Skip to main content
antwoord

Onverwacht hoge buitenbundelkosten tijdens overstap in Istanbul – verzoek om coulance

• September 5, 2025
  • 2 reacties
  • 59 Bekeken

Beste Simyo,

Sinds juli ben ik klant bij Simyo, na jarenlang bij Odido te hebben gezeten. Ik heb destijds bewust gekozen voor Simyo vanwege het kostenvoordeel, maar tijdens mijn recente reis ben ik helaas tegen onverwachte en zeer hoge buitenbundelkosten aangelopen.

Tijdens mijn vakantie had ik een korte tussenstop op Istanbul Airport. Nadat we geland waren, heb ik voor een moment mijn dataroaming aangezet om via WhatsApp mijn moeder en vriend te laten weten dat ik veilig was aangekomen. Binnen een minuut ontving ik echter een bericht over de extreem hoge tarieven voor buitenbundelgebruik. Ik heb daarop direct mijn roaming weer uitgezet, maar kreeg kort daarna een SMS waarin stond dat ik in die ene minuut al €48,40 aan kosten had gemaakt.

Wat ik hier lastig aan vind, is het volgende:

Waarschuwing te laat ontvangen – Het bericht over de hoge tarieven kwam pas nádat ik mijn roaming had aangezet, waardoor ik geen bewuste keuze kon maken.

Onverwachte tarieven – Ik wist niet dat het tarief in Turkije €5,00 per MB bedraagt. Bij mijn vorige provider Odido was dit €0,33 per MB, een enorm verschil.

Onduidelijkheid door ligging Turkije – Turkije ligt deels in Europa en deels in Azië, wat de situatie extra verwarrend maakt. Het was voor mij niet duidelijk dat mijn bundel in Istanbul niet gewoon geldig zou zijn.

Direct ingegrepen – Ik heb mijn roaming vrijwel meteen weer uitgezet toen ik de waarschuwing kreeg, maar het was toen al te laat.

Ik heb eerder contact gehad met de klantenservice, maar kreeg te horen dat er helaas niets gedaan kon worden. Omdat ik weet dat Simyo in sommige situaties wél coulance heeft getoond bij onverwachte kosten, hoop ik dat er in mijn geval nogmaals gekeken kan worden naar een mogelijke oplossing.

Ik wil benadrukken dat ik juist voor Simyo heb gekozen vanwege de voordelige tarieven, maar op deze manier verdwijnt dat voordeel volledig. Ik ben over het algemeen erg tevreden met jullie service en hoop dat we samen tot een oplossing kunnen komen waardoor ik klant kan blijven.

Alvast bedankt voor jullie begrip en hulp!

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@Eva12345,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten buiten je bundel hebt gemaakt!

Het klopt dat je bundels niet geldig zijn in Turkije, je betaalt hier dan een buitenbundeltarief voor. Je kunt je bundels alleen binnen de EU gebruiken. Op onze website kun je onze tarieven eventueel bekijken.

Op je aansluiting zie ik dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice hierover. Ik zal om deze reden dit topic sluiten.

Bedankt voor je hulp! ​@wimj12 🙂

Groetjes,
Roeqajja

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

2 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • September 5, 2025

Je hebt je huiswerk half gedaan. Je bent naar Simyo gegaan vanwege de goedkopere tarieven, maar hebt kennelijk niet gekeken naar de Turkije prijzen die inderdaad fors zijn bij Simyo.

Daarnaast is Turkije bij alle providers buiten de EU, en dus hogere prijzen. Turkije is nu eenmaal geen EU.

Ook had je een buitenland bundel voor Turkije kunnen aanschaffen.

https://www.simyo.nl/klantenservice/buitenlandbundels#bestemmingen

Ik ga niet over de coulance, maar ik raad je toch aan beter je huiswerk te doen. Maar even goed een prettige vakantie.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • September 8, 2025

Hi ​@Eva12345,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten buiten je bundel hebt gemaakt!

Het klopt dat je bundels niet geldig zijn in Turkije, je betaalt hier dan een buitenbundeltarief voor. Je kunt je bundels alleen binnen de EU gebruiken. Op onze website kun je onze tarieven eventueel bekijken.

Op je aansluiting zie ik dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice hierover. Ik zal om deze reden dit topic sluiten.

Bedankt voor je hulp! ​@wimj12 🙂

Groetjes,
Roeqajja