Skip to main content

Hallo,

 Ik krijg net deze sms: Let op! Je hebt € 48,40 aan kosten voor internet in het buitenland gemaakt. Bij € 60,50 wordt je internet geblokkeerd. Wil je blijven internetten? Sms JA naar 1330. Tip: gebruik WiFi om hoge kosten te voorkomen. Groet, Simyo

https://www.simyo.nl/blog/bellen-en-internetten-op-zee-met-het-maritieme-netwerk/ 

Schakelt jouw telefoon over op zo’n zendmast? Dan krijg je niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’ maar bijvoorbeeld ‘Telenor’ bovenin beeld. Bovendien stuurt je provider je een sms om te laten weten dat je op een satellietnetwerk zit en wat de kosten daarvan zijn. 

Maar die sms heb ik niet gehad... Maar nu wel de kosten...

Hoi @Sjard,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me goed voorstellen dat dit schrikken is en wat onhandig dat je deze sms niet hebt ontvangen! Zou je mij een privé bericht kunnen sturen met daarin jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik daar even hoe ik je verder kan helpen. 😊

Groetjes,
Rutger
 


Hoi , ik had nu precies hetzelfde . Met de boot van Kiel naar Noorwegen. Ook de satelliet verbinding opgepakt. Simyo geeft aan voor gebruik mob. In buitenland je roaming aan te zetten! 
Jammer want dan pakt hij juist die satelliet op! 
Kan het niet zo ingesteld worden dat de satelliet niet opgepakt wordt? 
Mijn vriendin heeft een andere provider en die pakt de satelliet niet! Terwijl roaming ook aan stond.

groet Lenie


Hoi @Leniel,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je hetzelfde probleem hebt! Je kunt helaas niet instellen dat je simkaart geen verbinding maakt met de satelliet. Je simkaart maakt automatisch verbinding met het sterkste netwerk op dat moment. Wat je wel kan doen om te voorkomen dat je verbinding maakt met een satelliet is handmatig een netwerk selecteren in je telefoon. Hiermee maak je dus verbinding met het netwerk wat je handmatig hebt gekozen, in plaats van de satelliet. Zou je mij ook nog even een privé bericht kunnen sturen? Dan kijk ik of ik iets voor je kan betekenen met betrekking tot de kosten die er zijn gemaakt. 

Groetjes,
Roeqajja


Hier ook hetzelfde probleem. Op de boot van Genua naar Palermo. Iedereen had al 4g dus ik ook proberen. Inderdaad 4g maar na 10 minuten een sms dat ik al geblokkeerd was omdat ik al meer dan €60 verbruikt had. Ik vind het moeilijk hoor om in het buitenland zelf een netwerk te zoeken. 


Hoi @MirjamvZ,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de kosten! Welk type toestel heb je? Dan kan ik even de juiste stappen aan je doorgeven zodat je voor de volgende keer weet hoe je handmatig een netwerk kan selecteren! Zou je mij ook even een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen wat betreft de gemaakte kosten 😊.

Groetjes,
Amy


Op een boot heb je (doorgaans) geen mobiel netwerk, het handmatig zoeken naar een ander netwerk gaat dan niet werken lijkt mij. 

Edit: Veerboot maatschappijen waarschuwen dat gebruik van telefoon en / of mobiele data hoger kan zijn dan dat men gewend is. 

Voorbeeld


@Ray Bedankt voor je reactie! Op veel boten staat een zendmast die gebruik maken van een satelliet verbinding. Dit brengt inderdaad extra kosten met zich mee dus raden we aan om zo lang mogelijk handmatig te verbinden met een netwerk die beschikbaar is. Mocht dit niet meer mogelijk zijn en kan je toestel alleen verbinden met de zendmast van de boot (satelliet)? Dan raadt ik aan om de mobiele data uit te schakelen. 
@MirjamvZ En @Leniel, ik deel graag nog even de volgende link met jullie waarin veel tips staan wat betreft dit onderwerp! Bellen en internetten op zee met het maritieme netwerk.

Groetjes,
Amy


Ik heb exact hetzelfde bericht:

Let op! Je hebt € 48,40 aan kosten voor internet in het buitenland gemaakt. Bij € 60,50 wordt je internet geblokkeerd. Wil je blijven internetten? Sms JA naar 1330. Tip: gebruik WiFi om hoge kosten te voorkomen. Groet, Simyo

Kan iemand mij hiermee helpen? Met name of de kosten worden vergoed.

 

 

 


Hoi @Guidos,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je kosten hebt gemaakt buiten je bundel. Wij versturen altijd waarschuwingen per sms zodat je op de hoogte bent van de eventuele extra kosten die er gemaakt kunnen worden, heb je deze voorbij zien komen? Bij de waarschuwingsberichten die wij versturen is het belangrijk om actie te ondernemen om extra kosten te voorkomen. Ik raad aan om in het vervolg bijvoorbeeld handmatig een netwerk te selecteren, je toestel op vliegtuigmodus zetten of je internet uitschakelen. Hiermee voorkom je het om extra kosten te maken doordat je simkaart verbinding maakt met een satelliet. 

Wat betreft de kosten die er zijn gemaakt, zou ik in overleg moeten met onze financiële afdeling. Dit is geen garantie, maar ik wil het wel graag proberen. Ik zie dat je mij al een privébericht hebt verstuurd, dus ik help je hier graag mee verder.

Groetjes,
Roeqajja


Mij precies hetzelfde, ik had nog van tevoren gebeld met Simyo, er is mij totaal niets verteld, alleen een SMS terwijl het kwaad al geschiedt was


Hoi @GeNie,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt. We gaan er niet altijd standaard vanuit dat er een verbinding wordt gemaakt met een satellietverbinding maar het komt inderdaad wel eens voor. Dit valt deels ook een beetje onder eigen verantwoordelijkheid. 

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of ik iets voor je kan betekenen in de gemaakte kosten.

Groetjes,
Amy


I had exactly the same problem with list than a minute it catch the connection and directly charge me with this message. It doesn’t make any sense tbh.

 

@Amy could you please help me with this?


Simyo doet hier verder niets aan, ze storten de helft terug als een soort tegemoetkoming waarmee ze eigenlijk aantonen dat ze schuld bekennen, ze hebben hun zaakjes, wat de maritieme verbindingen zijn, niet op orde, zoals andere providers dat wel hebben, ik ben er wel klaar mee...


Simyo doet hier verder niets aan, ze storten de helft terug als een soort tegemoetkoming waarmee ze eigenlijk aantonen dat ze schuld bekennen, ze hebben hun zaakjes, wat de maritieme verbindingen zijn, niet op orde, zoals andere providers dat wel hebben, ik ben er wel klaar mee...

KPN heeft hetzelfde, dus niet alle providers hebben het op orde, de ‘moeder’ van Simyo, KPN, dus ook niet.


Dus een "familie" probleem, maar van andere providers heb ik dit probleem niet gehoord 


BOOS BOOS BOOS!! Ik werd gisteren verrast door een SMS met hoge kosten voor internet buiten mijn bundel. Dit gebeurde op de boot tussen Bastia en Livorno terwijl ik mijn telefoon niet eens aan het gebruiken was… Ik ben zeer ontevreden over het feit dat deze waarschuwing pas komt op het moment dat het kwaad al geschiedt is en er geen duidelijke manier is om hier preventief iets tegen te doen. 

Ik heb deze reis al eerder gemaakt en toen geen problemen gehad, tevens heeft mijn vriendin wel gewoon haar telefoon gebruikt en GEEN extra kosten dus deze extreem hoge kosten komen echt al een verrassing en maken mij boos.! :-(

Wie van Simyo kan mij helpen..?  
Jake

 


Deze pagina https://www.simyo.nl/blog/bellen-en-internetten-op-zee-met-het-maritieme-netwerk/ geeft goed weer wat er aan de hand is. Simyo weet pas dat je van een maritiem netwerk gebruik maakt nadat dat netwerk dit aan Simyo heeft gemeld. Pas dan kan Simyo een waarschuwing SMS sturen. Ik denk dat de ene maritieme provider sneller werkt wat dit betreft dan een andere. Ik gebruik regelmatig de Newcastle - IJmuiden ferry, en als mijn telefoon verbinding maakt met het scheepsnetwerk krijg ik binnen enkele seconden een SMS van Simyo. Tijd dus om dan de airplane mode aan te zetten.


Hoi @Jake HBRS,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan bent geschrokken.

Ik zie dat je van @Scotsman (bedankt!) al het juiste antwoord hebt gekregen. 

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag even met je mee om te zien of we iets voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten. 

Groetjes,
Amy


Beste @Scotsman Dank voor de reactie en uitleg… 🙏
En Amy bedankt voor het regelen van de 50% tegemoetkoming op de kosten… 

Echter ik vind dit eerlijk gezegd niet echt toereikend... Graag zie ik van Simyo nog een andere belofte. Namelijk proactief actie ondernemen om dit soort ongewenste kosten bij jullie klanten te voorkomen. Dit kan mijn inziens minimaal op 2 manieren:

  • De text van de SMS aanpassen naar een duidelijke WAARSCHUWING ipv een Let op! met daarin de vermelding dat dit mogelijk ongewenst is als je op een veerboot of martieme verbinding een oversteek maakt... Laten we wel zij het huidige berichtje laat niet echt alarmbellen rinkelen als je het binnen krijgt. Lijkt meer op een ooh je gaat een grens over zorg dat je internet het blijft doen. Huidige text: "Let op! Je maakt nu gebruik van een satellietverbinding. Je belt voor 458 cent p/min, 51 cent p/sms en 500 cent p/MB. Gebeld worden kost 254 cent p/min. Sms ontvangen is gratis. Geen verbinding? Herstart je telefoon en kijk of roaming aanstaat. Meer hulp en info vind je op simyo.nl/buitenland. Tariefinfo? Bel +31612001330. Groet, Simyo"
     
  • In jullie communicatie op website en mails, FAQ's e.d. over bellen en internetten in het buitenland een extra kopje en link plaatsen naar een pagina op Simyo met uitleg over deze maritieme sateliet verbinding en hoe daar op voorbereid te zijn.

Hiermee laat Simyo aan ons als klanten zien dat ze snappen wat er met hun klanten gebeurt en ze hun willen helpen dit te voorkomen. Dit voelt nu niet zo. Want 50% kwijtschelden is nog steeds 50% in rekening brengen.

Ik hoor graag van je / jullie hoe jullie hieraan tegemoet gaan komen.
groet Jake


Toch vind ik de tekst  ‘Je belt voor 458 cent p/min, 51 cent p/sms en 500 cent p/MB. Gebeld worden kost 254 cent p/min’  al heel alarmerend. Er zouden bij mij alle alarmbellen afgaan als zo'n sms bij mij voorbij zou komen.

Maar ik vind het een heel goed idee als zo'n sms zou beginnen met ‘WAARSCHUWING!’ Dat zou zeker helpen. En het zou Simyo ook zeker helpen te voorkomen dat ze weer eens coulance moeten geven. Hoe vaak ik het woordje ‘coulance’ op dit forum voorbij heb zien komen...

Ik noem het ‘idee van de maand!'.


Hoi @Jake HBRS,

Bedankt voor je reactie. Zoals gezegd in ons privégesprek zal ik dit zeker voorleggen bij de afdeling die hierover gaat. Helaas kan ik niet garanderen dat dit zal worden aangepast maar wie weet!

Nogmaals bedankt voor je feedback hierover, ook jij @Katana 😊.

Groetjes,
Amy


Dit kan mijn inziens minimaal op 2 manieren:

  • De text van de SMS aanpassen naar een duidelijke WAARSCHUWING ipv een Let op! met daarin de vermelding dat dit mogelijk ongewenst is als je op een veerboot of martieme verbinding een oversteek maakt...
     
  • In jullie communicatie op website en mails, FAQ's e.d. over bellen en internetten in het buitenland een extra kopje en link plaatsen naar een pagina op Simyo met uitleg over deze maritieme sateliet verbinding en hoe daar op voorbereid te zijn.

Maakt niet uit wat je in die SMS of website zet. Jouw toestel is dan toch al aan het verbruiken! SMSjes met dat een databundel op is zijn heel duidelijk (met zelfs advies om internet uit te zetten of MBs bij te kopen) en daarop wordt ook niets gedaan. Ook kijken mensen relatief weinig naar de website. “Ik ging naar het verre buitenland en nu heb ik kosten buiten de bundel! Hoe kan dat nou” heb ik echt wel eens voorbij zien komen op het forum.

De enige fix hiervoor is wat KPN zelf aanbied, en dat is dat je die limiet van dataverbruik in het buitenland (buiten de bundel) naar 0 euro kunt verlagen. Oftewel dataverbruik in zone 2, 3 en 4 uit te kunnen zetten. Volgens mij zit echt niemand op 5 euro/MB te wachten!


De enige fix hiervoor is wat KPN zelf aanbied, en dat is dat je die limiet van dataverbruik in het buitenland (buiten de bundel) naar 0 euro kunt verlagen. Oftewel dataverbruik in zone 2, 3 en 4 uit te kunnen zetten. Volgens mij zit echt niemand op 5 euro/MB te wachten!

Ik ben het met je eens @Groentjuh. Volgens mij heeft @Amy dit ook al intern doorgezet, hopelijk kan hier verandering in komen, wij zullen in ieder geval jullie feedback blijven doorzetten. 


@Groentjuh dank voor je feedback, lijkt een goeie KPN-tip maar voor de volledigheid meld dan ook even dat dit bij SIMYO vooralsnog niet mogelijk is om dataverbruik in zone 2, 3 en 4 uit te kunnen zetten. Dus fijne tip maar tenzij iemand mij kan zeggen hoe dit te doen in mijn SIMYO account lijkt dit geen oplossing. 

@Seren in licht van bovenstaande zou je kunnen nagaan welke prioriteit dit heeft bij Simyo in de backlog van ontwikkelingen.?

Dit forum blijven voorzien van feedback wordt zeker geapprecieerd. ;-)


@Groentjuh dank voor je feedback, lijkt een goeie KPN-tip maar voor de volledigheid meld dan ook even dat dit bij SIMYO vooralsnog niet mogelijk is om dataverbruik in zone 2, 3 en 4 uit te kunnen zetten. Dus fijne tip maar tenzij iemand mij kan zeggen hoe dit te doen in mijn SIMYO account lijkt dit geen oplossing.

Bij KPN heb je dit. Daarin is vooral de "bescherming aan naar 1266” en “bescherming uit naar 1266” het stuk waar ik op doel. Dit kan niet bij Simyo. Daar kun je enkel geheel al het dataroaming uitzetten (dus ook de roaming binnen zone 1 landen!)

Het punt dat ik nu aanhaal, geef ik al jaren door. Sinds zone 1 landen binnen de bundel vallen, heb ik al aangegeven dat daarmee de optie “Internet op je mobiel - Buitenland” eigenlijk bijna nutteloos is, want iedereen wil wel dataroamen in zone 1 landen, maar niet ergens met hoge dataroamingkosten.

De reden dat ik zeg dat communicatie aanpassen niet werkt is simpelweg, omdat mensen niet weten dat je bijvoorbeeld op een veerpont ineens buiten de bundel kan gaan i.v.m. roaming. Als jij dat had geweten had je vast bij het opgaan van de veerpont heel even je toestel op vliegtuigstand gezet. Er zijn er genoeg die voor een verre reis niet even kijken: Hoe zit het met de (mobiele) tarieven in dat verre land.


Reageer