.

Beantwoord

Hoor ik mijn dataroaming aan of uit te zetten?


Badge
Ik wil wel kunnen bellen en sms'en in het buitenland met m'n prepaid sim, maar niet internetten. Moet ik gegevensroaming nu aan- of uitzetten.
Volgens de instructie in link in de mail over de nieuwe tarieven moet ik roaming aanzetten. Is dat hetzelfde als gegevensroaming? Lijkt mij niet, maar ik kan alleen roaming nergens vinden bij de instellingen (Wiko Sunny), wel gegevensroaming.
Ik heb 'bellen in het buitenland' bij 'mijn simyo' wel aangezet.
icon

Beste antwoord door Scotsman 17 May 2017, 21:33

Bekijk originele reactie

16 reacties

Hoi Maarten,

Ik vind dat je hier een hele goeie vraag stelt. Ik zelf zet hier nu namelijk ook vraagtekens bij. Ik ben al enige tijd actief hier op het forum als klant zijnde en ben al een enkele keer teruggefloten toen ik schreef dat je data / gegevens roaming altijd moet aanzetten in het buitenland. Note: ik schrijf altijd (data) roaming omdat er verschil zit in de benamingen per merk. Jouw Wiki noemt het dus gegevensroaming. Er werd mij dan gezegd dat je dat alleen moet aanzetten als je gebruik maakt van internet. Dat klinkt best gek want ook als je belt of smst maakt je gastgebruik van dat netwerk in het buitenland en ben je dus aan het roamen. Je kan het wat mij betreft gewoon aanzetten, internetten kan immers toch alleen via Wifi met prepaid.

Wat mij betreft zet je het dus aan. Maar je kan het ook aan laten, heb je geen verbinding zet je roaming aan, herstart je de telefoon en kijk je of je dan wel een netwerk hebt.

Ik ga er dus vanuit dat Simyo nu beaamt wat ik heb geschreven. Zo niet dan corrigeren ze mij maar dan zal ook de mail aangepast moeten worden.
Reputatie 7
Badge +9
Om te beginnen wil ik benadrukken dat met een prepaid aansluiting, internet in het buitenland onmogelijk is, dus de vraag of je dataroaming (of gegevensroaming wat m.i. hetzelfde is) aan moet zetten is niet van belang. Je hoeft het op je toestel niet aan te zetten om in het buitenland te kunnen bellen. Wel de bellen naar/in het buitenland optie op Mijn Simyo uiteraard anders doet je telefoon niets in het buitenland.

Op mijn iPhone zie ik trouwens alleen maar een optie om dataroaming aan of uit te zetten. De optie om in het buitenland te kunnen bellen wordt op netwerkniveau ingesteld, door in te loggen op de portal van je provider (Three in mijn geval hier in de UK, Mijn Simyo voor als ik mijn Simyo simkaart gebruik). Maar dit is misschien specifiek voor iPhones, misschien dat op andere toestellen er wel aparte opties voor roaming voor bellen en voor dataroaming zijn.
Badge
Ray en Scotsman, bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp hieruit dat ik data-(of gegevens-)roaming waarschijnlijk niet hoef aan te zetten om te kunnen bellen en gebeld worden in het buitenland. En dat het ook geen kwaad kan, aangezien ik met m'n prepaid toch niet kan internetten (behalve via wifi).
Vreemd is dan wel dat Simyo het volgende communiceert:

"Controleer je instellingen voor je op reis gaat
Ga je binnenkort op reis binnen de EU? Om in het buitenland te bellen en sms’en, moeten de instellingen op Mijn Simyo en je telefoon goed staan. Bekijk hier wat je moet instellen.

Zet ‘bellen in en naar het buitenland’ aan onder netwerkinstellingen op Mijn Simyo
Zet roaming aan op je telefoon. Je vindt de handleiding voor je telefoon in onze toestelhulp"

De laatste opmerking klopt dan feitelijk niet.
Reputatie 7
Badge +9
Er zijn misschien telefoons waar je roaming wel moet aanzetten om te kunnen bellen/sms in het buitenland. Maar zoals gezegd heeft mijn iPhone deze optie niet, er is alleen een optie om dataroaming aan te zetten. Als ik dus in het buitenland alleen maar wil kunnen bellen dan hoeft op mijn iPhone dataroaming niet aan te staan.
Volgens mij is het een beetje anders geformuleerd.

Hoe werkt bellen in en naar het buitenland bij Simyo?

Zet de optie 'Bellen in en naar het buitenland' aan op Mijn Simyo. Je vindt deze optie onder het kopje Instellingen - Netwerkinstellingen. Je kunt de optie weer uit zetten, als je terugkomt vanuit het buitenland.

Handmatig netwerk zoeken
Staat de optie aan en kun je toch niet bellen? Controleer dan eerst op je telefoon of (data) roaming wel aan staat. Zoek vervolgens handmatig naar een geschikt netwerk. Deze mogelijkheid vind je meestal in het menu 'Instellingen' en 'Netwerkinstellingen'.

Wanneer je mobiele gegevens/packet gegevens bijvoorbeeld hebt staan, dan vink je dat aan en dan kun je roaming aanvinken.

Vinkje mobiele gegevens uit...... blijft roaming aangevinkt op de achtergrond......(data) roaming


Ik plaats nog een bijlage...Samsung Galaxy S3 Neo.
Reputatie 7
Badge +9
Volgens mij is het een beetje anders.

Hoe werkt bellen in en naar het buitenland bij Simyo?

Zet de optie 'Bellen in en naar het buitenland' aan op Mijn Simyo. Je vindt deze optie onder het kopje Instellingen - Netwerkinstellingen. Je kunt de optie weer uit zetten, als je terugkomt vanuit het buitenland.

Handmatig netwerk zoeken
Staat de optie aan en kun je toch niet bellen? Controleer dan eerst op je telefoon of (data) roaming wel aan staat. Zoek vervolgens handmatig naar een geschikt netwerk. Deze mogelijkheid vind je meestal in het menu 'Instellingen' en 'Netwerkinstellingen'.


Dit suggereert dat er telefoons zijn waar roaming voor bellen/sms en voor data (mobiel internet) apart ingesteld kunnen worden. Ik kan bellen in het buitenland zonder dat dataroaming aan staat (iPhone).
Scotsman, mogelijk zie je dat ook op je Alcatel...zoals in bijlage.
Bij mijn LG staat (data) roaming wat dus niet expliciet betekend alleen data. Bij m'n Lenovo staat Gegevensroaming en daaronder: Verbinding maken met gegevensservices tijdens roaming. Hier staat dus eigenlijk wat Scotsman zegt.

Maar zoals ik al eerder schreef hierboven, ben ik teruggefloten op m'n uitspraken op (data) roaming wat dus niet alleen op het gebruik van data is gericht.

Prepaid klanten hebben een mail gehad waarin doorverwezen word naar deze pagina. Zie het vetgedrukte. Dat moet dan duidelijker mijn inziens.

Controleer je instellingen voor je op reis gaat
Ga je binnenkort op reis binnen de EU? Om in het buitenland te bellen en sms’en, moeten de instellingen op Mijn Simyo en je telefoon goed staan. Bekijk hier wat je moet instellen.

Zet ‘bellen in en naar het buitenland’ aan onder netwerkinstellingen op Mijn Simyo
Zet roaming aan op je telefoon. Je vindt de handleiding voor je telefoon in onze toestelhulp



Want doelt Simyo hiermee op data / gegevensroaming of roaming om te kunnen bellen en / of smsen?
@Scotsman, Ray
Op de basic toestellen, alleen bel-sms gebeurt roaming over de landsgrenzen vanzelf zonder een instelling...Kennen jullie ook wel, denk ik.
Reputatie 7
Badge +9
Even mijn Alcatel met daarin de Simyo simkaart onderuit de la gepakt en het stof eraf geblazen (ik gebruik deze zelden hier in de UK). Onder netwerkinstellingen zie ik Data-verbinding (hiermee is mobiel internet aan of uit te zetten) en daaronder Internationale roaming. De keuzemogelijkhden bij Internationale roaming zijn: Uitschakelen, Alle netwerken en Alleen nationale roaming.

Ik zie geen instelling speciaal voor dataroaming, maar dat komt misschien omdat ik prepaid heb.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Maarten,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik ben blij dat je deze vraag komt stellen 🙂 Zoals je ziet brengt het veel andere vragen teweeg. Als eerste wil ik jou specifiek informeren, en dan ga ik de algemenere vragen beantwoorden over dataroaming. Jij hebt een Prepaid aansluiting, wat betekent dat je alleen kunt bellen en sms'en in het buitenland met je Simyo aansluiting. Je kunt alleen internetten via wifi-netwerken. Je ziet dit ook terug op Mijn Simyo. Onder Instellingen > Netwerkinstellingen kun jij bijvoorbeeld alleen de optie 'Bellen in/naar het buitenland' uit- en aanzetten, maar zie je géén optie voor 'Internetten op je mobiel in het buitenland'. Dat komt omdat die optie niet bestaat voor Prepaid aansluitingen.

In jouw specifieke geval is het dus irrelevant of je dataroaming aanzet of niet. Het dataroaming-knopje kun je zien als een poortje voor het verbruiken van data op een buitenlands netwerk (roamen). Maar als het vanuit je aansluiting niet mogelijk is om data te verbruiken, dan maakt het niet uit of jij deze poorten opent of niet.

Let je trouwens op de tarieven die je in de e-mail leest nog niet van toepassing zijn? Die zijn vanaf 15 juni actief. Tot die tijd gelden nog deze tarieven.

Om nu verder in te gaan op roaming, wil ik eerst ingaan op wat roaming precies betekent. Roaming is het gebruik maken van een buitenlands netwerk. Je kunt niet bellen en sms'en in het buitenland zonder te roamen. Vroeger was het nog gebruikelijk dat dit een aparte optie was die je dan aan en uit diende te zetten als je in het buitenland was. Tegenwoordig wordt deze instelling niet meer aangeboden. Roaming is immers niet meer een onbekend terrein, en je kunt vaak via je provider kiezen of je gebruik wilt maken van een buitenlands netwerk. Dataroaming gaat specifiek over data verbruiken via een buitenlands netwerk. Deze optie kun je nog wel uit en aanzetten op je mobiel. Als je deze optie aan hebt staan, dan kun je data verbruiken in het buitenland. Staat deze optie uit? Dan kan dat niet. Je hoeft dus géén dataroaming aan hebben staan om te kunnen bellen en sms'en in het buitenland.

Wil je hier zelf echt volledige grip op hebben? Dan raad ik je vooral aan om te schakelen met de opties op Mijn Simyo. Je kunt via Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen helemaal zelf kiezen of je wilt internetten in het buitenland of niet. Deze optie bestaat alleen voor Sim Only abonnementen. Als je de optie uit hebt gezet om te kunnen internetten in het buitenland, dan maakt het niet uit of je dataroaming aan hebt staan. Heb je de optie aanstaan? Dan werkt 't alleen als je dataroaming ook aan hebt staan. Vergeet dan ook niet dat er kosten verbonden zijn aan internetten in het buitenland, en ook niet dat dat vanaf juni zal veranderen 🙂

Zijn hier nog andere vragen over?

@ Ray, Scotsman en Friesian, dank voor alle input! Is het zo duidelijker?

Groetjes,
Jihane
Dat was voor ons allemaal duidelijk hoor.. Maar je reageert in jouw antwoord niet op het vermelde op de site. En wat ik vet gedrukt in m'n quote van deze pagina had vermeld. Daarin staat dat je wel roaming moet aan zetten. En ik schreef weer dat het verschilt qua benaming zoals (data) roaming, wat dus expliciet niet betekend dat het puur alleen voor data is van het staat immers tussen ( en ).

Mijn advies is om de tekst aan te passen omdat het op sommige telefoons wel noodzakelijk is en sommige dus niet.
Badge
@Jihane bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is nu helemaal duidelijk.
Overigens ben ik het met @Ray wel eens dat de tekst op genoemde pagina nog steeds verwarrend is (voor mij en andere prepaid-gebruikers). Het zou duidelijk zijn als er staat:

Zet roaming aan op je telefoon (dit is alleen nodig als je een abonnement hebt en ook wil internetten in het buitenland)

Verder iedereen bedankt voor jullie bijdrage.
Dat lijkt mij geen juiste keuze als tekst want de pagina is puur op prepaid gebruikers gericht en hebben andere tarieven.

Betere tekst zou zijn: Zet roaming aan op je telefoon indien dit nodig is om te bellen / smsen.

Maar beter is het om de tekst te verwijderen.
Ik kom toch weer op...https://forum.simyo.nl/buitenland-88/hoor-mijn-dataroaming-zetten-38420/index1.html#post163338 en zoals Ray al aangaf ( data ).

Zet roaming aan op je telefoon (dit is alleen nodig als je een abonnement hebt en ook wil internetten in het buitenland)
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

Aha! Ray, ik ging er vanuit dat de tekst erbij werd gehaald als vraag om verduidelijking. Er staat dat je roaming aan hoort te zetten als je wilt bellen en sms'en. Dat geldt inderdaad niet voor alle telefoons, maar voor sommige telefoons weer wel. Het '(data)' gedeelte is wel wat omstreden zoals dat staat op deze pagina. Ik zal dit doorzetten naar de persoon die hierover gaat, goed?

@ MaartenH en Friesian, dank voor de reacties! 🙂

Groetjes,
Jihane

Reageer