Skip to main content

.

Geachte simyo-support,



Bij deze een verzoekje om mjin buitenland-instellingen te controleren danwel te resetten (zover ik zie is "Internet op je mobiel - buitenland" aan),



echter kom ik net terug van een dagje belgie, en daar werkte het gewoonweg niet.

diverse instellingen geprobeert (portalmmm.nl, met of zonder username kpn/gprs), apn kpn4g.nl, en ook gewoon met apn internet (welke ik in NL standaard gebruik)



roaming-status was roaming, mobile network state; disconnected

al waren service-state en dergelijke wel ingevuld, IP-address kreeg ik niet.



international-roaming op de telefoon was ook toegestaan



toestel is een android versie en werkt prima in nederland.

(ook een paar keer naar flight-modus gezet, maar dat hielp ook niet)





elders lees ik dan weer dat jullie suggereren om APN internet met username KPN/gprs te gebruiken (deze heb ik dan niet geprobeerd)



Is het mogelijk om anders ook een overzicht te krijgen met alle APN / username/password combinaties die eventueel zouden kunnen werken voor roaming in het buitenland?
test dit:

apn naam: KPN/Hi Mobiel Internet

APN: portalmmm.nl

mcc: 204

MNC 08

APN protocol IPv4



toestel uit, toestel aan
Hoi Maarten,



Deze instellingen heb ik opzich al getest omdat deze standaard in mijn telefoon staan,

maar dan zijn deze velden ook ingevuld:

MMSC: mp.mobiel.kpn/mmsc

MMS: 10.10.100.20

MMS-port: 5080



(al doe ik niks met MMS dus deze lijken mij geen invloed te hebben op het geheel)



en toestel aan/uit dacht ik al te hebben ondervangen door de vliegtuigmodus te gebruiken.

(perse je toestel uit/aanzitten zodra je in het buitenland komt vind ik ietwat overdreven)
Hoi diederikd,



Wat vervelend dat je helemaal niet op internet kon komen, ondanks het wijzigen van je APN gegevens. Hieronder kun je de optimale APN gegevens vinden voor binnen Ć©n buitenland. Bij Android hoef je geen Gebruikersnaam of wachtwoord in te voeren, dit is alleen bij iOS 🙂.



ā€¢ Bij Naam, voer: Mobiel Internet in.

ā€¢ Bij APN, voer: portalmmm.nl in.

ā€¢ Bij Proxy, voer niets in.

ā€¢ Bij Poort, voer niets in.

ā€¢ Bij Gebruikersnaam, voer niets in.

ā€¢ Bij Wachtwoord, voer niets in.

Scroll naar beneden.

ā€¢ Bij MCC, voer 204 in.

ā€¢ Bij MNC, voer 08 in.

ā€¢ Bij Verificatietype, kies PAP.

ā€¢ Bij APN-type, kies 'Internet' of voer 'default' in.

ā€¢ Kies de menu-toets.

ā€¢ Kies Opslaan.



We hebben ook gelijk je aansluiting eens nagekeken en zagen dat er bij het uitzetten van je 4G bundel waarschijnlijk een instelling fout is komen te staan op het netwerk. Dit hebben we zojuist rechtgezet, dus ik verwacht dat jij de eerstvolgende keer in het buitenland gewoon online bent 🙂. Laat je me weten of dat ook zo is?



Groetjes, Tiury



Bedankt voor je hulp maartenvanderblonk! 🙂
Beste Tiury,



Afgelopen weekend was ik dan in Duitsland, netjes de instellingen zoals hierboven beschreven (deze werken ook prima in NL, dus zo hoefde ik niks aan te passen, en had ik de verwachting dat alles in Duitsland prima zou gaan)



Echter, waar het in NL prima werkt, is dat helaas niet zo in het buitenland.

Ook telefoon getracht diverse malen te rebooten, en ook diverse flight-modus aan/uit, maar helaas mocht dat niet baten.



Nou viel me wel op dat mijn instellingen zeggen:

Internet op je mobiel in het buitenland: Ja

Internet op je mobiel in Nederland: Nee



Maar ik ervaar het omgekeerde, dat ik wel in Nederland kan internetten, maar niet in het buitenland..

dus of die pagina nou echt een correcte afspiegeling is van de werkelijkheid?



Nou wordt de vraag dan.. zijn er nog meer dingen die jullie kunnen doen/controleren of is het heel voor de hand liggend een probleem bij de gebruiker/toestel?

(al kan dit toestel in Azie en Nederland dus wel prima werken)
Hoi diederikd,



Ik heb je gegevens erbij gepakt en zie dat zowel 'Internet op je mobiel - Nederland' als 'Internet op je mobiel - buitenland' aanstaan. Het hoort hier gelukkig niet aan te liggen.



Je vertelt dat je je telefoon al uit en aan hebt gedaan. Ook heb je je instellingen veranderd. Staat 4G daarbij uit in je telefoon als je in het buitenland bent?

Had je wel bereik in Duitsland en was je verbonden met een netwerk? Kon je ook bellen met je telefoon? Wat je in gevolg ook kunt doen, is handmatig in je telefoon een netwerk selecteren. Je kunt op zo'n moment alle netwerken bij langsgaan die verschijnen.



Ik ga even aan mijn collega's van de Backoffice vragen of ze in het achterliggende systeem willen kijken. Zo weten we of het daar ook goed staat. Zodra ik van hun een reactie hebt, dan geef ik het door 🙂



Daarnaast heb ik een reset uitgevoerd. Zet je hiervoor je telefoon eenmalig uit en aan? Zo kan je simkaart zich opnieuw aanmelden op het netwerk :)



Mocht je weer in het buitenland zijn en het werkt niet, neem dan gelijk contact met ons op. In het weekend kun je ons vaak ook bereiken via Twitter en doordeweeks zijn wij tot 20:00 uur bereikbaar op Twitter.



Als je in het buitenland bent, dan kunnen de netwerkspecialisten van KPN namelijk rechtstreeks op het netwerk kijken. Zo kunnen we zien of daar ook alles goed staat.



Ik wacht je reactie even af 🙂
Hoi Naomi,



Alvast bedankt voor je snelle reactie en ondernomen acties :)



Mijn telefoon staat standaard op 3G-preferred, ook in Nederland, verder had ik prima bereik met de provider (al weet ik even niet meer welke partij dat was)

wel had ik destijds gekeken naar wat status-info, deze gaf geen ip-adres ondanks dat roaming aanstond, bellen heb ik niet gedaan.



(als ik roaming uitzette kwa data-settings kreeg ik ook een waarschuwing van de telefoon dat er data onderbroken werd, wat me opzich in orde lijkt als er daadwerkelijk een data-verbinding was of als de telefoon deze probeerde op te zetten)



De telefoon is zojuist uit en aangezet.





Zijn er eventueel nuttige android-debug-apps die hierbij ook handig zijn om data te verzamelen voor probleem-analyse?



Groetjes,

Diederik
Hoi diederikd,



Van mijn collega's van de Backoffice heb ik een reactie terugontvangen. Het staat verder goed in het achterliggende systeem.



Ik raad je voor nu aan om de aangeven stappen door te nemen als je in het buitenland bent. Stel dat je dan geen internetverbinding hebt, dan kun je het beste contact met ons opnemen. Op dat moment kunnen de netwerkspecialisten rechtstreeks op het netwerk kijken :)



Er zijn zover ik weet verder geen nuttige android-debugs-apps die je kunt gebruiken. Wij helpen je graag op zo'n moment. Je kunt dus via het forum, Twitter of een ander kanaal contact met ons opnemen ;)



Is je vraag beantwoord?
Hoi Naomi,



Helaas is het probleem nog altijd aanwezig,



Komende week (woensdag) ga ik weer even naar Belgie,

wat zou dan de beste wijze zijn om contact op te nemen, zodat er iemand mee kan kijken?



via forum/twitter wordt wat lastig zonder data

(en na het zojuist lezen van "buitenland-88/stel-4g-roaming-belgie-in-25437", ben ik van mening dat direct meekijken allicht ook in mijn geval handig zou kunnen zijn)



Groetjes,

Diederik
Hoi Diederik,



Jammer om te zien dat het probleem nog steeds niet opgelost is.



Hoe graag ik je via deze weg ook wil helpen, lijkt het mij verstandig dat je contact opneemt met onze telefonische klantenservice. Zij kunnen direct met jou aan de telefoon contact opnemen met onze netwerk specialisten.



Er wordt vanuit die afdeling met je meegekeken op het netwerk. Zij kunnen op deze manier hopelijk precies uitlezen waar het misgaat en daar zo snel mogelijk een oplossing voor zoeken. Lijkt je dat een goed idee?



Ik zou het uiteraard heel fijn vinden als je ons nog kunt laten weten of het allemaal toch gelukt is.



Groetjes,

Angela
Beste Angela,



Komende woensdag ben ik wel in staat om bij problemen te bellen,

is het nummer; 1200 (gratis vanaf je Simyo nummer), ook gewoon vanuit Belgie te gebruiken?

of moet ik dan een ander nummer bellen?



Na afloop de resultaten laten weten is geen punt.



Groetjes,

Diederik
Hoi Diederik,



Fijn dat je ons op de hoogte wilt houden 🙂



Omdat je belt vanuit Belgiƫ, kun je bellen naar +31 20 200 3007. Het gratis 1200 nummer is alleen te gebruiken binnen Nederland. Ik zie je bericht graag tegemoet.



Groetjes,

Angela
Hoi angela, bij deze nog een verlate reactie, maar in belgie aangekomen werkte het geheel helaas nog niet, aldaar heb ik wel getracht de helpdesk te bellen (overigens werkt 1200 bellen ook vanuit belgie), alleen was het kennelijk wat drukjes want na een aantal automatische excuses over de lengte van de wachtrij had ik het vast weer opgegeven, dat omdat belgie ook maar een tijdelijke tussenstop was, en vanaf waar ik nu zit voel ik me niet geroepen om tegen een tarief a 254 ct/minuut of 5,01 eur/mb te gaan bellen/experimenteren, dus volgende keer gaan we wel weer verder
Hoi Diederikd,



Ai, ik ben bang dat er iets niet goed is gegaan. Zoals ik heb aangegeven in mijn vorige bericht, werkt 1200 niet vanuit het buitenland. Op het moment dat jij dit nummer belt vanuit Belgiƫ, kom je bij een Belgische provider uit. Wellicht heb je om deze reden zo lang in de wacht gestaan.



Op onze klantenserivce is het wel eens druk, maar dit komt gelukkig niet vaak voor. We zijn in de meeste gevallen in staat om direct op te nemen. Ik wil je toch echt aanraden om het nummer te bellen wat ik je heb gegeven.



Nog een kleine vraag, heb je 4G uitstaan in je instellingen? Dit kan nog wel eens voor problemen zorgen.



Houd je ons weer op de hoogte?



Groetjes,

Angela

Reageer