.

Beantwoord

Let je op internetten op zee?

  • 16 October 2017
  • 13 reacties
  • 1231 Bekeken

Badge
Beste Simyo, leuk hoor dat we nu buiten Nederland binnen de EU vrij kunnen bellen/internetten. Maar misschien goed om bij die prominente melding die ik overal bij Simyo voorbij zie komen, te vermelden dat dit niet geldt voor de boot naar Engeland. 2 MB kostte ruim € 10. Jullie tekst nu "Vanaf 1 juni kun je ook in het buitenland etc.... net zoals thuis". Tekstvoorstel "Vanaf 1 juni kun je ook in het buitenland etc.... ...net zoals thuis maar let op: op zee kun je opeens in Zone 4 terecht komen met sateliet-tarieven!" Groet, Martin
icon

Beste antwoord door Scotsman 16 October 2017, 23:06

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het is even zoeken maar op de pagina met zoneindelingen staat dat verkeer via satelliet onder zone 4 valt:



Ook is er een blogpost (https://www.simyo.nl/blog/roaming-bellen-internetten-vanuit-bundel-buitenland/) waar dit gezegd wordt:



Ik geef toe dat deze informatie misschien wat prominenter op de website van Simyo vermeld zou moeten worden. Een waarschuwing dat het gebruik maken van het scheepsnetwerk kostbaar kan zijn staat overigens ook op de website van DFDS die de veerdienst IJmuiden - Newcastle verzorgt.

Verder krijg je als het goed is een sms van Simyo kort nadat je telefoon contact heeft gemaakt met het scheepsnetwerk, met duidelijke tariefinformatie. Ik reis regelmatig met DFDS en het komt maar zelden voor dat ik die sms niet krijg.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Martin,

Welkom op het Simyo Forum!

Ah! Ik kan me erg goed voorstellen dat je hiervan geschrokken bent. Je hebt gelijk - binnen zone 1 kun je gewoon je bundels gebruiken zoals je dat ook in Nederland doet. Hier lees je daar meer over. Zoals Scotsman aangeeft, staat daar vermeld dat de boot een uitzondering is. Dat komt omdat je, als je op de boot zit, niet verbonden bent met het netwerk van een land. Je bent namelijk in geen enkel land. Op zee, verbind je met de satelliet.

Gelukkig word je daar wel gewoon van op de hoogte gehouden. Zelfs als je het niet vooraf hebt opgezocht, krijg je een sms zodra je toestel zich verbindt met zo'n satelliet. In deze sms staat exact wat de kosten zijn per MB. Als je dan je internet uitzet, is er geen man overboord. (Excuus voor het woordgrapje, ik kon het niet laten 🙈)

Heb je zo'n sms ontvangen? Ik vermoed dat het niet gaat om de aansluiting die gekoppeld is aan je Forumaccount, want daarop zie ik geen buitenbundelkosten staan. Of was het alweer een poosje geleden, bijvoorbeeld?

@ Scotsman, dankjewel voor je antwoord!

Groetjes,
Jihane
Badge
Beste Jihane,

Het gaat om het telefoonnummer van mijn zoon, vandaar dat je het niet bij mijn telefoonnummer ziet staan.

En jij en Scotsman hebben helemaal gelijk dat die informatie te vinden is. Maar waar het mij om gaat is dat ik niet zocht naar dergelijke informatie. Want ik lees "binnen de eu enzovoort zone 1".

Wat ik (voor andere engelandvaarders) vraag is om die zin aan te vullen met "Maar let op: op zee kan u zomaar in de dure zone 4 terechtkomen".

Vriendelijke groet, Martin
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Martin,

Ik snap heel goed dat jij hier informatie over zou willen bij 'zone 1'. Ik zal mijn collega vragen of het mogelijk is om dit hieraan op te nemen.

Om toch nog kosten te voorkomen sturen wij een sms waarin de geldende tarieven staan. Op deze manier kun je namelijk gelijk je internetoptie uitschakelen om kosten te voorkomen. Meer informatie over het maritieme netwerk vind je hier.

Gaat het lukken zo?

Groetjes,
Asma
Badge
Net van mijn zoon gehoord: inderdaad hij heeft een SMS van jullie ontvangen en daarop direct adequaat gereageerd (het netwerk uitgezet). In de tussentijd was er 2 MB verbruikt dus ruim € 10. Een waarschuwing zoals je gaat voorleggen aan je collega lijkt mij handig. Voor dit moment is alles goed, netjes opgepakt door jullie en sluit ik wat mij betreft dit forumgesprek. Groet, Martin
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Martin,

Bedankt voor je feedback en het meedenken!

Groetjes,
Asma
Badge

Als ik van dit linkje gebruik mag maken: Zelfs in Nederland aan de kust (Terschelling) zijn er plekken waar geen bereik is, en wordt je geconfronteerd met hoge kosten als je niet oplet. Het vervelende is dat je niet kan selecteren op soorten roaming: Het verschil in Zone 1 en Zone 2 kan je niet maken. Dus, als je bij een strandtent wat drinkt waar geen bereik is, kan het zomaar zijn dat je telefoon overschakelt op de sateliet. Dan wordt je drankje wel erg duur :-(

Reputatie 7
Badge +9

Als ik van dit linkje gebruik mag maken: Zelfs in Nederland aan de kust (Terschelling) zijn er plekken waar geen bereik is, en wordt je geconfronteerd met hoge kosten als je niet oplet. Het vervelende is dat je niet kan selecteren op soorten roaming: Het verschil in Zone 1 en Zone 2 kan je niet maken. Dus, als je bij een strandtent wat drinkt waar geen bereik is, kan het zomaar zijn dat je telefoon overschakelt op de sateliet. Dan wordt je drankje wel erg duur :-(


Dan moet er ook toevallig een boot met een satelliet verbinding in de buurt liggen, want jou mobiel zelf kan niet even met satellieten communiceren.

Badge

Let op! Je maakt nu gebruik van een satellietverbinding.. Je belt voor 458 cent p/min, 51 cent p/sms en 500 cent p/MB. Gebeld worden kost 254 cent p/min. Sms ontvangen is gratis. Geen verbinding? Check je instellingen op Mijn Simyo of de app onder Bellen en Internetten en start je toestel opnieuw op.Tariefinfo? Bel +31612001330 of check http://bit.ly/SimyoRoaming.  Geen tariefberichten meer ontvangen bij de grens? Sms INFO UIT naar 1330. Groet, Simyo

 

Dat is de inhoud van de SMS die ik kreeg. En geen boot in de buurt te bekennen. 

Badge

Ik snap er ook niets van. Maar blijkbaar is het dus mogelijk, want er zijn kosten buiten de bundel gemaakt... 

Reputatie 7
Badge +9

Zo'n SMS krijg je doorgaans als je op een boot/ferry/cruise zit, zodra die boot/ferry/cruise geen bereik meer kan maken mobiele netwerken van landen. Er is op veel boten/ferries/cruiseschepen een mobiele mast geïnstalleerd als service voor de klanten. Zo'n mast krijgt zijn signaal via een satellietverbinding.

Ik verwacht dus dat je op een plek was, waar KPN's netwerk geen bereik had, maar wel een boot in de buurt was met zo'n systeem. Dat is natuurlijk niet ondenkbaar dat je mobiel denkt: Ik ga lekker roamen naar die mobiele mast, zodat ik weer gewoon bereik heb.

Ik hoop overigens zelf ook dat Simyo het mogelijk maakt om in ieder geval dataroaming in zone 2, 3 en 4 een eigen schakelaar te geven, want dat is gewoon zeer duur en er zijn best wel diverse situaties (waarbij) je onbedoeld ineens op kosten wordt “gejaagd”.

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Gertje, 

Wat vervelend dat je onbedoeld verbinding hebt gemaakt met een satellietnetwerk! Zoals Groentjuh aangeeft was er waarschijnlijk toch een boot met een eigen netwerk dichtbij genoeg. Je toestel schakelt dan automatisch over op een sterker netwerk als dat beschikbaar is. 

Het is helaas niet mogelijk om bij roaming onderscheid te maken tussen verschillende zones. Wat je wel kunt doen is handmatig het KPN netwerk selecteren. In dat geval schakelt je toestel niet meer automatisch over naar een ander netwerk en zal dit in de toekomst niet meer gebeuren. Weet je hoe je dat kunt instellen op jouw toestel? Zo niet, maak dan gebruik van onze Toestelhulp

Heb je hier nog vragen over? Let me know 😊

Groetjes, 
Bas

Hoi Gertje, 

Wat vervelend dat je onbedoeld verbinding hebt gemaakt met een satellietnetwerk! Zoals Groentjuh aangeeft was er waarschijnlijk toch een boot met een eigen netwerk dichtbij genoeg. Je toestel schakelt dan automatisch over op een sterker netwerk als dat beschikbaar is. 

Het is helaas niet mogelijk om bij roaming onderscheid te maken tussen verschillende zones. Wat je wel kunt doen is handmatig het KPN netwerk selecteren. In dat geval schakelt je toestel niet meer automatisch over naar een ander netwerk en zal dit in de toekomst niet meer gebeuren. Weet je hoe je dat kunt instellen op jouw toestel? Zo niet, maak dan gebruik van onze Toestelhulp

Heb je hier nog vragen over? Let me know 😊

Groetjes, 
Bas

Of zet roaming uit als je in Nederland bent. 

Reageer