.

Beantwoord

Geen 3G-netwerk in het buitenland. Hoe kan dat?

  • 24 March 2017
  • 2 reacties
  • 135 Bekeken

Badge
Hallo,

Vorige week was ik een week in Oostenrijk en toen bleek het 3G-netwerk niet te werken.
Ik heb mijn telefoon een herstart gegeven, maar helaas bleek het euvel niet verholpen te zijn. Ook had ik daar een slechte wifi-verbinding, waardoor ik niet eerder in de gelegenheid was om te reageren. Daarom heb ik vaak gebruik moeten maken van Data-roaming, waarmee het wel lukte om een 3G verbindingen te krijgen, echter heeft dit tot gevolg gehad dat ik nu een dikke rekening ga krijgen.

Volgens de instellingen bij Mijn Simyo stond Buitenland aangevinkt.

Nu is mijn vraag: Waarom kreeg ik geen verbinding met het 3G-netwerk op de normale manier (dus niet via data-roaming)?

Graag een reactie!


Groeten,
JCG_1981
icon

Beste antwoord door PaulH 24 March 2017, 16:33

Bekijk originele reactie

2 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Hey JCG,

Je hebt roaming nodig om in het buitenland gebruik te kunnen maken van internet. Ik denk dat je niet precies snapt wat roaming is.

Wat is roaming?
Als het netwerk van je eigen provider niet beschikbaar is, wordt via een techniek met de naam roaming automatisch gezocht naar het netwerk van een andere aanbieder. Op die manier blijven alle diensten beschikbaar. Als klant van Vodafone, T-Mobile of KPN kan je in Frankrijk bijvoorbeeld gebruikmaken van het netwerk van Free, O2 of France Telecom. Omdat de Nederlandse providers zelf geen netwerk hebben vragen ze hun concurrenten dus om het verkeer van hun klanten te regelen.

zie voor meer informatie: http://www.nu.nl/mobiel/3512785/vijf-dingen-moet-weten-roaming.html

Groet Paul.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi JCG_1981,

Welkom op het Forum!

Ik vind het vervelend dat er onduidelijkheid was over 3G en dataroaming. Gelukkig heeft PaulH je hier heel goed bij geholpen!

Als je in het buitenland gebruik maakt van je aansluiting, dan maak je gebruik van een gastnetwerk. Dit heet 'roaming'. Wanneer je internet in het buitenland, heet dit 'dataroaming'. Als jij je simkaart in het buitenland gebruikt, brengen wij hier kosten buiten je bundel voor in rekening. De tarieven hiervoor ontvang je op het moment dat je de grens over gaat.

Ik heb wel heel leuk nieuws voor je, want vanaf 15 juni vervallen de roamingkosten binnen Europa. Dit betekent dat jij je bel- en internetbundel kunt blijven gebruiken zonder extra kosten te maken. Dat is mooi meegenomen, hè? 😄

@ PaulH, heel erg bedankt voor je antwoord!

Groetjes,
Asma

Reageer