Skip to main content
antwoord

Internet gebruik - Internatioanle wateren op Schiphol

• June 19, 2025
  • 2 reacties
  • 26 Bekeken

Hallo,

Afgelopen Mei ben ik een weekend naar Ierland geweest. Na het landen heb ik mijn telefoon weer aangezet. Ik kan mij herinneren dat het even duurde voordat ik appjes e.d. binnenkreeg.

Nu ontvang ik een rekening voor roaming in internationale wateren van 1MB. Mijn verbruik zag er als volgt uit:

20:34 InternetVerbruikskosten, Internet op je mobiel binnen Nederland, 04-05-2025 3 MB € 0,00

20:25 InternetVerbruikskosten, Internet op je mobiel - buitenland, Zone 2, Internationale Wateren, 04-05-2025 1 MB € 6,14

19:29 InternetVerbruikskosten, Internet op je mobiel - buitenland, Zone 1, Ierland, 04-05-2025 0 MB € 0,00

Ik ben het niet eens met deze kosten en ik voel mij lichtelijk opgelicht. Wat is hier aan te doen?

Beste antwoord door Seren

Hi ​@WvG,

Bedankt voor je bericht. Ik snap heel goed dat je schrikt van deze kosten, zeker als je je telefoon na landing in Ierland gewoon weer hebt aangezet en niet bewust internet hebt gebruikt via een ander netwerk.

Ik heb even een kijkje genomen op jouw aansluiting en zie inderdaad dat je kort verbinding hebt gemaakt met een zogenaamd '’internationale wateren'’ netwerk. Dit is een satellietnetwerk waarmee je telefoon automatisch kan verbinden als je onderweg bent over zee (of in het vliegtuig), bijvoorbeeld op een ferry of cruiseschip. In dat geval maak je geen gebruik van een reguliere zendmast op het land, maar van een zendmast op de boot of vliegtuig.

Wanneer dat gebeurt, zie je bovenin je scherm niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’, maar bijvoorbeeld ‘Telenor’. We sturen dan automatisch een sms met de tarieven van dit netwerk. Het maritieme netwerk valt onder zone 4 en hiervoor gelden inderdaad andere en helaas hogere tarieven dan binnen de EU. In jouw geval zie ik dat je deze sms niet hebt ontvangen, onze welgemeende excuses hiervoor. 

Ik heb daarom gelijk een vergoeding doorgezet naar onze administratieve afdeling, de kosten die zijn gemaakt zullen volledig worden vergoed. 

Mocht je nog vragen hebben hoor ik dat graag!

@JanD ook heel erg bedankt voor je behulpzaamheid! 

Groet,
Seren

2 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • June 19, 2025

Beste ​@WvG dan heeft je telefoon toch even contact gemaakt via het vliegtuig of de veerboot met de statelliet.

Het is verstandig in het buitenland en buiten de EU automatisch provider zoeken en roaming uit te schakelen om dat soort kosten te voorkomen.

Dus je bent door niemand opgelicht, het werkt nu eenmaal zo en daar kan Simyo helaas ook niets aan doen.

Je moet ook een melding per SMS hebben gehad, als het goed is.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • antwoord
  • June 20, 2025

Hi ​@WvG,

Bedankt voor je bericht. Ik snap heel goed dat je schrikt van deze kosten, zeker als je je telefoon na landing in Ierland gewoon weer hebt aangezet en niet bewust internet hebt gebruikt via een ander netwerk.

Ik heb even een kijkje genomen op jouw aansluiting en zie inderdaad dat je kort verbinding hebt gemaakt met een zogenaamd '’internationale wateren'’ netwerk. Dit is een satellietnetwerk waarmee je telefoon automatisch kan verbinden als je onderweg bent over zee (of in het vliegtuig), bijvoorbeeld op een ferry of cruiseschip. In dat geval maak je geen gebruik van een reguliere zendmast op het land, maar van een zendmast op de boot of vliegtuig.

Wanneer dat gebeurt, zie je bovenin je scherm niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’, maar bijvoorbeeld ‘Telenor’. We sturen dan automatisch een sms met de tarieven van dit netwerk. Het maritieme netwerk valt onder zone 4 en hiervoor gelden inderdaad andere en helaas hogere tarieven dan binnen de EU. In jouw geval zie ik dat je deze sms niet hebt ontvangen, onze welgemeende excuses hiervoor. 

Ik heb daarom gelijk een vergoeding doorgezet naar onze administratieve afdeling, de kosten die zijn gemaakt zullen volledig worden vergoed. 

Mocht je nog vragen hebben hoor ik dat graag!

@JanD ook heel erg bedankt voor je behulpzaamheid! 

Groet,
Seren