.

Beantwoord

bellen op een veerboot kan duur zijn

  • 15 November 2013
  • 8 reacties
  • 2666 Bekeken

Op mijn reis met de camper naar Zweden kreeg ik op de veerboot Puttgarden-Rodby een welkoms-SMSje met de tarieven: bellen 458 ct/min, gebeld worden 254 ct/min, SMS sturen 51 ct en data € 5,01/MB. Geen tarieven die je verwacht op een reis binnen de EU. Het schijnt dat je dan contact maakt met een picocell (klein GSM-netwerk) op de boot die per satelliet weer contact maakt met het vasteland. Op internet lees ik wel van mensen die thuis toch wel ineens een hoge telefoonrekening krijgen, achteraf veroorzaakt door een enkel telefoontje vanaf een veerboot. Deze vorm valt niet onder de EU-tariefregulering.

Op de terugweg had ik de welkoms-SMSjes uitgezet, en kreeg ik ook geen melding. Maar hoe had ik zonder welkomsSMSje kunnen weten dat er op dit korte stukje op de boot heel andere tarieven worden gehanteerd?



 
icon

Beste antwoord door Scotsman 15 November 2013, 23:27

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik reis regelmatig met de DFDS veerboot van IJmuiden naar Newcastle en zodra het schip buiten bereik is van de zenders op het vaste land is er het scheeps netwerk MCP. De kosten van het gebruik daarvan staan vermeld in de informatiefolders die in elke hut liggen. Ook zie je de naam MCP op je scherm, dan weet je dat als je belt de kosten hoger zijn dan normaal.  Het hangt trouwens van je simkaart af of je op MCP kunt inloggen.
Reputatie 7
Badge +9
Roaming naar zone 4 is inderdaad duur!
Reputatie 5
Badge +11
Hi dirkib, welkom op het Simyo forum!

Dank je voor je tip! Heb je nog iets aan de aanvullende info van Scotsman?
Reputatie 7
Hmm, dit is zeker iets om in de gaten te houden!
Hi dirkib, welkom op het Simyo forum!

Dank je voor je tip! Heb je nog iets aan de aanvullende info van Scotsman?


Tja, hij is regelmatig reiziger en weet ook welke provider het betreft. Ik ben een vakantieganger die op reis bij de meldingen van de verschillende providers met allemaal dezelfde tarieven deze melding er tussendoor kreeg. Een waarschuwing bij de tarieventabel dat op veerboten (en binnenkort ook in vliegtuigen) andere tarieven kunnen gelden ook al blijf je binnen de EU/zone 1, zou op z'n plaats zijn. Als je roaming aan hebt staan en aanhaakt op zo'n netwerk heb je dat niet in de gaten, en je verwacht deze tarieven niet binnen de EU (en in mijn geval, binnen zicht van de kust, de afstand was maar ca 20 km of zo).
Badge +8
Tja, hij is regelmatig reiziger en weet ook welke provider het betreft. Ik ben een vakantieganger die op reis bij de meldingen van de verschillende providers met allemaal dezelfde tarieven deze melding er tussendoor kreeg. Een waarschuwing bij de tarieventabel dat op veerboten (en binnenkort ook in vliegtuigen) andere tarieven kunnen gelden ook al blijf je binnen de EU/zone 1, zou op z'n plaats zijn. Als je roaming aan hebt staan en aanhaakt op zo'n netwerk heb je dat niet in de gaten, en je verwacht deze tarieven niet binnen de EU (en in mijn geval, binnen zicht van de kust, de afstand was maar ca 20 km of zo).

Hoi dirkib,

Ja, die melding krijg je natuurlijk ook niet voor niks. Snap dat mensen vaak de infoberichten irritant vinden, maar het is relevante informatie die je krijgt op het moment dat je je op een ander netwerk bevindt.
Ik denk eerlijk gezegd dat zo'n informatiebericht meer nut heeft dan een vermelding bij de tarieven. Want ik, als gewone vakantieganger, zou niet echt denken: Ik ga op een veerboot, eens kijken in de lijst of dat tarief afwijkt. En dan weet je nog niet onder welk tarief jouw veerboot valt, naar welke satelliet jouw toestel op zoek gaat op welke veerboot, of dat ie misschien dicht genoeg bij de kust blijft om toch gewoon zone 1 te handhaven. Dat zou dan hele vage informatieverstrekking worden.
Maar ik speel je suggestie zeker door.

Groetjes,
Charlene
Reputatie 7
Badge +9
Mijn ervaring op de eerdergenoemde veerboot is dat je behoorlijk lang met een netwerk op het vaste land contact kunt maken. Het hangt natuurlijk van de omstandigheden af, maar tot een uur varen uit de Nederlandse kust is er nog bereik, maar dan moet je wel even buiten op het dek gaan staan. Bij het naderen van Newcastle is het nog mooier want de boot vaart behoorlijk lang vrij dicht langs de kust, en dan is er vaak bereik vanaf het vasteland.

Ik ben niet bekend met de Puttgarden-Rodby veerboot maar als je de kust kunt zien dan is het best mogelijk dat je zou kunnen inloggen op een netwerk op het vaste land als je even buiten op dek gaat staan.

Die truuk gaat waarschijnlijk niet op wanneer er aan boord van een vliegtuig gebeld mag gaan worden ("oh stewardess, kunt u even de deur openmaken want ik moet even met tante Truus bellen...")
Reputatie 5
Badge +11
Mijn ervaring op de eerdergenoemde veerboot is dat je behoorlijk lang met een netwerk op het vaste land contact kunt maken. Het hangt natuurlijk van de omstandigheden af, maar tot een uur varen uit de Nederlandse kust is er nog bereik, maar dan moet je wel even buiten op het dek gaan staan. Bij het naderen van Newcastle is het nog mooier want de boot vaart behoorlijk lang vrij dicht langs de kust, en dan is er vaak bereik vanaf het vasteland.

Ik ben niet bekend met de Puttgarden-Rodby veerboot maar als je de kust kunt zien dan is het best mogelijk dat je zou kunnen inloggen op een netwerk op het vaste land als je even buiten op dek gaat staan.

Die truuk gaat waarschijnlijk niet op wanneer er aan boord van een vliegtuig gebeld mag gaan worden ("oh stewardess, kunt u even de deur openmaken want ik moet even met tante Truus bellen...")


Ik weet het niet heel zeker, maar ik denk dat je vanaf Puttgarden Rodby kunt zien. En vice versa 🆒

Reageer