Skip to main content
Beantwoord

Onterechte roamingkosten grensstreek Litouwen (inadvertent roaming) – Klantenservice reageert niet meer

• October 9, 2026
  • 7 reacties
  • 27 Bekeken

Beste moderators / Simyo Webcare,

Het gaat om het volgende: op 21 augustus jl. ben ik vanuit een niet-EU-land de EU (Litouwen) binnengereden. Om exact 19:20 uur ontving ik op mijn tweede Nederlandse telefoon (provider hollandsnieuwe) al de officiële welkomst-sms: "Welkom in Litouwen". Dit bewijst dat ik vanaf dat moment fysiek op EU-grondgebied verbleef.

Simyo heeft mij echter om 21:15 uur (bijna twee uur later) € 60,59 in rekening bracht voor 12 MB dataverbruik tegen het buiten-EU-tarief. Mijn telefoon heeft in de grensstreek automatisch verbinding gemaakt met een sterke mast van buiten de EU (inadvertent roaming). Volgens de Europese Roamingverordening (Verordening EU 2022/612) hebben providers een zorgplicht om consumenten tegen deze financiële risico's in grensstreken te beschermen. Een grensmelding van anderhalve maand oud (van de inreis in juli) is juridisch gezien geen tijdige en actuele waarschuwing voor een nieuwe, onvrijwillige netwerkwisseling binnen de EU in augustus.

De klantenservice bood eerst 50% coulance aan, maar dit is nooit verwerkt. Nadat ik het screenshot van de hollandsnieuwe-sms als onafhankelijk netwerkbewijs aanleverde, kreeg ik geen reactie meer, terwijl het volledige bedrag inmiddels wel van mijn rekening is afgeschreven.

Ik vraag een moderator van het Webcare-team om dit dossier (klantnummer: 3726367) over te nemen en te zorgen voor een volledige creditering van het onterechte bedrag van € 60,59. Mocht dit niet gebeuren, dan zie ik geen andere uitweg dan de zaak formeel voor te leggen aan de Geschillencommissie.

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,
Andrey

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@Andrey,

Bedankt voor je bericht. 

Zojuist is er gereageerd op je bericht via klacht.nl en is de vergoeding alsnog voor je in orde gemaakt. De reactie kan je hier teruglezen. 

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy

7 reacties

JanD
  • October 9, 2026

Volgens de Europese Roamingverordening (Verordening EU 2022/612) hebben providers een zorgplicht om consumenten tegen deze financiële risico's in grensstreken te beschermen.

Beste ​@Andrey dat doen de providers ook, daarom is het buitenbundelkostenbedrag gemaximeerd op €60,50.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Leader
  • antwoord
  • October 9, 2026

Hoi ​@Andrey,

Bedankt voor je bericht. 

Zojuist is er gereageerd op je bericht via klacht.nl en is de vergoeding alsnog voor je in orde gemaakt. De reactie kan je hier teruglezen. 

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy

• auteur
  • Beginner
  • October 9, 2026

Beste ​@Amy,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de reactie op Klacht.nl gelezen en beantwoord.

Ik heb aangegeven dat ik de toegezegde € 30,30 (die overigens door de reguliere klantenservice wekenlang was vergeten) slechts accepteer onder protest en als gedeeltelijke vergoeding. Ik ga niet akkoord met het sluiten van deze zaak tegen slechts 50% compensatie.

De feiten liggen er immers: Simyo Webcare erkent dat ik in Litouwen (EU) was en dat de kosten zijn ontstaan door inadvertent roaming met een netwerk van buiten de EU. Aangezien ik met het harde netwerkbewijs van hollandsnieuwe heb aangetoond dat ik ten tijde van het verbruik al urenlang in de EU was, is er geen enkele juridische basis om mij voor de helft van de kosten te laten opdraaien. Een trage netwerkregistratie is een technisch risico van Simyo/KPN en mag conform de Europese Roamingverordening (Verordening EU 2022/612) niet op de consument worden afgewenteld.

Ik laat de klacht op Klacht.nl openstaan als "niet opgelost" en handhaaf mijn eis voor de creditering van de resterende € 30,29. Als Simyo weigert dit dossier volledig en conform de EU-wetgeving op te lossen, zal ik de zaak volgende week formeel voorleggen aan de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten.

Met vriendelijke groet,
Andrey Bakhtin

• auteur
  • Beginner
  • October 9, 2026

Volgens de Europese Roamingverordening (Verordening EU 2022/612) hebben providers een zorgplicht om consumenten tegen deze financiële risico's in grensstreken te beschermen.

Beste ​@Andrey dat doen de providers ook, daarom is het buitenbundelkostenbedrag gemaximeerd op €60,50.

Beste ​@JanD,

Bedankt voor je reactie, maar je haalt hier helaas twee verschillende aspecten van de Roamingverordening door elkaar.

Het limiet van € 60,50 is het algemene, wettelijke 'cut-off' mechanisme dat consumenten wereldwijd beschermt tegen extreme 'bill shocks'. Dat is een automatische noodrem van het systeem, geen actieve nakoming van de specifieke zorgplicht in EU-grensstreken.

De verordening (Verordening EU 2022/612) stelt daarnaast heel duidelijke eisen aan het voorkomen van inadvertent roaming (onvrijwillige roaming) binnen de EU-grenzen. Het feit dat het netwerk van hollandsnieuwe mijn aanwezigheid in de EU om 19:20 uur al correct registreerde, bewijst dat er gedurende bijna twee uur sprake was van een registratieachterstand of een technisch falen aan de kant van Simyo/KPN.

De consument mag binnen de EU-grenzen rekenen на 'Roam Like at Home'. Een financiële schade die ontstaat door de trage verwerking van netwerkgegevens van een provider, mag volgens de geest van de Europese wetgeving niet op de consument worden afgewenteld. Juist omdat de feiten (en het onafhankelijke bewijs) aan mijn kant staan, heeft Simyo Webcare de fout inmiddels gedeeltelijk erkend en de 50% vergoeding toegezegd. Ik strijd nu puur voor het principe van de resterende 50%.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Leader
  • October 9, 2026

Hoi ​@Andrey,

Bedankt voor je reactie. 

Ik kan me voorstellen dat je het voor jou onterecht voelt. Als de optie '’automatisch verbinden'’ aanstaat in de instellingen van de telefoon heeft het netwerk hiermee toestemming om te verbinden met het netwerk dat het sterkst wordt gemeten. In dit geval was dat het netwerk in Rusland. Wij hebben geen blokkade voor landen buiten de EU. Om te voorkomen dat je een verbinding kan maken met een ander land kan je het beste handmatig een netwerk selecteren en de optie '’automatisch verbinden'’ uitschakelen. 

Helaas kunnen we niet meer voor je betekenen dan de vergoeding van 50%. Deze is inmiddels op de juiste manier in gang gezet. 

Ik wil voorstellen om het contact via 1 kanaal te laten verlopen om verwarring te voorkomen. 

Mochten er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik het graag. 

Groetjes,
Amy

JanD
  • October 9, 2026

Beste @

Beste moderators / Simyo Webcare,

Het gaat om het volgende: op 21 augustus jl. ben ik vanuit een niet-EU-land de EU (Litouwen) binnengereden. Om exact 19:20 uur ontving ik op mijn tweede Nederlandse telefoon (provider hollandsnieuwe) al de officiële welkomst-sms: "Welkom in Litouwen". Dit bewijst dat ik vanaf dat moment fysiek op EU-grondgebied verbleef.

Simyo heeft mij echter om 21:15 uur (bijna twee uur later) € 60,59 in rekening bracht voor 12 MB dataverbruik tegen het buiten-EU-tarief. Mijn telefoon heeft in de grensstreek automatisch verbinding gemaakt met een sterke mast van buiten de EU (inadvertent roaming). Volgens de Europese Roamingverordening (Verordening EU 2022/612) hebben providers een zorgplicht om consumenten tegen deze financiële risico's in grensstreken te beschermen. Een grensmelding van anderhalve maand oud (van de inreis in juli) is juridisch gezien geen tijdige en actuele waarschuwing voor een nieuwe, onvrijwillige netwerkwisseling binnen de EU in augustus.

De klantenservice bood eerst 50% coulance aan, maar dit is nooit verwerkt. Nadat ik het screenshot van de hollandsnieuwe-sms als onafhankelijk netwerkbewijs aanleverde, kreeg ik geen reactie meer, terwijl het volledige bedrag inmiddels wel van mijn rekening is afgeschreven.

Ik vraag een moderator van het Webcare-team om dit dossier (klantnummer: 3726367) over te nemen en te zorgen voor een volledige creditering van het onterechte bedrag van € 60,59. Mocht dit niet gebeuren, dan zie ik geen andere uitweg dan de zaak formeel voor te leggen aan de Geschillencommissie.

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,
Andrey

Beste ​@Amy als ik op ‘hier’ klik krijg ik een verboden toegang melding, wat op zich ook logisch is, want de melding is voor ​@Andrey bestemd, dus niet zinvolom hier een link te plaatsen.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Leader
  • October 9, 2026

Hoi ​@JanD,

De link was alleen ter gemak bedoeld voor ​@Andrey inderdaad 😊.