.

Beantwoord

Tarief Internet buitenland binnen EU hoger dan wettelijke bepaling?

  • 26 June 2015
  • 7 reacties
  • 182 Bekeken

Op de website van de rijksoverheid staat duidelijk bepaalt dat per 1 juli 2014 er maximum bedragen gelden voor mobiel gebruik in het buitenland maar binnen de EU.
Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telefonie/regels-voor-kosten-mobiele-telefoon
In het bijzonder staat er dat mobiel internet niet meer dan 0,20 euro/MiB (excl BTW) mag kosten.
Simyo's tarief is 0,25 euro/MiB (incl BTW) ofwel 0,206611 euro/MiB (excl BTW).
Simyo's tarief overschrijdt dus de Europese wettelijke maximum bedragen voor mobiel gebruik binnen de EU.
Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Ali 29 June 2015, 16:05

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Hoi MStevens,

Welkom op het forum. Goed dat je hier je vraag stelt.

De maximumtarieven voor roaming binnen de EU-landen zijn door de Europese Commissie vastgesteld en bindend voor alle telecomproviders. Ook wij houden ons aan de opgestelde regels.

De € 0,19 (excl. btw) dat je aangeeft heeft betrekking tot het bellen vanuit een EU-land. Op onze tarievenpagina kan je terugzien dat bellen binnen de EU-landen (Zone 1) per minuut € 0,23 (incl. btw) kost. Voor mobiel internet in Europa is het maximumtarief ingesteld op € 0,20 per MB. Omgerekend zou je uitkomen op € 0,242 (incl. btw) Het tarief dat we op de website hanteren is € 0,25 in verband met afronding.

Heb ik de verwarring bij je weggenomen?
Hoi Ali,

De 0,20 (excl BTW) per MB voor internet (ik was niet verward met bellen) staat heel duidelijk als maximum op de site van de rijksoverheid.
Als je niet meer dan 0,20 (excl BTW) mag rekenen mag je ook niet naar boven afronden.
Bovendien rond je 0,242 af naar 0,24 en niet naar 0,25.
Afronding verklaart dus niet waarom Simyo de wettelijke regels overtreedt.
In deze tarieven PDF staat het bedrag wel als € 0,242. Wat betekend dat Simyo zich wel aan de regels houdt.

Maar heb jij er ervaring mee dat Simyo te hoog heeft gerekend of ga je uit van wat je heb gelezen?
Dank Raytje!

Op de website onder Tarieven Buitenland staat heel duidelijk 0,25, als het echte tarief 0,242 is is Simyo hier dus niet echt duidelijk in (afronden gebeurd ook vreemd).
Het is me ook niet duidelijk hoe je op jouw gevonden document komt, ik kan deze link nergens vinden als ik de Tarieven pagina's afstruin.
Via de zoek mogelijkheid op de website kan je het ook niet vinden.
Dus in hoe verre is dit document wel geldig, is dit geen oud overgebleven document?

Nee geen ervaring, maar ivm aanstaande vakantie kwam ik toch op deze vraag.
Ik ga er in ieder geval op letten op de facturen na de vakantie.
Als je op de tarieven pagina op alle tarieven klikt kom je op een pagina met verwijzingen naar oude en nieuwe tarieven.

https://www.simyo.nl/tarieven/sim-only?tag=Tarieven%20sim%20only
Dank!
Reputatie 3
Badge +7
Hoi MStevens,

Ik zie dat Raytje het een en ander al aangevuld heeft, dank daarvoor!

Ik hoop dat je vraag hiermee beantwoord is.

Reageer