.

Beantwoord

Geen 4G in het buitenland (wel 3G/2G), wat nu?

  • 1 October 2022
  • 15 reacties
  • 849 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Ik heb al maanden het probleem dat mijn toestel in het buitenland geen verbinding kan maken met 4G netwerken. 3G en 2G lukt wel, aangezien 3G in veel landen uitgefaseerd is heb ik enkel een 2G verbinding in bijvoorbeeld Duitsland en Italië.

Hierdoor kan ik apps niet gebruiken en bijv. niet navigeren, dit heeft al voor grote problemen gezorgd tijdens mijn vakantie in de alpen afgelopen zomer.

De volgende acties zijn al ondernomen:

  • Sim reset
  • Nieuwe simkaart ontvangen van Simyo
  • APN instellingen opnieuw ingesteld
  • Wisselen van toestel en simkaart om uit te sluiten dat het aan het toestel ligt (mijn toestel maakt met een andere simkaart wél verbinding met 4G, mijn simkaart in een ander toestel niet)
  • Handmatig verbinding maken met een ander 4G netwerk, ik krijg dan de foutmelding “De door u geselecteerde netwerkservice is niet beschikbaar”.
  • Opnieuw diverse keren een Sim reset en APN instellingen opnieuw ingesteld
     

Ik heb inmiddels al geappt met Nikita, Samantha, Shaniqua, Mariska, Camila, opnieuw met Samantha, Rudayna, en nog een aantal anderen gespoken via de telefoon, maar telkens krijg ik niet werkende oplossingen aangereikt als het opnieuw instellen van de APN instellingen, toestel herstarten, Sim reset.

Ik vind het heel erg frustrerend dat er niet verder gekeken wordt en ik, telkens als ik opnieuw contact zoek nadat gebleken is dat het nog steeds niet werkt, opnieuw hetzelfde riedeltje aan niet werkende oplossingen krijg.

Hopelijk is er iemand die dit issue wel serieus wil nemen.

 



 

icon

Beste antwoord door Roeqajja 3 October 2022, 16:57

Bekijk originele reactie

15 reacties

Zou je een screenshot van je apn instellingen kunnen plaatsen?

 

Edit: Wat voor telefoon heb je? (merk / model)

 

 

 

Reputatie 2
Badge

Ik heb een OnePlus Nord 2 5G, hieronder een screenshot met de huidige APN instellingen:

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Je geeft aan:

Wisselen van toestel en simkaart om uit te sluiten dat het aan het toestel ligt (mijn toestel maakt met een andere simkaart wél verbinding met 4G, mijn simkaart in een ander toestel niet

 

het lijkt erop iets van een buitenland blokkade voor 4G. in het KPN netwerk of zoiets

Reputatie 2
Badge

Je geeft aan:

Wisselen van toestel en simkaart om uit te sluiten dat het aan het toestel ligt (mijn toestel maakt met een andere simkaart wél verbinding met 4G, mijn simkaart in een ander toestel niet

 

het lijkt erop iets van een buitenland blokkade voor 4G. in het KPN netwerk of zoiets

Ja dat vermoed ik ook, heb dit ook aangegeven bij de Simyo klantenservice, maar verder dan opnieuw een sim reset proberen is men nog niet gekomen.. Hoop dat een netwerk specialist hier eens goed naar kan kijken.

Reputatie 7
Badge +6

Als het goed is pakt een moderator jouw topic aanstaande maandag in de loop van de dag op.

wel een triest verhaal trouwens🤨

Ik zie niks verkeerd aan je APN. 

 

Gebruikersnaam is inderdaad KPN. Het wachtwoord is gprs maar soms is het ook wel eens met hoofdletters, GPRS. 

Maar een moderator kan inderdaad even contact opnemen met een netwerkspecialist. 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Chili,

Bedankt voor je bericht. Wat lastig dat je geen 4G-verbinding hebt in het buitenland nadat er al meerdere handelingen zijn uitgevoerd! Ik kan me voorstellen dat dit frustrerend is.

Als het goed is hebben wij je klacht op een ander kanaal binnen gekregen. Ik heb je toen gevraagd om ons een e-mail te sturen met wat persoonlijke informatie. Je kunt mij ook een privébericht sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens. Ik neem dan contact op met onze netwerkspecialisten en zoek graag uit wat er aan de hand is zodat we dit kunnen oplossen.

Heel erg bedankt voor alle moeite en inzet heren @Ray en @Ron H 😊!

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 2
Badge

Hoi Roeqajja, bedankt voor je reactie en fijn dat het opgepakt gaat worden. Ik zal je een privé bericht sturen.

Reputatie 2
Badge

Ik heb inmiddels via e-mail een Netwerkklacht formulier ontvangen, dit direct ingevuld en teruggestuurd.

Hopelijk is wel duidelijk dat mijn klacht niet gaat over slechte netwerkdekking op een bepaald adres, zoals in de begeleidende e-mail staat, maar dat ik met mijn Simyo abonnement in het buitenland geen verbinding kan maken met een 4G netwerk..

En hopelijk kan er snel een oorzaak en oplossing gevonden worden.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Chili,

Bedankt voor je reactie. Wij hebben je e-mail met het ingevulde formulier inderdaad binnen gekregen! Mijn collega van de desbetreffende afdeling heeft dit vandaag doorgestuurd naar de netwerkspecialisten. Je hebt hier een e-mail ter bevestiging van gekregen. Zodra wij een terugkoppeling hebben gekregen van de netwerkspecialisten, krijg je dit te horen van ons 🙂.

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 2
Badge

Helaas hebben de Netwerk Specialisten ook na het doorgeven van verschillende voorbeelden en het uitvoeren van een aantal cross-checks de oorzaak niet kunnen vinden. Ik ben zelf verder gaan zoeken, op het Tweakers forum kreeg ik een tip van iemand die uiteindelijk geholpen heeft:
In mijn Simyo bellen in buitenland, internetten in buitenland en internetten in Nederland uitschakelen, bellen via VoLTE optie in het toestel uitschakelen, toestel opnieuw starten, dan een voor een weer inschakelen en telkens tussendoor het toestel herstarten. Afgelopen weekend had ik in Duitsland voor het eerst 4G (en zelfs 5G).

Reputatie 7
Badge +6

Zodan dat verzin je toch niet🧐

bedankt voor je terugkoppeling

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Chili,

Bedankt voor de update. De netwerkspecialisten zijn er inderdaad nog niet achter wat de oorzaak is dat je geen verbinding hebt kunnen maken met 4G in het buitenland. In ieder geval super goed dat je zelf de oplossing hebt kunnen vinden hiervoor! Ik heb dit ook doorgegeven aan de netwerkspecialisten. Hopelijk zal het vanaf nu goed gaan. En zo niet, dan hoor ik het graag van je 😊.

Groetjes,
Roeqajja

Helaas hebben de Netwerk Specialisten ook na het doorgeven van verschillende voorbeelden en het uitvoeren van een aantal cross-checks de oorzaak niet kunnen vinden. Ik ben zelf verder gaan zoeken, op het Tweakers forum kreeg ik een tip van iemand die uiteindelijk geholpen heeft:
In mijn Simyo bellen in buitenland, internetten in buitenland en internetten in Nederland uitschakelen, bellen via VoLTE optie in het toestel uitschakelen, toestel opnieuw starten, dan een voor een weer inschakelen en telkens tussendoor het toestel herstarten. Afgelopen weekend had ik in Duitsland voor het eerst 4G (en zelfs 5G).

Hoi @Chili 

Ook ik was bijkans radeloos. Van alles geprobeerd… toen ik besloot in de WhatsApp te kruipen met Simyo, dacht ik… Laat ik ff op het forum kijken, ik kan niet de enige zijn.

Jouw oplossing werkt! Het is ff een beetje klungelen met uit/aan switch uit/aan etc. maar het resultaat is een werkende 4G verbinding.

Reuze bedankt.

Ed

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @EdRo,

Bedankt voor je bericht. Wat fijn dat het met deze tip is opgelost voor je 😊!

Groetjes,
Amy

Reageer