.

Beantwoord

Waarom zijn er vanuit mijn telefoon sms'jes verstuurd naar Somalië?

  • 15 October 2023
  • 9 reacties
  • 107 Bekeken

Badge

Laatst kreeg ik een berichtje van een nummer dat ik niet kende.  Ik heb het nummer bekeken en opgezocht op internet uit welk land het kwam. Het bleek Somalië te zijn. Ik heb het bericht meteen verwijderd zonder te antwoorden. Eerder ontving ik soortgelijke berichtjes uit Canada of de VS. Ook meteen verwijderd. De inhoud van de berichtjes zijn iets als “How are you? I want to talk to you.” Berichtjes waar ik sowieso nooit op zou ingaan. Maar nu ik toevallig mijn verbruik check, zie ik dat er kosten zijn berekend voor 3 sms-jes naar Somalië. Hoe kan dat? Ik heb absoluut zeker niks verstuurd.


Admin: Titel aangepast vanwege vindbaarheid. 

icon

Beste antwoord door Amy 16 October 2023, 13:17

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @NikiM,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je wordt lastig gevallen en dat er zomaar sms'jes naar Somalië worden verstuurd! 

Dit kan echter komen door een bepaalde app die je op jouw toestel hebt gedownload die automatisch deze sms'jes verstuurd. Ik raad aan om de nummers te blokkeren. Ook kunnen wij gratis een nieuw nummer aan je geven omdat je wordt lastig gevallen. Mocht je een nieuw nummer willen dan kan je mij een privébericht sturen met jouw persoonlijke gegevens.

Groetjes,
Amy 😊

Badge

Hallo Amy,

Bedankt voor je antwoord. Ik geloof echter niet dat het aan een app ligt, omdat ik een sms kreeg van dit nummer, het heb verwijderd en er alleen op de betreffende dag sms-kosten zijn afgeschreven. Dat was op 1 oktober. Ik heb al in geen tijden apps gedownload.

ik ga even bellen met de servicedesk.

met vriendelijke groet,

Monique

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @NikiM,

Bedankt voor je reactie. Het is moeilijk om te achterhalen hoe mensen in handen van jouw 06-nummer zijn gekomen. Wellicht kan je hier telefonisch meer duidelijkheid over krijgen maar dat durf ik niet te garanderen. 

Succes 😊! 

Groetjes,
Amy

Dit is geen incident. Ik zie hetzelfde op mijn factuur over oktober. Simyo is er een inbraak in jullie systeem?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Jee,

Bedankt voor je bericht. Er is geen inbraak in ons systeem. Via deze pagina kan je terugvinden wat deze sms'jes inhouden en hoe je dit kan voorkomen.

Mocht je een nieuw nummer willen dan kan je mij een privébericht sturen met jouw persoonlijke gegevens. 

Groetjes,
Amy

Dag Amy,

gelukkig geen gekke linkjes aangetikt en geen gekke apps op mijn iphone. Volgens KPN (ik denk dat je wel eens van dat bedrijf hebt gehoord) is op een iphone Flubot niet zomaar te installeren. https://www.kpn.com/beleef/blog/flubot-malware-android.htm

Kortom, er is iets anders aan de hand. Ik hoor graag wat jullie verder gaan doen?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Jee,

Bedankt voor je reactie. Ik zal dit intern voorleggen bij de juiste afdeling. Of er een ander antwoord komt dan wat ik al heb gegeven kan ik niet garanderen. Als ik meer weet zal ik een update plaatsen in dit topic! 

Groetjes,
Amy

Als aanvulling: alle telefoontjes en sms-jes die ik het afgelopen jaar heb verzonden staan nog in mijn telefoon en kan ik 1-op-1 tegen mijn rekeningen van het afgelopen jaar aanhouden. Met uitzondering van deze 3 sms-jes. Mogelijk toch een probleem in jullie systemen?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Jee,

Bedankt voor de toelichting. Zoals eerder aangegeven is er in onze systemen hierover niks bekend en heeft dit vaak met Flubot te maken. Er wordt nu uitgezocht of hier misschien nog een andere reden voor is en dan met name voor de iPhone. Hier heb ik nog geen terugkoppeling over gekregen dus of dit een fout is vanuit ons systeem kan ik op dit moment helaas geen duidelijk antwoord op geven.

Groetjes,
Amy

Reageer