.

Beantwoord

Valt één dag in het buitenland onder roaming?


Badge
Ik lees in het AD dat wanneer je een dagje over de grens gaat shoppen, dit niet onder roaming valt. Betekent dat dat internet en bellen dan buiten je bundel is? Klopt dat?
icon

Beste antwoord door Groentjuh 13 June 2017, 15:01

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Nee, zo als ik jou begrijp is het gezwets. Kun je het bericht iets vollediger neerzetten?
Badge
Ik citeer: "Een dagje winkelen of werken in België of Duitsland geldt niet als roaming voor wie dezelfde dag weer thuis komt'
Reputatie 7
Badge +7
Het wordt voor mij alleen maar vreemder.
Ik kan gaan gokken, maar de regeling is zo dat zolang je een band met Nederland houdt al je EU (plus een klein beetje) gebruik uit je bundel gaat.

Drie weekjes Frankrijk: prima
Dagje Antwerpen: prima
4 maanden Spanje: wellicht niet
Badge
Oke, duidelijk, dank je wel.
Reputatie 7
Badge +7
Journalisten moeten ook niet proberen iets uit te leggen wat ze zelf niet snappen.
Denk wel er aan dat 15 juni geldt voor afschaf roamingkosten voor prepaid. Bij sim only is dat al werkend. EU regels zone 1.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Hschuit,

Ik snap heel goed dat je even navraagt hoe het nou precies zit. Een dagje in Antwerpen valt gewoon onder roaming, en dit valt dus gewoon binnen je bundel. Ik ben wel erg benieuwd naar het artikel trouwens. Kun je een link van het artikel plaatsen?

@wimj12 en Friesian, bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Caspar
Badge
http://www.ad.nl/economie/straks-op-vakantie-16-vragen-over-de-nieuwe-roamingregels~a3d987c76/
Badge
Het artiikel is inmiddels aangepast, zie ik net...
Reputatie 7
Badge +9
Sommige providers in Europa bieden betere deals, dan bijvoorbeeld Nederlandse providers. Door deze regeling is het in theorie mogelijk om elders in Europa zo'n goedkoop abonnement te nemen en vervolgens deze continu in Nederland te gebruiken. Voorheen kon dat niet, omdat je dan extra roaming kosten had. Om dat te voorkomen is er een fair-use-policy in de regelgeving gemaakt. Je mag niet continu roamen.

Hierdoor is het een beetje belangrijk om weten wat er onder deze definitie van roamen valt. Het AD probeert aan te geven dat als je vaak een dagje over de grens gaat, je hier geen zorgen over hoeft te maken. Het is qua tarieven gewoon roamen(dus je betaalt niet extra, dingen gaan uit de bundel), maar voor deze fair-use zou het niet gezien moeten worden als roaming.
Badge +7
Hoi Hschuit,

Bedankt voor de link! Ik trek dezelfde conclusie als Groentjuh. Dit heeft meer betrekking op de fair-use-policy. In deze fair-use-policy geldt een dagje naar Antwerpen niet als roaming, omdat je op dezelfde dag het Nederlandse netwerk ook hebt gebruikt. Ze kijken hierbij eigenlijk alleen naar de dagen die je volledig op een netwerk in het buitenland hebt doorgebracht. Dit is bijvoorbeeld belangrijk voor mensen die in grensgebieden wonen, en soms wel elke dag verbinding hebben met een buitenlandse mast.

Dat neemt niet weg dat zodra je in Antwerpen bent, je wel aan het roamen bent. Je maakt immers wel gebruik van een buitenlands netwerk. Dit verbruik valt ook binnen je bundel. Volgens de fair-use-policy is dit geen roaming, omdat je niet de hele dag hiervan gebruik hebt gemaakt.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is. Als je hier nog vragen over hebt, laat je dit dan weten?

Groetjes,
Samantha

@Groentjuh, heel erg bedankt voor je hulp 🙂
Badge
Het is me duidelijk, bedankt voor de toelichting.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Hschuilt,

Heel graag gedaan namens Samantha en Caspar. :$

Ik wens je alvast een hele fijne dag toe!

Groetjes,
Asma

Reageer