.

Beantwoord

Hoe zit het als ik ga studeren in het buitenland?

  • 6 October 2017
  • 2 reacties
  • 593 Bekeken

Hallo Simyo,

Sinds kort studeer ik in Belgie maar ben ik in de weekend nog wel thuis in Nederland. Tegenwoordig is dat erg makkelijk omdat je bundel ook geldig is in het buitenland. Maar hoe zit dit voor een langere periode? Ik vernam ergens dat dit maar voor maximaal 3 maanden was.

Vriendelijke groet,

Kim
icon

Beste antwoord door Anonymous 7 October 2017, 07:34

Bekijk originele reactie

2 reacties

https://www.europa-nu.nl/id/vhj1ngguzrwe/goedkoper_mobiel_bellen_en_internetten

Kort daarna kwam de Europese Commissie met een nieuw voorstel. Er kwam geen beperking tot negentig dagen. Wel zouden telecombedrijven de mogelijkheid krijgen maatregelen te nemen als ze 'misbruik' signaleren. Mensen die langere tijd in een ander EU-land willen roamen, moeten een 'stabiele' band hebben met dat land.

https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/mobiele-telefonie/roaming-mobiel-bellen-sms-internetten-buitenland

Kan ik binnen de EU altijd en onbeperkt gratis roamen?

Er zijn enkele uitzonderingen om telecomaanbieders te beschermen tegen misbruik:

verblijft u voor langere tijd in een ander EU-land?
of hebt u een heel goedkoop abonnement of een onbeperkte databundel?
Dan betaalt u soms een toeslag. Of u mag maar een beperkte hoeveelheid data in het buitenland gebruiken.

Ik ben voor langere tijd in een ander EU-land. Moet ik bijbetalen?
Uw aanbieder kijkt steeds vier maanden terug. Bent u in die vier maanden meer in het buitenland dan thuis? En gebruikt u uw telefoon in het buitenland meer dan thuis? Dan krijgt u een waarschuwing van uw aanbieder.

Blijft u daarna gebruik maken van uw telefoon in het buitenland? Dan mag de aanbieder een toeslag aan u vragen. Dat is voor bellen EUR 0,032 per minuut, voor sms'en EUR 0,01 per sms en voor data EUR 7,70 per gigabyte (GB). Deze bedragen zijn exclusief btw.

Wanneer telt een dag als een roamingdag?
Maakt u een dag en een nacht in het buitenland gebruik van uw mobiele telefoon? Dan telt die dag als een roamingdag. Woont u in een grensgebied en maakt uw telefoon dagelijks minimaal één keer contact met uw thuisnetwerk? Dan roamt u die dag niet.
***************
Lang verhaal - kort
Bij verblijf in eu buitenland vanaf 4 maanden zal de provider vragen (mogen) stellen.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi KimHagenaars,

Welkom op 't forum :)

Wat leuk dat je in België studeert!

Zoals Friesian zegt zijn er wel bepaalde richtlijnen voor het langdurig gebruik van je aansluiting in het buitenland. Het ziet er zwaarder uit dan dat het daadwerkelijk is. Als jij namelijk kan aantonen dat jij alleen studeert in het buitenland, zullen we geen roaming tarief in rekening brengen. Verder zullen we dit sowieso niet met terugwerkende kracht doen, dus als we je al een waarschuwing zouden geven na 4 maanden, is er eigenlijk nog niks aan de hand.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar

@Friesian bedankt voor je hulp!

Reageer