.

Beantwoord

Ik heb kosten gemaakt in Turkije. Hoe kan dat?

  • 6 October 2018
  • 3 reacties
  • 248 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
  • Startend Simyaan
  • 28 reacties
In september ben ik in Griekenland geweest op een adres waar geen wifi aanwezig was. Daarom heb ik internet buitenland aangezet. Het was vlakbij Turkije. Een 'provider' uit Turkije was kennelijk zo sterk dat die automatisch het internetverkeer voor mijn iPhone regelde. Na een dag kreeg ik dit in de gaten. Kosten hiervoor: 39,73. Ik heb die dag maar twee keer mijn mail nagekeken maar zag dat er toch veel meer tijd is verbruikt. Het lijkt wel of dit ongemerkt gebeurt. Kan dat?
Mijn tweede vraag is: met ingang van 1 november heb ik geen internet binnenland meer nodig op mijn telefoon. Kan dat nog of kan dat pas per 1 december?
Ik hoor het graag.
Groet van Judith
icon

Beste antwoord door Ray 6 October 2018, 11:03

Bekijk originele reactie

3 reacties

Hallo @Judih

De telefoon zoekt standaard naar het sterkste netwerk, tenzij door de gebruiker anders is ingesteld. Dit is in te stellen door uw telefoon handmatig te zoeken naar een netwerk i.p.v. automatisch. In uw geval was de Turkse mast sterker dan die van Griekenland waar u op dat moment was en is de telefoon daar automatisch mee verbonden. Internet in andere zones dan 1 kosten 5 euro per MB. Dus zelfs even mail checken kan dan aardig oplopen.

Als het goed is heeft u ook een sms gehad dat u verbonden bent met een Turks netwerk en wat de kosten daarvan zijn.

Als u nu inlogt op uw MijnSimyo en naar de pagina gaat om uw bundels aan te passen, kunt u internet op "Geen bundel zetten" dan heeft u per ingaande van de volgende maand geen internet bundel meer maar nog wel toegang tot internet. Om er zeker van te zijn dat u dat ook niet wilt zet u op 1 november 2018 het internet uit op uw MijnSimyo, tabblad instellingen en dan netwerk instellingen.
Reputatie 1
Badge +1
Beste Ray, zeer veel dank voor het antwoord. Ik ontving soms wel drie sms-jes per dag. Welkom in Griekenland, welkom in Turkije, welkom in Griekenland enz. Er staat inderdaad bij wat het kost.
Ik zal die kosten wel betalen (zonde). Aan Simyo zou ik de boodschap willen geven dat je op je telefoon kan instellen welk netwerk je wilt gebruiken. Een weetje, maar als je het niet wist ..... Dat zou denk ik menig vakantieganger veel kosten besparen. Ik wist niet dat je dit kunt instellen. Er zijn ook oudere mensen die een smartphone gebruiken en die zijn niet zo gewiekst als de jongeren.

Dank voor het tweede antwoord. Ik ben weer op de hoogte.
Hartelijke groet van Judith
Reputatie 7
Badge +10
Hi Judith,

Welkom op 't Simyo Forum!

Ik kan me erg goed voorstellen dat dit even schrikken was! Ik zie dat Ray al het perfecte antwoord gegeven heeft: je krijgt altijd een sms zodra je verbinding maakt met een ander land. Daarin staan de kosten vermeld, om je op de hoogte te stellen. Je kunt dan handmatig van netwerk veranderen.

Ook wat Ray zegt over je bundels wijzigen klopt helemaal: een bundelwijziging gaat in per de eerste van de volgende maand. Als je je bundels in de loop van oktober wijzigt, gaat die verandering in per 1 november.

Heb je nog andere vragen? 🙂

@ Ray, dankjewel voor je volledige antwoord!

Groetjes,
Jihane

Reageer