Skip to main content
Vraag

Uitzetten van zone 4 / satelliet

• July 26, 2025
  • 11 reacties
  • 81 Bekeken

Beste Simyo support,

kijkend naar een aantal van de andere threads op dit forum ben ik niet de eerste, en dus waarschijnlijk ook niet de laatste, die hier tegen aan gelopen is: kosten gemaakt voor Zone 4 / satelliet roaming aan boord van een schip.

Ook mijn vraag is daar dan bij: waarom zijn dit soort Zone 4 kosten nog steeds niet standaard te blokkeren of op een veel lager bedrag te limiteren, zoals voor Zone 1 wel mogelijk is? Is dit iets waar jullie nog wel mee bezig zijn, zoals elders gesuggereerd lijkt te worden? Dat zou mij nog steeds een hele nuttige feature lijken, om te voorkomen dat dit soort zaken in te toekomst vaker gebeuren. Niet alleen voor mij, maar ook voor anderen. Kunnen jullie hier een update over geven?

Hoewel ik snap dat dit uiteindelijk mijn eigen verantwoordelijkheid is, zou ik het natuurlijk waarderen als deze kosten op de een of andere manier gecompenseerd zouden kunnen worden. Hoewel ik het belangrijker zou vinden dat dit probleem structureel opgelost wordt, zodat anderen hier in de toekomst niet op vergelijkbare manier tegenaan blijven lopen. 

11 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • July 27, 2025

Beste ​@Daniel_T die kosten zijn gemaximaliseerd op €60,50 en is bij Simyo nog niet te blokkeren.

Het blijft dus van te voren goed uitkijken met de te maken kosten tijdens de geplande reis en daar maatregelen op nemen.

SImyo gaat dat soort kosten niet compenseren. 

Voor bepaalde landen buiten de EU zijn tegenwoordig bundels te koop en daar geldt dan automatisch een dataplafond op zodat je geen buitenbundelkosten krijgt, maar dat geldt nooit voor veerboten, vliegtuigen e.d .

Friesian
  • Forum Expert
  • July 27, 2025

Beste ​@Daniel_T 

Voor bepaalde landen buiten de EU zijn tegenwoordig bundels te koop en daar geldt dan automatisch een dataplafond op zodat je geen buitenbundelkosten krijgt, maar dat geldt nooit voor veerboten, vliegtuigen e.d .

Het dataplafond geldt alleen in Nederland en zone 1 landen. En ​@Daniel_T  idd het is een stukje eigen verantwoordelijkheid dus je goed inlezen, vragen stellen op het forum kan nooit geen kwaad. 🙂

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • July 27, 2025

Ik vrees dat deze optie nog wel eens heel lang op zich laat wachten.
maar als je bijvoorbeeld vaak met de veerboot rijst of naar Griekenland op vakantie gaat kun je voor slechts een tientje van alle ellende af zijn.

lees het topic Simyo Buitenlandbundels: Blijf verbonden buiten de EU! maar eens😎

JanD
  • Forum Expert
  • July 27, 2025

Beste ​@Friesian als je een buitenlandbundel koopt voor een van de 10 geselecteerde landen gaat deze direct in en is 31 dagen geldig en op is op binnen die 31 dagen en zit er meteen een dataplafond op.

Je kunt dan wel weer een bundel bijkopen.

Dat dataplafond geldt alleen niet bij de landen waar geen bundels voor bestaan.

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2025

Hoi allen, dank voor jullie snelle reacties. Eigen verantwoordelijkheid ben ik het an sich mee eens natuurlijk, maar wat ik al aangaf: kijkend naar verdere berichten hierover op het forum ben ik niet de eerste die hier tegenaan loopt, en zal ik ook niet de laatste zijn. Want zo logisch is het natuurlijk ook niet dat je telefoon op de boot tussen Engeland en Nederland verbinding maakt met een ander netwerk. Vanuit mijn perspectief als leek passeer ik dan geen andere landen waar mijn telefoon per abuis connectie zou kunnen maken met een netwerk, en waarom zou je op internationale wateren uberhaupt netwerken hebben waar je telefoon automatisch connectie mee maakt? En als ik bv met het vliegtuig van Amsterdam naar London zou vliegen loop ik dit risico volgens mij ook niet (op het vliegtuig wordt aircraft mode op je telefoon van origine volgens mij geadviseerd voor veiligheid van het vliegtuig, en wordt nooit gewaarschuwd voor onverwachte roaming kosten als je over andere landen of internationale wateren vliegt).

Zou zodoende wat mij betreft nog steeds wel wenselijk zijn als het bij Simyo mogelijk zou zijn om gebruik van dit type netwerken te blokkeren, en dit bij voorkeur ook de default te maken. Zodoende dat ik er toch een punt van maak. Temeer ook omdat in reactie op eerdere vergelijkbare posts van anderen door Simyo gereageerd is dat dit inderdaad een nuttige feature zou zijn.

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • July 27, 2025

JanD Scheef: Dat dataplafond geldt alleen niet bij de landen waar geen bundels voor bestaan.

waarschijnlijk heb je het topic wat ik beschreef niet gelezen, want daar staat toch echt wat anders😉

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • July 27, 2025

Ik vermoed dat veel mensen aan boord van een ferry op hoge kosten gejaagd worden doordat zij de netwerk selectie op automatisch hebben staan. Op die manier “pakt” de telefoon het sterkste mobiele signaal dat er is (en op zee is dat altijd het scheepsnetwerk want andere zijn er niet). Ook hebben mensen niet direct in de gaten dat er geen KPN op het scherm staat maar bijvoorbeeld Telenor. En ook de waarschuwings sms van Simyo wordt niet altijd gelezen of komt te laat. Daarom zet ik de telefoon altijd in de vliegtuigstand tijdens de overtocht. Net als tijdens het vliegen want dat is verplicht om redenen van veiligheid.

JanD
  • Forum Expert
  • July 27, 2025

JanD Scheef: Dat dataplafond geldt alleen niet bij de landen waar geen bundels voor bestaan.

waarschijnlijk heb je het topic wat ik beschreef niet gelezen, want daar staat toch echt wat anders😉

Beste ​@Ron H , wat is er fout aan mijn antwoord??

Ik zie in dat topic toch echt staan:

1. Je internet stopt automatisch als je bundel op is
    Is je bundel verlopen of helemaal op? Dan blokkeren we internet buiten de EU automatisch. Zo voorkom je extra kosten buiten je bundel.

Friesian
  • Forum Expert
  • July 27, 2025

Beste ​@Friesian en zit er meteen een dataplafond op.

Hoi ​@JanD opzich heb je gelijk, is de bundel op dan stopt internet maar het is niet het dataplafond waar vanuit Simyo naar gerefereerd wordt voor €0,50.

JanD
  • Forum Expert
  • July 27, 2025

Dat schrijf ik ook nergens ​@Friesian 

Friesian
  • Forum Expert
  • July 27, 2025

Dat schrijf ik ook nergens ​@Friesian 

IIk moest het ff doorlezen → doordenken om te begrijpen. 😉🙂