Skip to main content
antwoord

Kan er iets gedaan worden aan de hoge kosten naar Noorwegen?

• August 16, 2025
  • 9 reacties
  • 104 Bekeken

Ik heb gereisd naar Noorwegen met de veerboot en wordt opeens geconfronteerd met hoge kosten door een sateliet verbinding.

Ik verwacht deze kosten niet, omdat overal op de site van Simyo staat dat je in Europa en inclusief Noorwegen kunt bellen en internetten vanuit je bundel.  

Ook is er geen waarschuwings SMS verstuurd op het moment dat er gebruik gemaakt werd van sateliet diensten.

De kosten worden naar mijn mening ten onrechte in rekening gebracht en ik vraag me af hoe ik deze kosten terug kan krijgen

Ik hoor het graag.

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid. 

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@ChunY,

Bedankt voor je bericht. Ik zie dat je van ​@Scotsman, ​@wimj12 en ​@JanD al wat informatie hierover hebt ontvangen, bedankt heren! 

Op deze pagina kan je alles over satellietverbinding nog eens teruglezen. 

Ik zie dat wij op 29 juli om 18:45 een waarschuwing sms hebben verstuurd. Wat vreemd dat je deze niet hebt ontvangen! Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan laat ik dit graag voor je uitzoeken en kijk ik graag wat we voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten. 

Groetjes,
Amy

9 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 16, 2025

Lees deze pagina maar eens door.

https://www.simyo.nl/klantenservice/roaming

En dan vooral het stuk over Roaming binnen Europa, onder “Let op”.

Waarom je dan geen SMS hebt ontvangen weet ik niet. Maar die hogere kosten staat echt op de site.

JanD
  • Forum Expert
  • August 16, 2025

Beste ​@ChunY die kosten ga je helaas niet terug krijgen van Simyo.

Goed inlezen is belangrijk voordat je een reis gaat maken.

Wat jou overkomen is kan je al op het strand in NL of op de waddeneilanden weer overkomen.

Daarom is het belangrijk bij buitenlandse reizen netwerkproviders zoeken op handmatig te zetten en niet op AUTO.

Zie verder de link van wimj12.

Succes

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • August 17, 2025

Op de website van de DFDS veerdienst die wij regelmatig gebruiken staat de volgende waarschuwing:

Kan ik mijn eigen dataverbinding aan boord gebruiken?

Houd er rekening mee dat schepen beschikken over een functionerend satellietnetwerk, Telenor Maritime, van waaruit hogere tarieven gelden voor bellen en gebeld worden. Neem voor gebruik contact op met je provider voor een gedetailleerder overzicht.

Ik weet niet welke veerboot maatschappij door ​@ChunY is gebruikt maar op hun website staat vast en zeker een vergelijkbare waarschuwing.

• auteur
  • Beginner
  • August 17, 2025

Ik vrees dus dat er niets te regelen is.

Het is de eerste keer dat ik met de boot (DFDS) naar Noorwegen ga en dan heb je al zoveel nieuwe dingen te regelen en te lezen dat de kleine lettertjes over de satelliet verbinding over het hoofd worden gezien.

Het zou voor Simyo goed zijn om het voorbeeld van Odido te volgen. Op het Odido abonnement werd de internetverbinding verbroken, omdat Odido constateerde dat er via een satelliet verbinding contact was.

Ik denk dat een gemiddelde Simyo gebruiker vrijwel nooit wil werken via en satelliet verbinding en als hij dat wel wil dit vooraf “bewust” zal regelen.

Bedankt voor de reacties

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • August 17, 2025

Volledig mee eens. Maar als ervaren DFDS reiziger heb ik geleerd om meteen de vliegtuigstand aan te zetten zodra ik zie dat het bereik van een zender op het vaste land begint weg te zakken.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 17, 2025

@ChunY Ik zou even de reactie afwachten van de moderators. Je zou een SMS moeten ontvangen bij het verbinden met het netwerk van die boot. Heb je die gemist of niet ontvangen? Wellicht is dat een reden voor coulance.

Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die hier intrapt. Simpel (als het daar over gaat) heeft inderdaad betere mogelijkheden tegen hoge kosten: daar kan je de zaak zo instellen dat je wel kan internetten binnen de EU, maar niet buiten de EU. 

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • August 17, 2025

Overigens kun je ook op het scherm van je telefoon zien dat je niet meer verbonden bent met een provider op het vaste land, zodra de telefoon het scheepsnetwerk “pakt” zie je de naam daarvan verschijnen, bijvoorbeeld “Telenor”. Maar je had inderdaad een waarschuwing sms’je moeten krijgen.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 18, 2025

Ja, dat kun je zien.

Maar ik vind Telenor best wel Noors klinken. En als je wat ouder bent is die tekst onleesbaar zonder geschikte bril.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • August 18, 2025

Hoi ​@ChunY,

Bedankt voor je bericht. Ik zie dat je van ​@Scotsman, ​@wimj12 en ​@JanD al wat informatie hierover hebt ontvangen, bedankt heren! 

Op deze pagina kan je alles over satellietverbinding nog eens teruglezen. 

Ik zie dat wij op 29 juli om 18:45 een waarschuwing sms hebben verstuurd. Wat vreemd dat je deze niet hebt ontvangen! Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan laat ik dit graag voor je uitzoeken en kijk ik graag wat we voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten. 

Groetjes,
Amy