Skip to main content
Beantwoord

Waarom 60,50 kosten en internet blokkade nadat ik mijn data voor een aantal minuten aanzet op Aruba?

• February 2, 2026
  • 9 reacties
  • 39 Bekeken

Vandaag heb ik gevlogen naar Bonaire. Op Aruba een overstap, ter gewoonte en ter instructie van de SMS die ik kreeg van Simyo zette ik mijn data en roaming aan.

Na 6-7 minuten kreeg een schrikbare SMS dat ik 60.5 euro aan kosten heb gemaakt met mijn internet gebruik en dat mijn internet geblokkeerd is.

Hoe kan dit? En is het mogelijk om dit geld terug te krijgen, door dit kleine foutjes kost dit mij 60.5 euro. 

Bedankt.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Dennis M er is een afspraak tussen providers dat de buitenbundelkosten buiten de EU begrensd worden tot maximaal €60,50, dit wordt door geen enkele provider vergoed.

Beter is van te voren maatregelen te nemen om dat soort kosten in de toekomst te voorkomen.

Op de website van Simyo staan diverse artikelen hier over.

https://www.simyo.nl/klantenservice/roaming

9 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 2, 2026

Data kost bij Simyo buiten de EU ongeveer 5000 euro per GB.. welkom bij Simyo, leuker kunnen we het niet maken, wel duurder.

JanD
  • antwoord
  • February 2, 2026

Beste ​@Dennis M er is een afspraak tussen providers dat de buitenbundelkosten buiten de EU begrensd worden tot maximaal €60,50, dit wordt door geen enkele provider vergoed.

Beter is van te voren maatregelen te nemen om dat soort kosten in de toekomst te voorkomen.

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • February 2, 2026

Hoi ​@Dennis M,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten je bundel. Ik kan me goed voorstellen dat dit vervelend is en dat je hier niet op zit te wachten.

Zodra je in een land buiten zone 1 bent, wordt dataverbruik afgerekend tegen het geldende buitenbundeltarief. In het buitenland kan het voorkomen dat je een waarschuwing later ontvangt, omdat het dataverbruik met vertraging bij ons binnenkomt. Hierdoor kan het zijn dat er al kosten zijn gemaakt voordat je de sms ontvangt. Omdat de tarieven buiten de EU hoger liggen, kunnen de kosten bij dataverbruik in korte tijd flink oplopen. Meer informatie over de tarieven in het buitenland vind je hier: Bellen en internetten in het buitenland.

Voor sommige landen hebben we een buitenlandbundel beschikbaar. Mocht je hier in de toekomst gebruik van willen maken, dan vind je meer informatie hierover op: Simyo Buitenlandbundels.

Ik wil dit graag verder voor je nakijken en intern navragen bij de betreffende afdeling, zodat we kunnen zien wat er mogelijk is voor een passende oplossing. Zou je mij daarvoor je telefoonnummer en persoonlijke gegevens via een privébericht kunnen sturen? Dan kijk ik er verder persoonlijk naar voor je.

En ​@JanD bedankt voor de informatie!

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Beginner
  • February 2, 2026

Ik had mij zeker beter in moeten lezen als het gaat om de kosten buiten Europa. De verwarring ligt meer bij mij dat ik een foute SMS kreeg van een foute locatie waarin stont dat ik mijn data bundel kon gebruiken. 

Deze ochtend kreeg ik, nadat ik mijn vliegtuig modus weer in de ochtend uit had gezet, het juiste bericht dat mijn bundel niet geld en het 5 euro per MB kost.

Had ik dit gekregen en gelezen in het eerste SMS dan had ik ook zeker niet mijn data aangedaan.

• auteur
  • Beginner
  • February 2, 2026

Hoi ​@Dennis M,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten je bundel. Ik kan me goed voorstellen dat dit vervelend is en dat je hier niet op zit te wachten.

Zodra je in een land buiten zone 1 bent, wordt dataverbruik afgerekend tegen het geldende buitenbundeltarief. In het buitenland kan het voorkomen dat je een waarschuwing later ontvangt, omdat het dataverbruik met vertraging bij ons binnenkomt. Hierdoor kan het zijn dat er al kosten zijn gemaakt voordat je de sms ontvangt. Omdat de tarieven buiten de EU hoger liggen, kunnen de kosten bij dataverbruik in korte tijd flink oplopen. Meer informatie over de tarieven in het buitenland vind je hier: Bellen en internetten in het buitenland.

Voor sommige landen hebben we een buitenlandbundel beschikbaar. Mocht je hier in de toekomst gebruik van willen maken, dan vind je meer informatie hierover op: Simyo Buitenlandbundels.

Ik wil dit graag verder voor je nakijken en intern navragen bij de betreffende afdeling, zodat we kunnen zien wat er mogelijk is voor een passende oplossing. Zou je mij daarvoor je telefoonnummer en persoonlijke gegevens via een privébericht kunnen sturen? Dan kijk ik er verder persoonlijk naar voor je.

En ​@JanD bedankt voor de informatie!

Groetjes,
Sedat

Bedankt, bericht is verstuurd.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 2, 2026

Ik had mij zeker beter in moeten lezen als het gaat om de kosten buiten Europa. De verwarring ligt meer bij mij dat ik een foute SMS kreeg van een foute locatie waarin stont dat ik mijn data bundel kon gebruiken. 

Wat stond er precies in deze SMS?

Begint de SMS niet met “Welkom in ...” ?

• auteur
  • Beginner
  • February 2, 2026

Wat stond er precies in deze SMS?

Begint de SMS niet met “Welkom in ...” ?

Ik kreeg een SMS met:

"Welkom in Frans Guyana. Je bundels zijn hier geldig! Buiten je bundel bel je voor 23 cent p/min, 7 cent p/sms en 15 cent p/MB. Gebeld worden is gratis. Bel gratis 112 bij nood. Geen verbinding? Herstart je telefoon en kijk of roaming aanstaat. Meer hulp en info vind je op simyo.nl/buitenland. Tariefinfo? Bel +31612001330. Groet, Simyo" 

Mijn naïviteit dacht in dat moment dat de ABC eilanden dan onder dat netwerk vallen aangezien het relatief dichtbij ligt...

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 2, 2026

Dat ligt 1300+ km verder, daar klopt iets niet.

Je zou tussen die SMS en tussen de SMS met de kosten nog een andere SMS moeten hebben ontvangen.

Blijft natuurlijk jammer dat Simyo op deze manier aan inkomsten probeert te komen.

• auteur
  • Beginner
  • February 2, 2026

Dat ligt 1300+ km verder, daar klopt iets niet.

Je zou tussen die SMS en tussen de SMS met de kosten nog een andere SMS moeten hebben ontvangen.

Dat had ik ook verwacht maar dat is niet gebeurt. 

Zie screenshot hieronder. Geen bericht over Caribische gebied. Deze kreeg ik de ochtend erna pas.