Skip to main content
Omdat de Nederlandse bundels laatst werden uitgebreid naar het EU-gebied, dacht ik binnen mijn bundel te bellen vanuit Nederland naar België. In mijn factuur van afgelopen maand staan echter ineens € 15 belkosten naar België buiten mijn bundel, terwijl ik nog genoeg belminuten had. Blijkbaar is dit systeem alleen geldig als je in het buitenland bent? Hoe werkt dit nu precies, vanuit welke landen naar welke landen valt het binnen je bundel?
Die regeling, waar jij naar verwijst geld alleen als je roamt. Je roamt als je mobiel met een mobiel netwerk van een buitenlandse provider verbonden is. Dat is dus niet zo als je in Nederland bent.



Als je met het Nederlandse netwerk van KPN/Simyo verbonden bent, dan:


  • Kun je bellen met de minuten van je bundel.
  • Kun je SMSen met de minuten/smsjes van je bundel.
  • Kun je internetten met de MBs van je bundel.
  • Kun je niet bellen/SMSen naar landen binnen zone 1, 2, 3 en 4 met de minuten/SMSjes van je bundel.

Als je met een mobiel netwerk van een provider van zone 1 landen verbonden bent, dan:


  • Kun je bellen met de minuten van je bundel (, want dat moet volgens de Europese wetgeving).
  • Kun je SMSen met de minuten/smsjes van je bundel(, want dat moet volgens de Europese wetgeving).
  • Kun je internetten met de MBs van je bundel (, want dat moet volgens de Europese wetgeving).
  • Kun je wel bellen/SMSen naar landen binnen zone 1 met de minuten/SMSjes van je bundel (, want dat moet volgens de Europese wetgeving).
  • Kun je niet bellen/SMSen naar landen binnen zone 2, 3 en 4 met de minuten/SMSjes van je bundel.

Als je met een mobiel netwerk van een provider van zone 2, 3 en 4 landen verbonden bent, dan:


  • Kun je niet bellen met de minuten van je bundel.
  • Kun je niet SMSen met de minuten/smsjes van je bundel.
  • Kun je niet internetten met de MBs van je bundel.
  • Kun je niet bellen/SMSen naar landen binnen zone 1, 2, 3 en 4 met de minuten/SMSjes van je bundel.

Alles wat je niet vanuit de bundels kunt doen, kun je wel doen, maar wordt buiten de bundels gefactureerd. Is het zo duidelijk geworden?
Het gaat hier om roamen. Roamen is gebruik maken van een netwerk anders dan je eigen netwerk. In dit geval heb je dus gebruik gemaakt van je eigen netwerk en betaal je zoals vanouds gewoon de buiten de bundel kosten voor bellen naar het buiten a 23 cent per minuut. De regeling waar jij op doelt valt dus vanuit de landen die horen bij de EU behalve Nederland dus.



Ik adviseer je deze en deze pagina's eens te lezen.
Het is me inmiddels duidelijk. Omdat ik vooral het "naar en van zone 1 bellen/sms'en" had onthouden, had ik geen rekening gehouden met extra kosten vanuit Nederland naar zone 1. Zal er in het vervolg rekening mee houden!
Hoi Titiavd,



Welkom op het Forum!



Ontzettend balen dat je kosten buiten je bundel hebt gemaakt. Dat is niet fijn!



Ik zie dat Groentjuh en Ray je hier inmiddels meer over hebben geïnformeerd. Het klopt helemaal wat zij zeggen! Je bundels zijn binnen Nederland geldig voor uitgaande oproepen naar Nederlandse vaste en mobiele nummers. Wanneer je gebruik maakt van een buitenlands netwerk binnen Europa (roaming) dan zijn je bundels wél geldig. In dit geval kun je wel uitgaand bellen naar een ander Europees nummer, zonder dat dit je extra kosten buiten de bundel oplevert.



Meer informatie hierover vind je op deze blog.



Laat je het weten als je hier meer vragen over hebt?



Groetjes,

Asma

Reageer