We gebruiken al jaren Simyo prepaid kaarten in NL en in het buitenland in eenzelfde lokatie en dat heeft altijd gewerkt zoals het hoort. Nu is er met 1 simkaart het probleem ontstaan dat deze niet meer gebeld kan worden als we in het buitenland zijn (roaming). De melding is tuu-duu-die+bericht alsof het toestel geheel uitstaat (geen voicemail). Zelf bellen, SMS versturen, SMS ontvangen is geen probleem, mobiele data gebruiken we niet met deze sim. Hoelang het al is weet ik niet precies maar al zeker sinds zomer 2018.
Vandaag in het buitenland eens de tijd genomen wat in te lezen en experimenten uit te voeren en volgens mij kan ik aan mijn kant alles uitsluiten.
ROAMING SITUATIE BUITENLAND:
telefoon 1 : simyo prepaidsim1. smartphone dual sim, gebruik bellen, geen mobiele data. provider O2.
telefoon 2 : simyo prepaidsim2. smartphone single sim, gebruik bellen en mobiele data. provider Vodafone.
telefoon 3 : simyo prepaidsim3. dumbphone single sim, gebruik bellen. provider O2.
telefoon 4 : abosim4. lokaal buitenlands toestel met buitenlands T-Mobile abonnement.
Beschikbare netwerken : O2, T-Mobile, Vodafone.
Alle sims zijn ingesteld en worden gebruikt voor bellen in en naar het buitenland.
Zodra we buiten NL zijn en roamen is nummer prepaidsim1 niet meer te bellen.
PROEVEN:
PROEF1 > alle toestellen bellen elkaar om roaming te testen. Resultaat:
- prepaidsim1 kan bellen met telefoon 2,3,4 maar niet gebeld worden.
- prepaidsim2 kan bellen met telefoon 3,4. prepaidsim1 is niet bereikbaar.
- prepaidsim3 kan bellen met telefoon 2,4. prepaidsim1 is niet bereikbaar.
- abosim4 kan bellen met telefoon 2,3. prepaidsim1 is niet bereikbaar.
PROEF3 > prepaidsim1 in toestel3, provider O2. niet te bereiken vanaf telefoon 2,3,4.
PROEF4 > telefoon1 met prepaidsim1 in het andere slot. prepaidsim3 in het slot waar prepaidsim1 niet bereikbaar is. alleen prepaidsim3 is te bereiken.
PROEF5 > telefoon1 met originele dual sim configuratie opgestart, netwerk gewijzigd naar Vodafone. prepaidsim1 niet te bereiken vanaf telefoon 2,3,4.
CONCLUSIE:
Ik sluit uit telefoon1 want deze werkt wel met prepaidsim3 en met andere roaming sims in hetzelfde en/of andere simslot.
Ik sluit uit de (voorkeurprovider) O2 want prepaidsim3 is bereikbaar onder O2, prepaidsim2 is bereikbaar onder Vodafone, prepaidsim1 is niet bereikbaar met O2 of Vodafone.
Ik sluit uit de fysieke prepaidsim1 kaart want in January 2019 hebben we een vervangende simkaart aangevraagd. De problemen waren er al met de vorige simkaart en helaas nog steeds met de huidige. Hopelijk is er iemand of iets aan de Simyo kant die deze situatie kan herstellen!
Alvast bedankt en hopende op een oplossing,
Bludicka
edit: typo correctie en aanvulling