Skip to main content

Datakosten buitenland.

• April 24, 2025
  • 3 reacties
  • 45 Bekeken

Forum|alt.badge.img

topic related

Ik wil graag een klacht indienen over het mobiele dataverbruik op mijn Nederlandse eSIM tijdens mijn verblijven in Marokko.

Ik reis regelmatig naar Marokko en neem daarbij altijd mijn iPhone ( esim + sim) mee. Telkens voor dat ik daar ben, neem ik de volgende voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat mijn Nederlandse eSIM data verbruikt:

• Ik zet data roaming uit op mijn NL eSIM.

• Onder "Mobiele diensten" selecteer ik mijn lokale Marokkaanse simkaart voor mobiel internet.

• Ik vink bij "Mobiele data" aan mijn lokale simkaart.

• Ik schakel "Sta mobiele-gegevenswisseling toe" uit.

• Mijn standaard voice Line staat ook ingesteld op mijn lokale simkaart.

Ondanks deze instellingen merk ik telkens dat er toch dataverbruik plaatsvindt op mijn NL eSIM tijdens mijn verblijf in Marokko. Dit is erg frustrerend, want ik gebruik uitsluitend mijn lokale simkaart voor data.

kan dit verklaard worden ?

April 24, 2025

Hi ​@iwasafi,

Bedankt voor je bericht. Het spijt me om te horen over jouw klacht!

Je geeft aan dat je internetverbruik hebt terwijl je jouw mobiele data uit hebt geschakeld in je toestel. Op je aansluiting zie ik dat je de optie “internetten in het buitenland” aan hebt staan. Zolang deze optie aan staat in Mijn Simyo, is het mogelijk om data te verbruiken zoals je terug ziet in je verbruik. Ik wil je daarom aanraden om deze optie uit te schakelen via Mijn Simyo bij Instellingen> Internet en bellen. Als deze optie uit staat, weet je zeker dat je geen internet zou kunnen verbruiken in het buitenland aangezien het internet dan op het netwerk wordt afgesloten. 

Ik heb jouw bericht trouwens losgekoppeld zodat je een eigen topic hebt, omdat dit los staat van het topic waar je op hebt gereageerd. Hiermee is het hopelijk ook iets overzichtelijker. 🙂

Mocht je nog vragen of onduidelijkheden hebben dan hoor ik het graag van je.

Groetjes,
Roeqajja

3 reacties

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • April 24, 2025

Hi ​@iwasafi,

Bedankt voor je bericht. Het spijt me om te horen over jouw klacht!

Je geeft aan dat je internetverbruik hebt terwijl je jouw mobiele data uit hebt geschakeld in je toestel. Op je aansluiting zie ik dat je de optie “internetten in het buitenland” aan hebt staan. Zolang deze optie aan staat in Mijn Simyo, is het mogelijk om data te verbruiken zoals je terug ziet in je verbruik. Ik wil je daarom aanraden om deze optie uit te schakelen via Mijn Simyo bij Instellingen> Internet en bellen. Als deze optie uit staat, weet je zeker dat je geen internet zou kunnen verbruiken in het buitenland aangezien het internet dan op het netwerk wordt afgesloten. 

Ik heb jouw bericht trouwens losgekoppeld zodat je een eigen topic hebt, omdat dit los staat van het topic waar je op hebt gereageerd. Hiermee is het hopelijk ook iets overzichtelijker. 🙂

Mocht je nog vragen of onduidelijkheden hebben dan hoor ik het graag van je.

Groetjes,
Roeqajja

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • April 24, 2025

Bedankt ​@Roeqajja 

Hoe had ik dit kunnen weten? Is dit van tevoren duidelijk gecommuniceerd aan klanten? Of stond dit ergens in de kleine lettertjes van het contract?

Bij mijn andere provider, met dezelfde instellingen op mijn zakelijke iPhone, had ik dit probleem nooit.

Door deze onverwachte datakosten ben ik dit jaar al bijna 17 euro kwijtgeraakt, en vorig jaar zelfs nog meer.

Ik vind het jammer dat dit niet duidelijker vermeld wordt, zeker omdat mobiele data op mijn toestel uitgeschakeld stond.

Graag hoor ik of hier nog iets aan gedaan kan worden.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • April 30, 2025

Hi ​@iwasafi,

Bedankt voor je reactie. Ik vind het natuurlijk jammer om te horen dat je hiervan baalt.

Uit je bericht begrijp ik dat dit al meerdere keren heeft plaatsgevonden, wat is de reden dat je hier niet eerder contact over hebt opgenomen met ons? Op deze manier hadden wij de kosten namelijk al eerder kunnen voorkomen.

Groetjes,
Roeqajja