Skip to main content
Vraag

Ineens ongewild €60,59 aan roamingkosten

• February 18, 2026
  • 4 reacties
  • 25 Bekeken

Goedendag, 

Ik was deze maand op vakantie in o.a. Turkije en ik had daarvoor een aparte e-sim gekocht van een andere aanbieder om hoge roamingkosten te voorkomen.

Ter hoogte van het drielandenpunt Bulgarije-Griekenland-Turkije ben ik vervolgens de e-sim voor Turkije in gaan stellen toen ik vervolgens ineens meerdere SMS berichten van Simyo achter elkaar kreeg. Ik schrok me rot, mijn internet was geblokkeerd omdat ik €60,50 aan roamingkosten had gemaakt! Vermoedelijk heeft mijn telefoon dus kortstondig verbinding gemaakt met de Turkse telecomprovider en is er binnen één of enkele minuten €60,50 aan internetverbruik geweest.

Hoe is het mogelijk dat dit zodanig snel en ongemerkt oploopt dat zelfs een waarschuwing voor gebruik van €48,40 ná de SMS komt waarin staat dat ik €60,50 verbruikt heb? Hoe kan het in 2026 nog zo duur zijn dat een zodanig korte verbinding al onbedoeld resulteert in een rekening van €60?

SMS €60,50 vóór waarschuwing €48,40

Ook nadat de e-sim geïnstalleerd was en de instelling voor internetverbruik op mijn telefoon gewijzigd was naar de e-sim, zijn er nog steeds enkele willekeurige momenten geweest waarin een kleine hoeveelheid internet berekend wordt. Dit gaat maar om een paar cent maar hoe kan dit, wanneer internet staat ingesteld op een andere simkaart?

Internetkosten ondanks uitgeschakeld internet

Ik vraag me af of er misschien nog iets mogelijk is van compensatie aangezien het duidelijk onbedoeld zo is opgelopen (ik had een aparte e-sim voor Turkije gekocht) en de kosten zo snel oplopen dat zelfs een eerste waarschuwing pas na de blokkade komt. Waarom zijn de kosten per MB nog altijd zo hoog als 10-20 jaar geleden, terwijl een MB tegenwoordig zo goed als niks meer is? Het enige wat je hiermee krijgt is mensen die onbedoeld een hoge rekening krijgen, terwijl het internet in het buitenland in deze tijd onbruikbaar is tegen dergelijke kosten.

Met vriendelijke groet,

Rico Windt

4 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • February 18, 2026

Die buitenlandkosten zijn door alle providers gemaximeerd op die €60,50 om het niet uit de hand te laten lopen, dit zijn dus geen gewone buitenbundelkosten waar nog wel eens een regeling mee getroffen kan worden, dus Simyo gaat die kosten niet vergoeden omdat Simyo door de buitenlandse provider daarvoor aangeslagen gaat worden.

Jammer, maar helaas.

• auteur
  • Beginner
  • February 18, 2026

€60,50 is nog steeds een hoog bedrag voor iets waar geen enkel mens redelijkerwijs serieus gebruik van kan maken. Het ging zo snel dat het Simyo niet eens gelukt is om de waarschuwing voor €48,40 te versturen voordat er een blokkade kwam vanwege €60,50 aan kosten. Ik vind het bizar dat dit nog steeds zomaar kan en een instelling om dit volledig uit te zetten lijkt er niet te zijn (roaming instelling op de telefoon moest aan staan vanwege de andere e-sim die ik had).

Ik baal er ook echt van dat ik nog mijn best doe om zoiets te voorkomen maar dat ik nu toch met hoge kosten zit. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 18, 2026

Waarom zijn de kosten per MB nog altijd zo hoog als 10-20 jaar geleden, terwijl een MB tegenwoordig zo goed als niks meer is?

Simyo zegt een budgetprovider te zijn, en zegt dat daarom deze kosten zo hoog zijn..

Whatever it takes moeten de aandeelhouders gedacht hebben.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 18, 2026

dus Simyo gaat die kosten niet vergoeden omdat Simyo door de buitenlandse provider daarvoor aangeslagen gaat worden.

Is dat zo?