.

Vraag

Kosten satelliet verbinding zonder waarschuwing. Wat moet ik doen?

  • 10 June 2022
  • 9 reacties
  • 502 Bekeken

Hallo,

 Ik krijg net deze sms: Let op! Je hebt € 48,40 aan kosten voor internet in het buitenland gemaakt. Bij € 60,50 wordt je internet geblokkeerd. Wil je blijven internetten? Sms JA naar 1330. Tip: gebruik WiFi om hoge kosten te voorkomen. Groet, Simyo

https://www.simyo.nl/blog/bellen-en-internetten-op-zee-met-het-maritieme-netwerk/ 

Schakelt jouw telefoon over op zo’n zendmast? Dan krijg je niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’ maar bijvoorbeeld ‘Telenor’ bovenin beeld. Bovendien stuurt je provider je een sms om te laten weten dat je op een satellietnetwerk zit en wat de kosten daarvan zijn. 

Maar die sms heb ik niet gehad... Maar nu wel de kosten...


9 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @Sjard,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me goed voorstellen dat dit schrikken is en wat onhandig dat je deze sms niet hebt ontvangen! Zou je mij een privé bericht kunnen sturen met daarin jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik daar even hoe ik je verder kan helpen. 😊

Groetjes,
Rutger
 

Badge

Hoi , ik had nu precies hetzelfde . Met de boot van Kiel naar Noorwegen. Ook de satelliet verbinding opgepakt. Simyo geeft aan voor gebruik mob. In buitenland je roaming aan te zetten! 
Jammer want dan pakt hij juist die satelliet op! 
Kan het niet zo ingesteld worden dat de satelliet niet opgepakt wordt? 
Mijn vriendin heeft een andere provider en die pakt de satelliet niet! Terwijl roaming ook aan stond.

groet Lenie

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Leniel,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je hetzelfde probleem hebt! Je kunt helaas niet instellen dat je simkaart geen verbinding maakt met de satelliet. Je simkaart maakt automatisch verbinding met het sterkste netwerk op dat moment. Wat je wel kan doen om te voorkomen dat je verbinding maakt met een satelliet is handmatig een netwerk selecteren in je telefoon. Hiermee maak je dus verbinding met het netwerk wat je handmatig hebt gekozen, in plaats van de satelliet. Zou je mij ook nog even een privé bericht kunnen sturen? Dan kijk ik of ik iets voor je kan betekenen met betrekking tot de kosten die er zijn gemaakt. 

Groetjes,
Roeqajja

Hier ook hetzelfde probleem. Op de boot van Genua naar Palermo. Iedereen had al 4g dus ik ook proberen. Inderdaad 4g maar na 10 minuten een sms dat ik al geblokkeerd was omdat ik al meer dan €60 verbruikt had. Ik vind het moeilijk hoor om in het buitenland zelf een netwerk te zoeken. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @MirjamvZ,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de kosten! Welk type toestel heb je? Dan kan ik even de juiste stappen aan je doorgeven zodat je voor de volgende keer weet hoe je handmatig een netwerk kan selecteren! Zou je mij ook even een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen wat betreft de gemaakte kosten 😊.

Groetjes,
Amy

Op een boot heb je (doorgaans) geen mobiel netwerk, het handmatig zoeken naar een ander netwerk gaat dan niet werken lijkt mij. 

Edit: Veerboot maatschappijen waarschuwen dat gebruik van telefoon en / of mobiele data hoger kan zijn dan dat men gewend is. 

Voorbeeld

Reputatie 7
Badge +7

@Ray Bedankt voor je reactie! Op veel boten staat een zendmast die gebruik maken van een satelliet verbinding. Dit brengt inderdaad extra kosten met zich mee dus raden we aan om zo lang mogelijk handmatig te verbinden met een netwerk die beschikbaar is. Mocht dit niet meer mogelijk zijn en kan je toestel alleen verbinden met de zendmast van de boot (satelliet)? Dan raadt ik aan om de mobiele data uit te schakelen. 
@MirjamvZ En @Leniel, ik deel graag nog even de volgende link met jullie waarin veel tips staan wat betreft dit onderwerp! Bellen en internetten op zee met het maritieme netwerk.

Groetjes,
Amy

Ik heb exact hetzelfde bericht:

Let op! Je hebt € 48,40 aan kosten voor internet in het buitenland gemaakt. Bij € 60,50 wordt je internet geblokkeerd. Wil je blijven internetten? Sms JA naar 1330. Tip: gebruik WiFi om hoge kosten te voorkomen. Groet, Simyo

Kan iemand mij hiermee helpen? Met name of de kosten worden vergoed.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Guidos,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je kosten hebt gemaakt buiten je bundel. Wij versturen altijd waarschuwingen per sms zodat je op de hoogte bent van de eventuele extra kosten die er gemaakt kunnen worden, heb je deze voorbij zien komen? Bij de waarschuwingsberichten die wij versturen is het belangrijk om actie te ondernemen om extra kosten te voorkomen. Ik raad aan om in het vervolg bijvoorbeeld handmatig een netwerk te selecteren, je toestel op vliegtuigmodus zetten of je internet uitschakelen. Hiermee voorkom je het om extra kosten te maken doordat je simkaart verbinding maakt met een satelliet. 

Wat betreft de kosten die er zijn gemaakt, zou ik in overleg moeten met onze financiële afdeling. Dit is geen garantie, maar ik wil het wel graag proberen. Ik zie dat je mij al een privébericht hebt verstuurd, dus ik help je hier graag mee verder.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer