.

Beantwoord

Drastische verlaging roaming kosten April 2016 ivm EU wetgeving. Wanneer informeren jullie ons hierover?

  • 24 March 2016
  • 20 reacties
  • 1534 Bekeken

Badge
Hallo Simyo,

Ik vroeg me af of jullie bereid zijn te vertellen hoe jullie binnenkort de tarieven zullen wijzigen voor roaming. De EU heeft bepaald dat vanaf Juni 2016 (http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-15-5275_en.htm & http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5265_en.htm % https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/roaming-tariffs) de maximum te berekenen extra kosten voor roaming zijn (ex btw):

€0.05 per minute of call made
€0.0114 per minute for incoming calls
€0.02 per SMS sent
and €0.05 per MB of data

Gaan jullie simpelweg de kosten voor bellen in het buitenland verlagen in lijn met de EU wetgeving (dus huidige tarieven simpelweg verlagen) of gaan jullie het mogelijk maken dat NL belminuten in het buitenland kunnen worden gebruikt en dat daar bovenop eventueel de extra kosten hierboven worden berekend?

Als jullie niet bereid zijn dit bekend te maken, wanneer wordt dit aangekondigd?

Dankjewel.
icon

Beste antwoord door Tiury 24 March 2016, 15:32

Bekijk originele reactie

20 reacties

Badge +1
Ja, dat was precies waar ik naar op zoek was. KPN, Telfort en Vodafone voeren de veranderingen door per 30 april a.s. Ik zou graag willen weten of bellen en internetten straks binnen onze bundel valt.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi bas555 en KHK,

Goed dat jullie al benieuwd zijn naar de nieuwe EU tarieven 🙂. Zo te zien komt onze e-mail net te laat, omdat je er nu vragen over hebt. We hebben inmiddels een duidelijke e-mail met uitleg klaar voor onze klanten. Deze wordt op 30 maart verzonden. Uiteraard voeren we de wijzigingen vóór 30 april door, net als elke andere provider.

Wat er in dit bericht staat kan ik nog niet vertellen, dus ik wil jullie vragen om de e-mail af te wachten!

Groetjes, Tiury
Ik vraag me dan toch af waarom pas 30 maart? Dit EU-besluit is halverwege vorig jaar al genomen. Vanaf 2007 is de EU bezig de roamingkosten af te schaffen, maar de providers hebben zich hier lange tijd succesvol tegen verzet.

De providers (niet alleen KPN&dochters) doen voorkomen alsof zij uit zichzelf de buitenlandtarieven met zo'n 75% verlagen, maar het is echter EU-wetgeving die de providers dwingt. De maximale tarieven zijn door de EU vastgesteld en providers hanteren -uitzonderingen daargelaten- ge-max-halve de maximale tarieven van 6 cent per minuut voor gesprekken, 2 cent per sms en 6 cent per MB.

Wat mij stoort is dat de providers de verplichte verlaging als marketingtruc misbruiken, en ondertussen de maximale kosten in rekening brengen.

Ben benieuwd hoe ze volgend jaar het 'nieuws' van afschaffen van de roamingkosten zullen presenteren.
Badge +1
Bij Telfort staat dat ze de de toeslag niet gaan rekenen...

De kosten in onderstaande tabel brengen we NIET in rekening. In deze tabel staat wat we in rekening hadden gebracht als het technisch mogelijk was geweest om het nationaal tarief + toeslag in rekening te brengen.

Vanaf 30 april 2016*
Heb je een bel, sms of internetbundel voor in Nederland, dan betaal je het verbruik uit de bundel en een toeslag.

Toeslag:
Vanaf 30 april
Bellen 6 cent per minuut
Gebeld worden 1 cent per minuut
Sms'en 2 cent per sms
Internet 6 cent per MB

Simyo zal dus met een gelijkwaardige mail moeten komen als ze niet willen dat hun klanten weglopen.
Reputatie 6
Badge +10
Ik vraag me dan toch af waarom pas 30 maart? Dit EU-besluit is halverwege vorig jaar al genomen. Vanaf 2007 is de EU bezig de roamingkosten af te schaffen, maar de providers hebben zich hier lange tijd succesvol tegen verzet.

Hoi cindylebon,

Ondanks wij dit niet aanpakken als een 'marketingtruc' en ik ook niet precies begrijp waar je dit idee van krijgt, sturen wij nu 'pas' de e-mail, omdat de regelgeving pas enkele weken geleden is afgerond. Daarnaast weten we uit ervaring dat als je een e-mail stuurt maanden voordat een nieuwe regeling ingaat, dit vaak meer vragen oproept dan wanneer je deze kort voor de wijziging verstuurd. Ik hoop dat je nu begrijpt waarom we de e-mail vandaag versturen 🙂.

Groetjes, Tiury

@KHK, Je ontvangt vandaag het antwoord per e-mail 🙂. Ik verwacht niet dat klanten op basis daarvan opstappen! Laat je het ons hier weten of je er nog vragen over hebt?
Badge +1
Inmiddels half vijf. Komt die mail nog voor 24.00 uur?
Badge +1
Het wordt spannend. Nog 2 uur en 3 kwartier te gaan voor de beloofde mail van vandaag. Houd Simyo woord? :?
Badge +1
Ik begin werkelijk te geloven dat Simyo haar klanten aan het lijntje houdt. Over 18 minuten is het 31 maart. Waar blijft de beloofde mail van 30 maart? Binnenkort ga ik op vakantie ga en zou graag willen weten wat Simyo gaat doen mbt de kosten van internet in buitenland zodat ik voor die tijd nog kan overstappen als de concurrenten een beter aanbod hebben.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi KHK,

Het spijt me oprecht dat je de mail niet hebt ontvangen! Helaas is de mail inderdaad niet verzonden gisteren 😞 Als wij dit eerder hadden geweten, hadden we dit uiteraard vooraf aan je gemeld. Vanochtend zijn we er achter gekomen dat deze er dus niet uit is gegaan. We streven ernaar om dit vandaag alsnog in orde te maken.

Het is zeker niet onze bedoeling geweest om jou dit gevoel te geven. De mail is niet bewust niet verstuurd. Ik zal je laten weten wanneer hij er alsnog uit is gegaan vandaag.

Groetjes,
Angela
Badge +1
Niet meer nodig. Vanmorgen heeft tele2 de tarieven bekend gemaakt en die bevallen mij. Bovendien bieden zij standaard 4G,1GB internet en 100 belminuten voor 9 euro. Ik heb zojuist mijn simyo abonnement opgezegd en een tele2 abonnement afgesloten. Jullie waren lang goed genoeg voor mij maar nu doen de concurrenten het toch beter.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi KHK,

Dat vind ik erg jammer om te zien 😞 We hadden je graag als klant gehouden.

Zojuist heb ik begrepen dat de mail in delen verstuurd is. Vandaag zal het laatste gedeelte ook verzonden worden naar onze klanten. De mail krijg je dus nog wel binnen. Mocht ik toch nog iets voor je kunnen doen, dan hoor ik het graag van je.

Wie weet zien we je in de toekomst nog eens terug.

Groetjes,
Angela
Badge +1
Dan zal simyo toch eerst de tarieven van de internetbundels heel drastisch moeten veranderen en standaard 4G aanbieden. Maar goed, je weet maar nooit. 🙂
Badge
KHK:

Tele2 lijkt een goede deal te hebben, echter lijken ze je ontzettend af te zetten voor bellen VANUIT nederland naar buitenlandse nummers, ik kon mijn ogen bijna niet geloven:

https://www.tele2.nl/mobiel/tarieven/buitenland/

Zones Bellen SMS
EU landen en Verenigde Staten € 0,65 € 0,10
Overige landen € 1,27 € 0,10
Extra naar mobiele nummers € 0,25 nvt
Starttarief € 0,06 nvt

Dus bijna een euro per minuut voor een minuut bellen naar een Europese mobiele telefoon en ook nog een starttarief. Ongelooflijk, alsof we terug in de tijd zijn gegaan.

Bij simyo is lijk je minder te betalen: 23 cent naar een europese mobiele telefoon, dat is wel OK.

https://www.simyo.nl/tarieven/buitenland

Op deze pagina zie ik nu ook die nieuwe tarieven staan die eigenlijk in de beloofde email aangekondigd hadden moeten worden, ze zijn gewoon vrijwel hetzelfde als de andere providers: Het maximaal toegestane tarief per minuut.
Badge +1
Ik bel nooit met mijn mobiel naar buitenlandse nummers en wat bellen of gebeld worden in het buitenland gaan ook de tarieven van tele2 omlaag per 30 april, net als bij elke provider.
Reputatie 7
Badge +10
Dan zal simyo toch eerst de tarieven van de internetbundels heel drastisch moeten veranderen en standaard 4G aanbieden. Maar goed, je weet maar nooit. :)

Wie weet KHK.. Mocht het zo zijn, dan zullen we met open armen op je wachten :)

@Bas555, bedankt voor je aanvulling in dit topic :D

Groetjes,
Angela
Badge +1
Inmiddels de 4G sim van tele2 ontvangen en geactiveerd. Het netwerk blijkt enorm verbeterd want had ik enkele jaren geleden nauwelijks bereik, nu staat mijn bereik op vol. Ik ben heel lang tevreden geweest met simyo en vroeger was ik helemaal niet tevreden over het tele2 netwerk. Tele2 heeft flink aan de weg getimmerd en misschien gaat Simyo dat ook doen. Ik hou het in de gaten 🆒
Badge
Het is goed om te weten dat de tarieven naar beneden gaan, alleen jammer dat het niet geld bij bellen vanuit nl naar buitenland.

Wat ik begrijp uit de mail van Simyo is dat er vanaf april ook de kosten in het buitenland eerst vanuit je bundel worden betaald. Hier ben ik heel blij mee omdat ik altijd bundel overhoud en vervolgens extra wordt afgeschreven voor buitenland. En hoe gaat dat in z'n werk met die toeslagen.

Mvg
Reputatie 6
Badge +10
Het netwerk blijkt enorm verbeterd want had ik enkele jaren geleden nauwelijks bereik, nu staat mijn bereik op vol. Ik ben heel lang tevreden geweest met simyo en vroeger was ik helemaal niet tevreden over het tele2 netwerk.

Hoi KHK,

Fijn om te horen dat je nu al positief bent over de dekking etc 😉! Ik hoop natuurlijk voor je dat dit gevoel ook zo blijft, want een wereldwijd onderzoek had niet bijster veel lof over het 4G netwerk van Tele2. Maar natuurlijk is, net als bij Simyo, altijd ruimte om zaken te verbeteren 🙂.


Het is goed om te weten dat de tarieven naar beneden gaan, alleen jammer dat het niet geld bij bellen vanuit nl naar buitenland.

Wat ik begrijp uit de mail van Simyo is dat er vanaf april ook de kosten in het buitenland eerst vanuit je bundel worden betaald. Hier ben ik heel blij mee omdat ik altijd bundel overhoud en vervolgens extra wordt afgeschreven voor buitenland. En hoe gaat dat in z'n werk met die toeslagen.

Mvg


Hoi Maximus,

Goed om te horen dat je enthousiast bent over de tariefswijziging 🙂. Angela legt in de FAQ van dit topic precies hoe dit in werk gaat! Als je hierna nog vragen hebt, laat het me dan weten!

Groetjes, Tiury
Badge +1
Het is maar welk onderzoek je kijkt. Nederlandse onderzoeken laten zien dat tele 2 met zijn 4G netwerk tot de betere hoort en dat is te merken. Ook in de buitengebieden waar ik zeer regelmatig kom.Zelfs de consumentenbond schrijft veel lof over het nieuwe tele2 netwerk. 🙂 In mijn directe omgeving zijn er inmiddels heel wat die van simyo overstappen naar tele2 omdat ze op mijn telefoon kunnen zien hoe goed het netwerk nu is. Véél beter dan een aantal jaar geleden.
Reputatie 7
Badge +10
Jammer om te zien dat je mensen meeneemt naar Tele2 😞 Wie weet zien we jullie nog eens terug!

Groetjes,
Angela

Reageer