Skip to main content

.

Ik vroeg mij af waarom het volgende gebeurd?



Pas had ik nog en KPN pre-paid en in mijn huis vol ontvangst (5 streep netwerkdekking), afgelopen week over gestapt op SimYo sim-only contract (omdat KPN hun pre-paid klanten geen 4G aanbieden) en nu zit ik met maar 1-3 streep netwerkdekking!!!



Simyo is een MVNO die surft op het netwerk van KPN, dus hoe kan ik bij KPN vol ontvangst hebben en op Simyo net 1-3 streepjes? Worden SimYo klanten dan blijkbaar achteraan in de rij op de netwerk mast gezet (dus KPN klanten FIRST)?? Ik weet als ex-BelCompany medewerker dat vroeger toen de eerste MVNO in Nederland begonnen dat het netwerk hun eigen klanten voorrang gaven op de plek in de mast, maar nu er in Nederland voldoende masten staan lijkt mij dit achterhaald.



Ik heb dit al gemeld bij klanten service, maar ben benieuwd of meerdere ex-KPN klanten die nu Simyo hebben dit ook ervaren.



Ik weet 100% zeker dat KPN vol dekking heeft, ik gebruik voor mijn werk in Duitsland een BlackBerry Z30 met een O2 pre-paid, die roaming gebruikt bij KPN en die heeft op zelfde plek in huis vol 5 streepjes ontvangst. (zie screenshots BlackBerry Classic+Simyo & BlackBerry Z30+O2.de)



@DGloudemans

Minder balkjes bij 4G kan dezelfde bereik zijn als veel balkjes bij 3G. Klinkt gek maar is wel zo.
@DGloudemans

Minder balkjes bij 4G kan dezelfde bereik zijn als veel balkjes bij 3G. Klinkt gek maar is wel zo.




Ik had tot gister op O2.de nog 4G (moet weer opwaarderen om 4G te krijgen) en ook dan heb ik op mijn o2.de met 4G vol ontvangst op KPN netwerk.



Buiten dat was er vandaag kennis hier met KPN contract met 4G ook vol ontvangst bij mij in huis.
Even voor de zekerheid melden, niet alleen KPN maar ook Simyo heeft geen 4G op prepaid aansluitingen.



(*edit*)

Toch heb ik al vaker in reacties van mods gelezen, na een navraag zelfs bij de netwerkspecialisten, dat er geen verschil is qua netwerk tussen KPN klanten en Simyo klanten.
Even voor de zekerheid melden, niet alleen KPN maar ook Simyo heeft geen 4G op prepaid aansluitingen.



Ik heb bij SimYo een sim-only contract dus geen Pre-Paid.
afgelopen week over gestapt op SimYo sim-only contract (omdat KPN hun pre-paid klanten geen 4G aanbieden)

Het ging mij om dit stukje tekst.
afgelopen week over gestapt op SimYo sim-only contract (omdat KPN hun pre-paid klanten geen 4G aanbieden)

Het ging mij om dit stukje tekst.




Best raar van Nederlandse oudste telecom aanbieder dat ze hun pre-paid klanten geen 4G aanbieden, ook niet eens tegen een extra betaling ofzo.
Tja, je moet er zelfs aan denken dat er prepaid 4G geschikte toestellen kunnen worden aangeboden door de oudste telecom verstrekker maar dat ook daarmee 3G het hoogste is wat je kunt krijgen.
Tja, je moet er zelfs aan denken dat er prepaid 4G geschikte toestellen kunnen worden aangeboden door de oudste telecom verstrekker maar dat ook daarmee 3G het hoogste is wat je kunt krijgen.



Dat niet alleen, hoeveel vaders en moeders geven hun oude toestel (die 4G ondersteunt) niet door aan hun kinderen en geven ze dan sim-kaart erbij. Ik zou best voor 5 euro extra betalen 4G erbij willen nemen.
Eigenlijk dwalen we af van het topic maar dit is precies wat 4G eerst als bundel kostte. (5 Euro)

(kleine toevoeging)

Alles staat duidelijk op de site, verandert iets moet de provider dat melden.
Toevallig onlangs nog ergens vernomen dat KPN klanten inderdaad voorrang krijgen. Kan mij alleen niet meer herinneren waar ik dat gehoord / gelezen heb.
Dit zou zomaar kunnen.....Maar hoe zit het dan met de roamingpartner O2 Wordt deze niet achteraan in de rij gezet?
Ik heb net nog een KPN topic gelezen. In bereik is geen verschil wel in internetsnelheid.

Zet je simpel (t-mobile) tegenover bijvoorbeeld simyo/telfort (KPN) *zie je wel verschil.
Hi DGloudemans,



Welkom op 't Simyo Forum!



Goede vraag! 😃 Wat Friesian zegt is eigenlijk heel treffend: veel 3G-balkjes kan gelijkstaan aan minder 4G-balkjes qua kwaliteit. Dat komt omdat 3G en 4G echt op andere frequenties zitten. Je geeft aan dat dit ook gebeurt als je met beide providers op dezelfde frequentie zit. Wil je hier ook een screenshot van sturen?



Want KPN en Simyo horen evenveel bereik te hebben. Zoals je zelf aangeeft, is er geen reden om een voorrang-systeem te hebben 🙂 We leven in een tijd met voldoende zendmasten. Het KPN bereik is dus ook het Simyo bereik.



Verder kan het toestel zelf nog invloed hebben op hoeveel balkjes je ziet. Je zou dit het beste kunnen testen door simkaarten na elkaar in hetzelfde toestel te plaatsen, ter vergelijking.



Wist je trouwens dat het aantal balkjes niet zoveel zegt over het bereik verder? Hetgeen waar je eigenlijk op zou moeten letten, is de kwaliteit van je gesprekken en internetsessies. Je kunt ook met één balkje prima bereik hebben, bijvoorbeeld.



Laat je 't me weten?



@ Friesian, Ray en Ron, dank voor het meedenken mannen!



Groetjes,

Jihane
Jihane,



Ik heb (als ex BelCompany medewerker) meteen een cross check gedaan dus sim kaarten gewisseld tussen al mijn BlackBerry toestellen. Maakte geen verschil uit. Het gekke is dat een KPN klant met 4G in mijn huis op zelfde plek vol ontvangst heeft, en mijn vrouw die op Telfort zit heeft ook vol ontvangst.



Zelfs als ik op sim yo sim kaart alleen 3G aanzet dan heb ik ook maar 1-2 streep ontvangst, en mijn O2.de heeft op 3G vol ontvangst is dus best raar.



Volgens een kaart die ik ken staat de KPN zendmast op nog geen 100-200 meter van mijn huis. Er is een nieuwe sim kaart onderweg voor mij en ga kijken of dat helpt.



En indien niet KPN achteraan moeten sluiten voor ontvangst dan had ik idd ook op mijn O2.de sim kaart minder ontvangst moeten hebben.



Ik heb ook deels vermoeden dat het komt door de NFC antenne in de sim-card, ik heb op mijn BlackBerry ingebouwde NFC en je kan op geen 1 manier de NFC uit zetten op de sim kaart. En ook bestaan er helaas geen SimYo sim kaarten zonder NFC waarmee ik het zou kunnen uit testen.
Hoi DGloudemans,



Wat gek dat KPN en Telfort klanten een beter ontvangst hebben. Wat jij zegt kan zeker kloppen! Niet in elk toestel werkt een NFC simkaart naar behoren.



Op dit moment beschikken wij even niet over simkaarten zonder NFC functie. Maak je vooral geen zorgen, deze simkaart zijn in bestelling. Zodra wij ze binnen hebben, zullen wij je er één toesturen. Vind je dat een goed idee?



Groetjes,

Asma

Reageer