Skip to main content

.

Beste,

Vorige week zijn we 1 weekje op vakantie geweest in Turkije. Toen we daar aankwamen werden mijn vrouw en ik diverse keren gebeld door vreemde buitenlandse nummer (ik Duitsland). Ik heb deze telefoontjes niet opgepakt en elke keer als van een ander nummer werd gebeld geblokkeerd. Nu we weer terug thuis zijn worden we geconfronteerd met hoge bel- en datakosten (83,23 en 60,50). Wat mij opvalt is dat de nummers en tijdstippen in de Simyo app bij verbruik niet overeenkomen met de in- en uitgaande gesprekken die mijn Iphone weergeeft. Ik weet niet hoe deze fraude werkt maar het is heel geraffineerd. Er zitten ook diverse gesprekken bij van 1 seconden met een tarief van  1,27. 

Ik heb van Simyo ook geen sms of waarschuwing bericht ontvangen dat mijn bel- en data kosten in een keer zo veel stijgen.

En daarnaast zou ik ook echt niet weten hoe ik deze fraude zou hebben moeten tegengaan.

Is er een bepaalde vorm van coulance mogelijk omdat in dit soort gevallen de consument machteloos is.

Alvast dank voor de reactie. 

Hoi @Justin1987,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat je hier vragen over hebt.

Ik heb je aansluiting bekeken en zie dat je op 12 juni een sms hebt ontvangen met de bijbehorende tarieven voor Turkije. Omdat Turkije niet binnen zone 1 (EU) valt, zijn bellen en internetten extra kosten buiten de bundel. Op 12 juni is er internetverbruik geweest, wat resulteerde in €60,50 aan kosten. Daarna is je internet geblokkeerd, hierover heb je ook een sms ontvangen.

Verder zie ik dat er zowel inkomende als uitgaande gesprekken hebben plaatsgevonden op verschillende dagen. De inkomende gesprekken waren zowel van Duitse als Turkse nummers. Het klopt inderdaad dat de meeste van deze gesprekken slechts 1 seconde hebben geduurd. Bellen wordt altijd per hele minuut verrekend en naar boven afgerond. Het tarief in Turkije is €1,27 per minuut wanneer je belt of de telefoon opneemt (dit komt overeen met wat je aangeeft in jouw bericht). Daarnaast zie ik ook dat er meerdere keren is gebeld naar verschillende 06-nummers, vaak voor meerdere minuten. 

Wat betreft de tijdstippen die niet overeenkomen met wat er in jouw bellijst staat, dit kan te maken hebben met het feit dat je naar de verwerkingsdatum op Mijn Simyo kijkt in plaats van de verbruiksdatum.

Heel eerlijk gezegd lijkt het mij niet dat dit om fraude gaat. Als je mij een privébericht stuurt met jouw gegevens, kan ik kijken of ik iets voor je kan betekenen. Echter, ik kan niets beloven aangezien de gemaakte kosten terecht lijken te zijn.

Groetjes,
Seren

Reageer