Skip to main content
Hey allemaal,



Internetten in het buitenland levert nog steeds vragen op. Sommige klanten kunnen niet altijd direct internetten. Vaak heeft dat te maken met niet correct ingestelde APN of algemene internet instellingen.



Het leek mij een goed idee om internet in het buitenland door 10 klanten te laten testen zodat we goed na kunnen gaan hoe internet in het buitenland wordt ervaren, of je tegen dingen aanloopt en hoe jij of wij dit kunnen oplossen. Met jullie input willen we onze internet dienst graag verbeteren. Daarom ben ik op zoek naar testers.



Wat ga je testen:



- werkt internet in het buitenland? (welke APN gebruik je)

- ontvang je een informatie sms nadat je de grens (buitenlandgrens) over bent?

- ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80% van je kosten limiet zit?*

- ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 100% van je kosten limiet zit?*

- wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer?



Het belangrijkste is natuurlijk:



Hoe heb je het internetten in het buitenland precies ervaren? Wat zou Simyo precies beter kunnen doen?



* kosten limiet is 50 euro excl. btw



Wat hebben we nodig?



- testers

- iemand die naar het buitenland gaat voor 15 augustus (liefst ook 1 iemand buiten de EU)

- een iPhone gebruiker

- een Android gebruiker

- een Windows Phone gebruiker



Wie vind het leuk om mee te doen?



Alle datakosten tot 150 euro worden vergoed :)



Update: De inschrijving is inmiddels gesloten



Groetjes,



Alex
Ik doe graag mee.

Mijn toestel is HTC One (Android). Ik zit op dit moment in Italië en ik heb mijn mobiele internet nog niet aan de praat gekregen.




Hoi Marija,



Welkom op het Simyo forum. Helaas loopt deze test al een tijdje en is inschrijven niet meer mogelijk 😞. De moderators of andere bezoekers op het forum kunnen je misschien wel helpen om internet werkend te krijgen in het buitenland.



In dit topic staan veel nuttige reacties, maar je kunt ook een eigen topic openen.



Groetjes,



Alex
Goedemiddag Alex,



Ook ik ben weer terug in NL; nog een aantal bevindingen:



- ontvang je een informatie sms nadat je de grens (buitenlandgrens) over bent?

Op de terugweg van kwam vrij snel na de Frans-Belgische grens de sms, en het netwerk sprong automatisch over naar BASE, verder in Belgie nog een tijdje op Proximus.



- ontvang je een waarschuwings sms wanneer je op 80%  /  100% van je kosten limiet zit?

Deze heb ik in augustus weer ontvangen.



- wanneer je ervoor kiest om na het bereiken van je limiet niet verder te internetten, werkt het dan ook echt niet meer?

Blokkeren en deblokkeren via sms werkte. Wel lijkt het zo dat de sms binnenkomt terwijl het limietbedrag nog niet bereikt is.



-Hoe heb je het internetten in het buitenland precies ervaren? Wat zou Simyo precies beter kunnen doen?

De ervaring wordt voor een groot gedeelte bepaald door het beschikbare netwerk. Zoals eerder naar voren kwam houdt dat op het Franse platteland in dat je meestal op Edge zit, met af en toe 3G, en op sommige plekken helemaal geen bereik. Provider was meestal Orange, soms Bouygues, en af en toe Contact. Dit was in nogal dunbevolkt gebied, waar providers ook niet veel zullen investeren. Op Edge kom je op zich een heel eind, zo heb ik dankbaar gebruik gemaakt van Google Maps.

Wat -ook eerder genoemd- handig zou zijn, is gegevens over buitenlandverbruik in de Simyo app. In combinatie daarmee zouden dag en/of weekbundels voor bellen/sms/roaming mij ook wel prettig lijken.



Groet,

Guno
Hoi Guno,



Bedankt voor je toevoegingen.



@alle testers. Iedereen is volgens mijn lijstje inmiddels terug gekeerd van zijn/haar vakantiebestemming. Korte conclusie is dat het bij iedereen vrij soepel verliep. Ik ben er in ieder geval erg blij mee dat jullie mee hebben geholpen. Ook de kosten van augustus zal ik laten crediteren.



Ik probeer volgende week een overzichtelijke conclusie hier in dit topic te plaatsen.



Goed weekend alvast!



Groetjes,



Alex
Dag Alex,



Je hebt nog mijn laatste bevindingen te goed van de terugreis. Vanwege omstandigheden was die eerder dan bij de aanmelding opgegeven en (daarom) ook via een andere route. Daarnaast had ik een Iphone 5c mee ipv de 5 die kapot ging. Over de bevindingen kan ik kort zijn;



Internetten lukte niet meer naar het bereiken van de limiet. Pas na de 'JA' SMS wel weer. Qua gebruik etc. Oostenrijk, Slovenie en Duitsland idem als de heenreis echter;

Internetten was traag. Pagina's verversten nagenoeg niet. Als ik mobiel internet aan liet staan, dan gebruikte het systeem wel data (pasieve data) en ook best veel afgezet tegen de data die ik zelf probeerde op te vragen (actieve data). ik heb dit gemeten via de beschikbare gegevens op de telefoon. Daarnaast was er nagenoeg geen 3G, wat natuurlijk wel de gebrekkige snelheid (deels?) zou kunnen verklaren. 



Ik zou het heel begrijpelijk vinden dat mensen hierover klagen, zeker omdat het nou niet bepaald geisoleerde gebieden waren.



De welkom/prijs info SMS kwam op de heenreis eenmaal binnen. Bij verplaatsingen in Slovenie over meer dan 50 kilometer kreeg ik de SMS meerdere malen ondanks de afstand van minimaal  20 kilometer van de grens. Op de terugreis in Oostenrijk een aantal maal de SMS ontvangen.



Het beschikbaar hebben van internet op deze manier was erg fijn. Ik ben daarom blij dat ik als tester kon optreden. Succes met je eindconclussie.





Groeten Ygorrr
Hoi allemaal,



Leuk om zo'n test met jullie te doen. Er is in heel wat landen getest. Verenigde Staten, Frankrijk, Portugal, België, UK, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Slovenië. Hier even de bevindingen op een rijtje:



- internetten werkt direct

- Info sms komt netjes aan

- sms bericht nadat 80% van limiet is bereikt, werkt

- sms bericht nadat 100% van limiet is bereik, werkt

- internetten niet meer mogelijk na bereiken 100% van limiet

- na versturen akkoord om verder te internetten, is datagebruik weer mogelijk

- toegangspunt/apn 'portalmmm.nl' werkt altijd. Enkel in geval van het hebben van 4G niet

- toegangspunt bij 4G optie moet zijn 'KPN4G.nl'

- In sommige landen is de snelheid wat laag.



Hieronder een overzicht van de landen en de werkende - en niet werkende providers.



België - Base en Mobistar

Duitsland - E-plus

Italië - I-Wind, I-TIM, 3 Ita. Niet mogelijk met Vodafone

VS - AT&T en T-mobile

Frankrijk - Telecom, Orange en Bouygues. Niet mogelijk met SFR en Free

Portugal - TMN, Vodafone en Optimus

UK - O2, T-mobile en 3UK. Niet mogelijk met Vodafone en EE

Duitsland - E-plus



Wat kan ik nog meer opmaken uit jullie conclusies:



- verbruik in de gaten houden is lastig wanneer je geen internet in de buurt hebt.



Verder heb ik zojuist een verzoek ingediend met de vraag om ook jullie verbruikskosten van augustus te vergoeden.



Deelnemers Daxy, Fressa, Guno, Flitz76, rubenz, dcl, ygorr, Tuur en wopper heel erg bedankt voor het testen 😃.



Als ik iets vergeten ben, laat het me weten.



Groetjes,



Alex
Graag gedaan! Ik vond het erg leuk om te doen! Wellicht kan ik in de toekomst nog eens iets testen :D
Same here. Was leuk om te doen.
Ha Alex, zie in mijn mail dat ik een privebericht heb gekregen, maar als ik aanlog bij Simyo heb ik 0 berichten 😕



Dus ik geef hier maar even antwoord op je vraag over iPhone icm naam en wachtwoord. Bij portalmmm.nl heb ik geen naam/ww ingevuld, maar bij Internet heb ik met naam KPN wachtwoord gprs vefbinding kunnen maken.



het was leuk om te mogen testen! 🆒

Reageer