vaker last van hebt. Een paar dagen geleden op Twitter heb je nog contact gehad net Ruud. Helaas kunnen we niets uitzoeken voor je wanneer je niet meer in het buitenland bent :(

Je geeft nu aan dat je een andere simkaart mee gaat nemen. Zou je toch ook misschien je Simyo simkaart mee willen nemen en uit willen proberen? Als je dan geen verbinding kunt krijgen wil je dan contact opnemen met ons? Wij kunnen dan op onze beurt een Netwerkspecialist van KPN bellen om je verbinding uit te lezen.

Ik zie overigens wel gesprekken vanuit Hongarije, dus het werkt soms ook wel, klopt dat?



Er is op dit moment ook een nieuwe simkaart naar je onderweg, dus als het fysiek aan je simkaart ligt, is dat dan in elk geval opgelost.
Dat wordt lastig, Ik ga porteren van Simyo naar Ziggo en hoop dat daarmee het probleem is opgelost.



Het vreemde is inderdaad dat het heel af en toe wel werkt en daarna niet meer, maar hou dan wel vol bereik. Vrienden van mij met Vodafone en Telfort hadden geen enkel probleem, en ik ook niet als ik hun SIM in mijn toestel deed.



Na mijn problemen in London (en Belgie, Frankrijk onderweg daar naartoe) heb ik al op eigen kosten een nieuwe Simyo SIM aangeschaft om die mogelijkheid uit te sluiten (helpdesk destijds vertelde dat het daar echt niet aan kon liggen, dus wilde deze niet vervangen. Ik heb er toen maar zelf eentje aangeschaft). Dit moet ook allemaal na te lezen zijn in jullie klantsysteem. Dus aan de SIM ligt het niet.



Omdat het probleem alleen maar in het buitenland voorkomt, ik daar alleen met weekendjes weg kom en dan juist de helpdesk dicht is, heb ik de moed opgegeven dat ik met Simyo dit probleem ga oplossen. Ik wil gewoon bereikbaar zijn voor het thuisfront.



Volgende trip wordt Madrid, maar dan dus met Ziggo. Ik hoop dat dan alles weer normaal werkt.
Hoi Prosperot,



Wij hopen ook voor je dat de overstap ervoor zorgt dat jij wel gewoon bereik hebt in het buitenland. Het is spijtig en daarom onze excuses dat we het tot nu toe niet goed voor je hebben kunnen oplossen.



Groetjes, Tiury
Ik zou nog ff laten weten hoe het me vergaan is... Met de simkaart van Ziggo prima bereik gehad op alle netwerken in Madrid...



Dus vrees toch echt dat het 'ergens' bij Simyo niet goed zat...
Hoi Prosperot,



Dat is in ieder geval goed nieuws.:D

Vervelend dat we het niet voor je hebben kunnen oplossen, maar ik ben blij dat jij toch een oplossing hebt gevonden.

Bedankt voor je terugkoppeling.

Reageer