Skip to main content

Wat gratis ?

Op zondag 18 juni zit ik met mijn vrouw te kijken naar de F1 race in Canada.

( gewonnen door Max Verstappen ). Het tijdstip ligt tussen 20.30 uur en 22.30 uur.

We hebben van de kinderen een abonnement gekregen om via F1-TV te kunnen kijken. 

Beiden via onze “ huiswifi “ met een abonnement van KPN ( Tv-Internet-telefoon - zonder extra kosten! )

Mijn vrouw heeft de tablet op schoot en ik met mijn mobile telefoon ( abonnee Simyo ).

Later, bij de controle van de ontvangen Simyo-facturen, worden we flink aan het schrikken gebracht.

Mijn vrouw betaalde niets en ik dien 181 Mb af te rekenen ( via mijn Simyo-bundel ) wat me erg bevreemd.  

Bij verder onderzoek blijkt dat als ik via mijn  ( “Simyo” )-telefoon gecombineerd met mijn  “thuis-Wifi” gratis kan internetten.                                                           

Echter, als ik op dezelfde manier internet en naar het autoracen ( met F1-TV abonnement) kijk wordt mijn Simyo-bundel steeds met veel MB belast.

Op 3 September 2023 kijk ik op deze wijze naar de Gp van Italië  ( tussen 15.00-16.30 uur )  en wordt er een totaal van 29x59MB  = 1.711 MB ! van mijn bundel afgeschreven (telkens 59MB ? ).

Wie kan mij dit uitleggen ?  Hier snap ik helemaal niets meer van

 

Hoi @CONTROLLER,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je contact opneemt! 

Mogelijk was jouw toestel op deze momenten niet verbonden met Wifi en is het toestel gebruik gaan maken van het 4G netwerk en gaat dit verbruik dus van de internetbundel af. Het kan wel eens voorkomen dat de Wifi tussendoor zwak is of even wegvalt waardoor het netwerk automatisch overschakelt naar het 4G netwerk. Dit noemen we ook wel Wifi-assistentie, deze optie staat vaak standaard ingeschakeld in een toestel. Als je er zeker van wilt zijn dat je op deze momenten alleen kan internetten met een Wifi-verbinding kan je het beste de Wifi-assistentie uitschakelen of het internet uitschakelen via Mijn Simyo > Instellingen > Internet en bellen. Om het beste uit je bundel te halen deel ik graag de volgende pagina met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Voor nu heb ik gratis 1000 MB voor je klaargezet in Mijn Simyo > Overzicht. Mocht je hier ooit gebruik van willen maken dan kan je dit activeren. 

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag 😊.

Groetjes,
Amy


Hoi @CONTROLLER,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je contact opneemt! 

Mogelijk was jouw toestel op deze momenten niet verbonden met Wifi en is het toestel gebruik gaan maken van het 4G netwerk en gaat dit verbruik dus van de internetbundel af. Het kan wel eens voorkomen dat de Wifi tussendoor zwak is of even wegvalt waardoor het netwerk automatisch overschakelt naar het 4G netwerk. Dit noemen we ook wel Wifi-assistentie, deze optie staat vaak standaard ingeschakeld in een toestel. Als je er zeker van wilt zijn dat je op deze momenten alleen kan internetten met een Wifi-verbinding kan je het beste de Wifi-assistentie uitschakelen of het internet uitschakelen via Mijn Simyo > Instellingen > Internet en bellen. Om het beste uit je bundel te halen deel ik graag de volgende pagina met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Voor nu heb ik gratis 1000 MB voor je klaargezet in Mijn Simyo > Overzicht. Mocht je hier ooit gebruik van willen maken dan kan je dit activeren. 

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag 😊.

Groetjes,
Amy

Beste Amy, 

Het is bijna onmogelijk dat onze WIFI even zwak is of wegvalt. Tijdens het kijken naar de races via mijn telefoon zitten we soms ook met andere systemen naar de races te kijken zonder één belemmering ! 

Ik heb de KPN wifi-test uitgevoerd en er is géén enkel probleem uitgekomen.   

Nooit hebben we met internetten ( ook via Simyo ) problemen gekend alleen bij de races via Simyo.  !!! 

Het ligt duidelijk niet aan het  ons WIFI systeem zoals U suggereert ( 2 UUR lang ??  is niet zwak of even !! = constant !! ).

Het is duidelijk dat er bij SIMYO iets niet klopt. 

Het voorstel om dan maar Simyo-internet uit te zetten lijkt mij praktisch ook niet makkelijk. 

Als ik overdag buiten de deur moet zijn kan ik deze iedere keer aan en uit blijven zetten. 

Uw voorstel om 1000MB klaar te zetten lijkt mij een beetje het bekende doekje voor het bloeden. 

U moet toch weten dat ik  mijn huidige 2000MB nooit gebruik en deze ook nooit zal gaan gebruiken. 

Ook blijf ik bij mijn standpunt dat ik NOOIT en telefonische melding van Simyo heb ontvangen over het te snel oplopen van mijn MB gebruik en daardoor ruim € 100,00  heb moeten betalen !

Graag jouw reactie 

mvrgroet 

Fred Engelen 


Hallo @CONTROLLER in jouw geval hoef je mobiele data op je mobiel natuurlijk niet uit te zetten, maar je kunt binnen je mobiel wel instellen, dat bij geen of slechte wifi de mobiel automatisch omschakelt naar mobiele data, zeker in jouw geval, waarin je schrijft dat jouw wifi altijd goed is.

 


Hallo @CONTROLLER in jouw geval hoef je mobiele data op je mobiel natuurlijk niet uit te zetten, maar je kunt binnen je mobiel wel instellen, dat bij geen of slechte wifi de mobiel automatisch omschakelt naar mobiele data, zeker in jouw geval, waarin je schrijft dat jouw wifi altijd goed is.

 

Hallo @CONTROLLER in jouw geval hoef je mobiele data op je mobiel natuurlijk niet uit te zetten, maar je kunt binnen je mobiel wel instellen, dat bij geen of slechte wifi de mobiel automatisch omschakelt naar mobiele data, zeker in jouw geval, waarin je schrijft dat jouw wifi altijd goed is.

 

Beste Jan, 

Bij mij staat dit al uitgeschakeld ( overschakelen naar mobiele gegevens ) .

Als dit niet zou zijn dan gaat mijn bundel eraan. 

Of begrijp ik je verkeerd ?  Volgens een manager van Simyo kan het liggen aan een slechte verbinding 

waardoor mijn telefoon automatisch overschakelt op G4 en bundel en de  "thuis-thuiswifi” verlaat. 


Het kan ook zo maar zijn dat de F1 TV app de voorkeur geeft aan mobiele data.

Een praktische oplossing is misschien om op de telefoon in te stellen dat de F1TV app op je telefoon geen gebruik mag maken van mobiel internet.

Dat heb ik op mijn telefoon ook ingesteld voor diverse andere apps die er om bekend staan veel data te gebruiken.


Het kan ook zo maar zijn dat de F1 TV app de voorkeur geeft aan mobiele data.

Een praktische oplossing is misschien om op de telefoon in te stellen dat de F1TV app op je telefoon geen gebruik mag maken van mobiel internet.

Dat heb ik op mijn telefoon ook ingesteld voor diverse andere apps die er om bekend staan veel data te gebruiken.

Inderdaad @CONTROLLER ik heb op mijn telefoon ook ingesteld dat er of alleen via wifi data gebruikt mag worden of er eerst toestemming gevraagd wordt.

Zo heb ik bij Google Play ingesteld, alleen via wifi updaten en bij WhatsApp alleen via wifi bijlagen en zo.

Is vaak op app-niveau te regelen.

 


Het kan ook zo maar zijn dat de F1 TV app de voorkeur geeft aan mobiele data.

Een praktische oplossing is misschien om op de telefoon in te stellen dat de F1TV app op je telefoon geen gebruik mag maken van mobiel internet.

Dat heb ik op mijn telefoon ook ingesteld voor diverse andere apps die er om bekend staan veel data te gebruiken.

Waar kan ik dit vinden ? 


waar kan ik dit vinden?


waar kan ik dit vinden?

Meestal bij de instellingen van de app, als je de app opent @CONTROLLER 


Bedankt, ik ga zoeken 


Bedankt voor jullie reacties @JanD en @Hsd

@CONTROLLER Hopelijk is het gelukt om voor de TV app de mobiele data uit te schakelen 😊.

Groetjes,
Amy


Reageer