Skip to main content
Vraag

5G roaming bij Simyo?

• October 5, 2025
  • 8 reacties
  • 103 Bekeken

Beste leden,

Klopt het dat Simyo geen 5G roamingovereenkomsten heeft in het buitenland?

Ik ben de afgelopen maanden in diverse landen in de EU geweest maar had enkel verbinding via 4G. Ook handmatig zoeken en verbinden lukt niet via 5G buiten Nederland.

De klantenservice bevestigt dit maar ik zie dit nergens terug op de website of op dit forum.

8 reacties

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • October 6, 2025

Een lijst met de kwaliteit per netwerk in de EU vind je hier:

https://kpn.com/w3/file?uuid=590ccc7f-092d-4499-945c-feec41bb2204&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=53631

Deze link vond ik op https://www.simyo.nl/klantenservice/roaming#veelgestelde-vragen

Het blijkt dat 5G via de meeste netwerken in de EU in principe beschikbaar is.

JanD
  • Forum Expert
  • October 6, 2025

Beste ​@Jortje Simyo heeft roamingovereenkomsten met veel buitenlandse providers.

Simyo heeft echter geen invloed op de kwaliteit van het netwerk  van de buitenlandse providers, of deze nu 2G, 3G, 4G of 5G aanbieden, dat kan Simyo niet afdwingen.

Zelfs in NL is (nog) niet overal 5G beschikbaar.

Maar 4G werkt toch ook goed?

Wat mis jij als je geen 5G hebt?

5G is theoretisch sneller, maar heeft een korter bereik dan 4G.

Maar of je dat in de praktijk merkt???

• auteur
  • Beginner
  • October 6, 2025

Bedankt voor je reactie.

4G werkt meestal prima afhankelijk van de dekking inderdaad.

Ik heb echter nooit een 5G verbinding in het buitenland en mijn reisgenoot meestal wel op vakanties.

De vraag was dus meer of het uberhaubt mogelijk is via Simyo in het buitenland gezien mijn telefoon geen 5G netwerk pakt, ook niet handmatig. Dit getest in verschillende landen op verschillende plekken.

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • October 6, 2025

Heb je een iPhone? Ik zie op mijn Engelstalige iPhone dat er onder Voice & Data in de instellingen drie  mogelijkheden zijn: 4G, 5G On en 5G Auto. Een overbodige suggestie misschien, maar kijk even of 4G toevallig aan staat.

Omdat Simyo naar de KPN lijst met roaming partners in de EU verwijst lijkt het mij logisch dat de informatie over 5G ook voor Simyo klanten geldt. Maar ja, de praktijk is misschien anders...

• auteur
  • Beginner
  • October 6, 2025

Dank voor je reply, ik heb een Google Pixel 6A. 

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • October 6, 2025

Afgelopen augustus op vakantie in Duitsland had daar gewoon 5G.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • October 6, 2025

Ik ook 5G in België op mijn iPhone.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • October 7, 2025

Hi ​@Jortje,

Bedankt voor je bericht. Goeie vraag!

Het is zeker mogelijk om een 5G verbinding te hebben in het buitenland, alleen klopt het wel dat je niet in elk land in het buitenland een 5G verbinding kunt krijgen. Omdat je in het buitenland met een buitenlandse provider verbinding maakt, hangt het er namelijk vanaf of deze buitenlandse provider ook werkelijk 5G aanbied. Als dit niet zo is, zul je enkel via 4G verbinding kunnen maken. 🙂

Super bedankt voor jullie hulp heren! ​@Scotsman ​@JanD ​@wimj12 ​@Ron H 

Groetjes,
Roeqajja