Skip to main content
Dit is niet zozeer een vraag maar een waarschuwing. Een ieder die binnen de EU blijft of naar landen reist die onder dezelfde

bepalingen vallen zijn de kosten voor bellen en internet het zelfde als in Nederland en worden vanuit je bundel betaald.

Maar als je zoals ik tussen Denemarken en Noorwegen of tussen Noorwegen en Duitsland reist per schip gelden deze regels niet meer.

Op zee is er geen bereik zoals je gewend bent 3G of 4G maar wordt je telefoon gekoppeld aan een satelliet en dit is schijnbaar dan geen EU of aanverwant land en krijg je bij thuiskomst een onaangename verrassing in de vorm van een rekening van € 62.

Dus wanneer naar het buitenland gaat controleer vooraf of de roaming wel heel de tijd aan kunt blijven of deze misschien wel gewoon uit moet laten en wanneer je wilt bellen of internetten hem even aanzet. Scheelt ook gelijk in verbruik want stiekem zijn er App's die je MB's constant gebruiken.
Dit is al een paar keer eerder op dit forum gemeld. Op schepen (cruise schepen, ferry's e.d.) is vaak een scheepsnetwerk actief waar je gebruik van kunt maken, maar wel tegen een buitensporig hoog tarief omdat de verbinding via een satelliet gaat. Als het goed is wordt dit wel op het scherm van je smartphone aangegeven bijvoorbeeld door het MCN logo (Maritime Communications Network). Dan weet je dat je niet met een netwerk op het vaste land verbonden bent en kun je er voor kiezen dan maar geen gebruik te maken van je telefoon (in de vliegtuigstand zetten is dan een goed idee).
Hoi Grietje54,



Welkom op het Simyo forum 🙂 Zoals je ziet, heb ik je gebruikersnaam aangepast. Dat komt omdat je je 06-nummer als gebruikersnaam had. Dit is een openbaar forum, dus zo kon iedereen je 06-nummer zien. Dat lijkt me niet zo fijn. Geen zorgen, omdat je forum account is gekoppeld aan je Mijn Simyo account, kunnen wij als Simyo medewerkers je 06-nummer wel achterhalen. Als je graag een andere gebruikersnaam wilt, kun je mij een privéberichtje sturen. Dan pas ik deze aan ;)



Ik vind het heel lief van je dat je andere Simyo klanten wilt waarschuwen hiervoor 🙂 Als je op open wateren zit, ben je vaak niet verbonden met de mast van een provider die op land staat, maar ben je verbonden met een satelliet van een maritieme operator. De kosten van een satellietverbinding zijn een stuk hoger, daarom vallen deze onder zone 3. Zodra je verbonden bent met een maritieme operator, zijn je bundels dus niet geldig en valt al je verbruik buiten de bundel.



Hiervoor wordt je ook op meerdere manieren gewaarschuwd. Je ontvangt van ons een sms dat je verbonden bent met deze maritieme operator. In deze sms worden ook de tarieven uitgelegd. Daarnaast kun je zoals Scotsman al uitlegt, in je scherm zien dat je verbonden bent met een maritieme operator. Ook wordt hiervoor vaak op de boot zelf voor gewaarschuwd.



Je kunt daarom het beste je dataroaming uitzetten zodra je de boot op gaat. Zo kun je hoge facturen voorkomen. Jij bent hier helaas op een pijnlijke manier achter gekomen, maar ik weet zeker dat je hier veel van hebt geleerd voor de volgende keer.



Heel erg bedankt dat je je ervaring hier op het forum hebt gedeeld. Hopelijk heb je zo deze situatie bij andere forum gebruikers weten te voorkomen. Ze zullen je heel dankbaar zijn :)



Als hier nog vragen over zijn, hoor ik dat graag.



Groetjes,

Samantha



@Scotsman, heel erg bedankt voor je hulp 🙂
Dank je wel Samantha voor de service. Ik hou de naam vind hem prima zo. Met vriendelijk groet.
Hoi Grietje54,



Super 🙂 Dankjewel voor de terugkoppeling. Namens Samantha: heel graag gedaan.



Trek je aan de bel als je nog een andere vraag hebt?



Groetjes,

Jihane

Reageer