.

Beantwoord

Waarom biedt Simyo geen internet in het buitenland aan voor Prepaid met de nieuwe Europese regels?

  • 26 July 2017
  • 7 reacties
  • 197 Bekeken

Volgens ACM moeten providers "as Home" aanbieden in de EU, ..dus ook voor prepaid.
Aan deze eis voldoet Simyo dus nog niet, ACM gaat boetes uitdelen indien dat niet wordt aangepast.

Is er al zicht op wanneer Simyo dit voor prepaid gebruikers gaat regelen, internet in de EU....??
icon

Beste antwoord door Anonymous 27 July 2017, 07:53

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Dit is al diverse keren hier ter sprake gekomen. Het korte anwoord is dat de nieuwe EU regels voor roaming geen invloed hebben op het Prepaid product van Simyo wat mobiel internet betreft. Mobiel internet buiten Nederland is en blijft onmogelijk als je prepaid hebt.
Dat lijkt me niet correct, providers moeten in de EU aanbieden, wat ze ook in het land zelf aanbieden,
dus Simyo kan dat wel zeggen, maar zullen zich wel aan de europese regelgeving moeten houden.

Dus of Simyo het nu wel of niet wil, is niet relevant, ze zullen het gewoon moeten gaan regelen,
anders krijgen ze problemen met ACM.
Wanneer u tot nu toe naar een ander EU-land reisde, rekende uw provider u voor
mobiele communicatie (bellen, sms’en, datagebruik) een hoger tarief aan dan in
uw eigen land. De voorbije tien jaar heeft de EU providers gaandeweg verplicht hun
roamingtarieven sterk te verlagen ten voordele van de consument. Wie regelmatig
naar andere EU-landen reist, heeft dit wellicht gemerkt.
Vanaf 15 juni 2017 verdwijnen ook de resterende roamingtarieven die uw provider u in
andere EU-landen aanrekende. Met ieder bestaand of nieuw contract waarin roaming is
inbegrepen, zul je automatisch kunnen roamen tegen thuistarief. De nieuwe EU-regels
gelden voor dataverbindingen, telefoongesprekken en sms-berichten.

Bron

***********

Het gaat over kosten, niet over diensten welke worden aangeboden.
Simyo prepaid biedt geen internet aan in het buitenland, andere prepaid aanbieders doen dat wel. De keuze welke provider is aan jou.
Reputatie 7
Badge +9
Het klopt helemaal wat Friesian zegt. De nieuwe EU roamingregels schrijven niet voor dat alle diensten die een provider in je eigen land aanbiedt nu ook in alle andere EU landen moeten worden aangeboden.

Waar het om gaat zijn de diensten die wel worden aangeboden in het buitenland, daarvoor mag nu niet meer in rekening worden gebracht dan in Nederland. De aangeboden diensten in het buitenland zijn dus het uitgangspunt, niet wat er binnen Nederland beschikbaar is.

Degenen die vinden dat prepaid mobiel internet nu mogelijk gemaakt zou moeten worden in andere EU landen op grond van de nieuwe roamingregels interpreteren die regels verkeerd.
Badge +7
Hoi WillemX,

Ik kan het me voorstellen dat het vervelend is dat je met je Prepaid simkaart niet kunt internetten in het buitenland. Dit is altijd al zo geweest. Als je een Sim Only hebt, kun je wel internetten in het buitenland.

Zoals Friesian en Scotsman al terecht aangeven, zijn we ook niet verplicht dit aan te bieden. De Europese regelgeving schrijft voor dat buitenlandse providers geen extra kosten mogen rekenen als jij als gast gebruik maakt van hun netwerk. Dit gaat puur om tarieven, niet om de diensten die aangeboden worden. Daar mogen providers wel zelf over beslissen. Zolang we voor onze diensten binnen de EU hetzelfde rekenen als binnen Nederland, doen we niets verkeerd.

Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha

@Friesian en Scotsman, Bedankt voor jullie hulp 🙂
Ik maak er geen halszaak van, maar is wel jammer, ik vind het niet meer van deze tijd.

Zoals hierboven Scotsman al schrijft, er zijn providers die het wel aanbieden, en ook tegen
gunstige tarieven. Ik had het liever bij Simyo gehad, maar zal er nu een prepaid bij nemen
van een andere provider. En eens kijken naar dual sim telefoon of zo.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi WillemX,

Ik snap je punt heel goed!

Alleen is het bij ons meer iets technisch. Het is op dit moment technisch nog niet mogelijk voor Prepaid klanten om te internetten in het buitenland. Het is dan ook niet anders dan begrijpelijk dat je een extra simkaart overweegt.

Wanneer hier verandering in komt, dan zullen wij al onze Prepaid klanten hier natuurlijk van op de hoogte houden.

Laat je het weten als je hier vragen over hebt?

Groetjes,
Asma

Reageer