Skip to main content
Sticky F.A.Q.

Alles over Simyo in het buitenland; bereik, internet en kosten

Alles over Simyo in het buitenland; bereik, internet en kosten

De zomer komt eraan! Dat betekent dat voor eerste klanten de zomervakantie misschien al begonnen is en een vakantie gepland staat 🌞.

Wij zien op het forum steeds vaker voorkomen dat klanten geen verbinding kunnen leggen met het netwerk in het buitenland. Soms staan de instellingen in je telefoon niet helemaal juist. Hierdoor maakt je telefoon niet direct goed verbinding met het netwerk, gelukkig is dit makkelijk op te lossen.

In dit topic vind je alle informatie over de kosten, bereik en internet in het buitenland;

Hoe werkt Simyo in het buitenland?

Zodra je de grens over gaat, maakt je simkaart contact met een lokaal mobiel netwerk dat zich vervolgens verbindt met het netwerk van je eigen provider. Jouw Nederlandse provider detecteert dat en stuurt je vervolgens een sms’je met daarin de tarieven op je nieuwe bestemming. Zo’n buitenlands netwerk gebruiken voor bellen en internetten noemen we dataroaming of roaming. Roamen kan in de hele wereld.

Geen netwerk in het buitenland?

Het is natuurlijk niet fijn om geen netwerk te hebben in het buitenland. In tegenstelling tot Nederland kan het zijn dat er in het buitenland minder masten zijn waardoor het leggen van verbinding iets minder goed gaat. Je kunt dan proberen om handmatig een netwerk te selecteren. Maakt je smartphone in het buitenland niet automatisch verbinding met een plaatselijk netwerk? Zet ‘m dan eerst even een paar minuutjes uit en daarna weer aan. Je simkaart probeert zich dan opnieuw aan te melden. Mocht het daarna nóg niet lukken? Zoek dan handmatig een mobiel netwerk:

Zelf een netwerk kiezen op je Android smartphone

  • Open het instellingenmenu.
  • Druk op ‘Verbindingen’.
  • Druk op ‘Mobiele netwerken’.
  • Druk op ‘Netwerkoperators’.
  • Druk op ‘Netwerken zoeken’.
  • Je Android smartphone toont dan alle aanwezige mobiele netwerken.

Zelf een netwerk kiezen op je iPhone

  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  • Druk op ‘Netwerkselectie‘.
  • Schuif de slider naast ‘Automatisch’ naar links om de optie uit te schakelen.
  • Je iPhone toont dan alle aanwezige mobiele netwerken.

Geen internet in het buitenland?

Voordat je het thuisfront kunt appen of mobiel internet kunt gebruiken moet je eerst bij je provider de roaming-optie inschakelen. Via Mijn Simyo of in de Mijn Simyo-app doe je dat op de volgende manier:

Roaming activeren bij je provider 

  • Ga naar ‘Instellingen’.
  • Schuif de slider naast ‘Bellen in en naar het buitenland’ naar rechts om in het buitenland te kunnen bellen.
  • Wil je in het buitenland ook internetten? Schuif dan ook de slider naast ‘Internet op je mobiel in het buitenland’ naar rechts.
  • Goed om te weten: bij Simyo kun je in het buitenland alleen mobiel internet gebruiken als je op Mijn Simyo óók de optie voor bellen in het buitenland inschakelt.
  • Klaar? Start dan je telefoon opnieuw op, zodat de instellingen kunnen laden.

Roaming activeren op je telefoon

Om in het buitenland mobiel te internetten, schakel je op je smartphone de optie voor roaming in. Voor telefoongesprekken hoef je geen optie in te schakelen; zodra je mobieltje verbinding maakt met de lokale provider kun je in het buitenland bellen.

Hieronder volgen algemene instructies voor het instellen van roaming op Android-toestellen en op iPhones. Via onze toestelhulp zie je ook welke schermen en opties je moet doorlopen.

Roamen op je Android smartphone

  • Open het instellingenmenu.
  • Druk op ‘Verbindingen’.
  • Druk op ‘Mobiele netwerken’.
  • Schuif de slider naast ‘Gegevensroaming’ naar rechts om roaming in te schakelen.

Roamen op je iPhone

  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  • Druk op ‘Opties mobiele data’.
  • Schuif de slider naast ‘Roaming’ naar rechts om roaming aan te zetten.

Tarieven voor roaming in de EU

Simyo kent twee tarieven voor het gebruik van internet in het buitenland. Deze tarieven gelden zowel voor Sim Only als voor Prepaid:

  • Internetten in de EU (zone 1)
    Binnen de EU (zone 1) bel, sms en internet je vanuit je bundel. Net zoals je gewend bent in Nederland. Je kunt daarom gerust internetten zonder extra kosten. Let op: wil je internetten binnen zone 1, maar heb je geen internetbundel? Dan betaal je het buitenbundeltarief. Wil je meer weten over het gebruik van je bundels in de EU? We leggen hier alles uit.
  • Internetten buiten de zone 1
    Buiten zone 1 betaal je € 5,- per MB. Hier vind je onze zone-indeling en de bijbehorende tarieven vind je hier. Simyo heeft geen speciale internetbundels voor in het buitenland. 

Waarom kost bellen naar het buitenland nog wel extra?

Het Engelse werkwoord to roam betekent rondzwerven. De Europese roaming-afspraken gelden dan ook alleen wanneer je, zogezegd, jouw territorium verlaat. Blijf je in eigen land, dan ben je niet aan het roamen en kost naar het buitenland bellen wél extra. Voor het bellen van Nederland naar EU-landen betaal je bij Simyo momenteel € 0,23 per minuut. Check op de tarievenpagina hoeveel je precies betaalt bij bellen van Nederland naar het land van jouw keuze.

Let op: je verbruik in het buitenland wordt met vertraging verwerkt. Je ziet het dus niet meteen terug op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app.

Op reis in een grensgebied

Wanneer je naar grensgebieden van Europa reist, kan jouw toestel verbinding maken met een zendmast buiten de EU. Een voorbeeld is wanneer je op vakantie bent in Griekenland dichtbij de kust van Turkije. In het geval dat het signaal van de Turkse mast sterker is dan de dichtstbijzijnde Griekse mast, maakt jouw toestel verbinding met het Turkse netwerk.

Wanneer bovenstaande gebeurt gaat het verbruik dan niet uit jouw abonnement, maar word dit gezien als data roaming betaal je dan per MB. Je betaalt hiervoor een hoger, lokaal tarief. Check op de tarievenpagina wat de lokale tarieven gelden in het land die je bezoekt. Wanneer je € 60,50 aan kosten hebt gemaakt buiten je bundel word je internet uit voorzorg automatisch geblokkeerd. 

Om te voorkomen dat je internet automatisch verbinding legt met een netwerk van een ander land kun je '’Automatisch netwerkselectie'’ uitzetten en handmatig een netwerk selecteren in het land die je bezoekt. Heb je geen internet nodig? Zet dan mobiele data uit. 

​​​​​​​Bellen en internetten op zee (het maritieme netwerk)

Het maritieme netwerk is het netwerk waarop je telefoon overschakelt wanneer je op zee bent. Dit kan zijn als je op een cruiseschip zit, of op een ferry naar bijvoorbeeld Groot-Brittannië of Scandinavië. Je telefoon maakt dan geen verbinding met een reguliere zendmast op land, maar met een zendmast op de boot.

Ga je de zee op, dan heb je nog zo’n 10 kilometer bereik via zendmasten aan de kust. Daarna is bellen en internetten alleen nog mogelijk via de satelliet. Met je telefoon kun je geen satellietverbinding opzetten. Veel veerboten en cruiseschepen hebben een eigen zendmast aan boord, die data en spraak verzendt en ontvangt via een satelliet.

Schakelt jouw telefoon over op zo’n zendmast? Dan krijg je niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’ maar bijvoorbeeld ‘Telenor’ bovenin beeld. Bovendien stuurt je provider je een sms om te laten weten dat je op een satellietnetwerk zit en wat de kosten daarvan zijn.

De kosten voor bellen en internetten op zee

Vertrekt het schip? Let dan eventjes goed op om te voorkomen dat je later aan lager wal raakt. Hoewel je misschien nog op Nederlands, Brits of Deens grondgebied bent waarbij bellen en internetten gewoon uit je (Sim Only-)bundel gaat in de hele EU – niet voor het maritieme netwerk. In plaats daarvan bel, sms en internet je voor een hoger tarief.

Het maritieme netwerk valt onder zone 4. De actuele tarieven van Simyo voor zone 4 vind je hier.

Tips om hoge kosten te voorkomen op zee

Stap jij aan boord van een veerboot of cruiseschip? Check dan deze tips om hoge kosten te voorkomen.

  • Zet je vliegtuigstand aan voor een heerlijk ongestoorde boottocht. Of schakel je mobiele gegevens uit, om toch nog – mogelijk vrij prijzige – telefoontjes en sms’jes te kunnen ontvangen (je roamt dan nog wel via het maritieme netwerk, maar kunt geen data ontvangen of versturen). Hierbij geldt: hoe sneller, hoe beter. Het kan namelijk zijn dat je telefoon al verbinding maakt met het maritieme netwerk vóórdat het schip de haven verlaat, aangezien je telefoon automatisch voor de sterkste verbinding kiest.
  • Vertrek je vanuit Nederland en wil je zo lang mogelijk gebruikmaken van de landzendmasten? Zet dan bij instellingen ‘Handmatig netwerk selecteren’ aan en kies je eigen Nederlandse provider. Kies na aankomst pas weer voor ‘Automatisch netwerk selecteren’ als je zeker weet dat je telefoon geen verbinding meer kan maken met de bootzendmast.
  • Krijg je een sms’je van je provider waarin staat dat je met het maritieme netwerk bent verbonden? Dan is er nog niet per se iets aan de hand, want je betaalt alleen voor daadwerkelijk gebruikte MB’s, minuten en sms’jes. Bedenk echter dat apps op de achtergrond data kunnen gebruiken. Check in ons artikel ‘Nooit meer over je mobiele datalimiet heen’ hoe je mobiel internet op de achtergrond uit kunt zetten.
  • Spaar je internettaakjes op totdat het cruiseschip weer aanlegt in een haven. Dan kun je namelijk gratis wifi gebruiken in een caféetje of, als je in Europa bent, roamen vanuit je bundel. Let in de haven wel goed op dat je niet verbonden bent met het maritieme netwerk!

Neem contact met ons op 

Heb je alle bovenstaande stappen doorlopen en werkt internet nog niet? Dan is het goed om te achterhalen waar het probleem zit. Je kunt dan het beste een kruistest uitvoeren. Dit kun je doen door je simkaart in een andere telefoon te plaatsen. Het is dan ook belangrijk om ook te testen of een andere simkaart in jouw telefoon kan internetten. Deze informatie kan de ons helpen om sneller een oplossing te zoeken. Neem deze informatie vooral mee bij het achterlaten van een reactie in dit topic. Probeer in je bericht zo volledig mogelijk te zijn in welke stappen je hebt doorlopen. Één van onze moderators zal je dan vragen om een privé bericht te sturen, als bovenstaande stappen zijn doorgelopen en niet succesvol zijn, dan kunnen wij als laatste stap eventueel een netwerk reset uitvoeren.

Hoi @Marjan C ,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier contact over opneemt!

Ontvang je wel andere sms'jes?

Ik zal je instellingen even resetten. Schakel je toestel volledig uit voor een kwartier lang om de reset te voltooien. 

Ik hoor graag of dit geholpen heeft.

Groetjes,
Ashley


Reageer