Skip to main content
antwoord

Dataplafond aan maar nog geen 50% verbruikt

• July 26, 2025
  • 9 reacties
  • 88 Bekeken

Ik ben in het buitenland (zone 1) en kreeg waarschuwingsberichtjes dat ik bijna aan het eind van mijn bundel zat en uiteindelijk werd mijn verbruik geblokkeerd ( ik heb een dataplafond). Maar ik heb een abonnement van 12 Gb en heb amper 5Gb verbruikt. Gecheckt op Mijn Simyo, het staat er echt. En ik heb ook ineens verbruikskosten, die heb ik anders nooit. Er lag gelukkig een 3G cadeautje, dus ik kan weer even, maar wat kan hier aan de hand zijn en hoe han ik de overige 7 Gb aanspreken?

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@Lot2323,

Bedankt voor je bericht. Ik kijk graag met je mee wat er aan de hand is!

Op je aansluiting zie ik dat de kosten buiten je bundel niet zijn gemaakt door internet, maar door bellen buiten je bundel. Je hebt nog meer dan de helft van je databundel over, je kunt de rest van je databundel dus gerust gebruiken tot het einde van de maand. 🙂

Bedankt voor jullie hulp! ​@JanD en ​@Friesian 

Groetjes,
Roeqajja

9 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • July 26, 2025

Beste ​@Lot2323 in welk land ben je?

Welk soort verbruikskosten heb je?

Heb je gebruik gemaakt van een vliegtuig en/of veerboot?

Normaal gesproken krijg je een waarschuwing bij 80% en100% verbruik.

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2025

Beste ​@JanD, we zijn in Tsjechië. We hebben geen boot of vliegtuig gebruikt. Ik zit nog steeds maar aan 5 Gb verbruik bij een abonnement van 12 Gb, dan had ik sowieso geen melding of uitschakeling  hoeven krijgen.

Ik kan niet zien waar de verbruikskosten voor zijn, mogelijk bellen, maar ze zijn niet erg hoog.

Friesian
  • Forum Expert
  • July 28, 2025

Beste ​@Lot2323

Een medewerker, moderator zal zich bij je melden om je verder te helpen. Die kan via jouw gegevens via een pb te vragen met je meekijken in de systemen. 

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • July 29, 2025

Hi ​@Lot2323,

Op je aansluiting zie ik dat de kosten buiten je bundel niet zijn gemaakt door internet, maar door bellen buiten je bundel. Je hebt nog meer dan de helft van je databundel over, je kunt de rest van je databundel dus gerust gebruiken tot het einde van de maand. 🙂

Groetjes,
Roeqajja

• auteur
  • Beginner
  • July 30, 2025

Hi ​@Lot2323,

Groetjes,
Roeqajja

Ja, ik red het wel tot het eind van de maand, maar alleen dankzij het 3Gb verjaardagscadeau. Voordat ik dat aansprak, werd mobiele data uitgeschakeld ( want dataplafond) omdat ik aan het plafond zou zitten. Ik kon toen niets meer. Maar ik zat nog láng niet aan het plafond, ik zat nog maar aan 5 van de 12 beschikbare Gb. Hoe kan dat?

En waarom heb ik kosten voor bellen vanuit het buitenland, terwijl overal staat dat dat binnen de bundel valt? 

Kan het zijn dat mijn abonnement gewoon niet goed geregistreerd staat?

Met vriendelijke groet,

Jené Mollenhorst 

Friesian
  • Forum Expert
  • July 30, 2025

Hoi ​@Lot2323 - Jené. 

Een vraagje voor de zekerheid. Heb je misschien een boottocht gemaakt waar kosten voor staan? 

• auteur
  • Beginner
  • July 31, 2025

Nee, geen boottochten of andere dingen waarbij ik per ongeluk op een verkeerd netwerk zou kunnen komen.

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • July 31, 2025

Ik lees in een ander topic dit: Update: de weergave van buiten bundel verbruik had te maken met de storing van afgelopen week.

zou dit hier ook niet aan de hand kunnen zijn?

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • August 1, 2025

Hi ​@Lot2323,

Bedankt voor je reactie.

Het klopt dat het bellen in Tsjechië binnen je bundel valt als je in Tsjechië bent. Dit valt namelijk onder zone 1. Het nummer lijkt echter niet op een vaste telefoonnummer binnen Tsjechië. Het telefoonnummer wat je hebt gebeld begint namelijk niet met de Tsjechische landcode (+420). Ik vermoed daarom dat het nummer een betaalde dienst binnen Tsjechië is waardoor het buiten de bundel valt. Ik hoor graag van je of dat zou kunnen kloppen!

Bedankt voor jullie hulp ​@Friesian & ​@Ron H! 🙂

Groetjes,
Roeqajja