.

Beantwoord

Waarom wordt 1 SMS 3x in rekening gebracht?

  • 22 February 2015
  • 14 reacties
  • 684 Bekeken

Badge
Hallo,

Zat zojuist mijn tegoed te bekijken voor deze maand en zag dat mijn bel/sms tegoed op is, nouja kan gebeuren zeggen ze dan. Nadat het tegoed op was heb ik nog even doorgesms't, wat per sms 0,31 euro kost, allemaal hartstikke prima.

Alleen tot mijn grote verbazing zijn 2 verstuurde sms'jes 3x in rekening gebracht en 1 sms 'slechts' 2x in rekening gebracht, wat zorgt voor 1,55 euro extra kosten. Nu is dat niet zoveel, maar zou toch graag willen weten waar dit vandaan komt.
icon

Beste antwoord door Charlene 24 February 2015, 17:18

Bekijk originele reactie

14 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Zou het kunnen dat het een facetime sms is? dus een sms naar Engeland ivm het registreren/aanmelden van je iPhone?
Badge
Helaas niet, het waren sms'jes naar mijn vriendin die in Utrecht was op dat moment.
Reputatie 4
Badge +8
Heb je voor SMS een ontvangstbevestiging ingeschakeld?
Badge
Nee, dat niet.
Badge
Voor het gemak maar even deze afbeelding opgezocht.
Reputatie 4
Badge +8
Het lijkt wel of ie gebounced is door de ontvanger. Niet bewust, maar hoe het technisch zit weet ik niet.
Een moderator zal hier toch naar moeten kijken denk ik.
Badge +8
Hoi Levylobregt,

Welkom op het Simyo forum 🙂
Ik zag dat je vraag over sms gaat, dus heb ik je topic even naar dat subforum verplaatst, zodat anderen met dezelfde soort vraag mee kunnen lezen.

Koorelle en Martijn® hebben al wat met je meegedacht. Bedankt daarvoor 🙂
Volgens mij is het iets simpeler. 1 sms kan uit 160 tekens bestaan. Ga je daar overheen, dan wordt je sms opgedeeld in meerdere sms'jes. Waarschijnlijk is het ene sms'je langer dan 160 tekens geweest. En het andere zelfs langer dan 320 tekens.
Het kan ook zo zijn dat je sms'jes niet heel lang waren, maar dat je speciale tekens hebt gebruikt, zoals è of â of smilies bijvoorbeeld. Die tellen als meer dan 1 teken.
Je telefoon geeft vaak bij het typen van het sms'je aan uit hoeveel berichten deze zal bestaan als je hem verstuurd. Bij smilies is dat lastiger te zien soms.
Heb je de berichtjes nog in je telefoon staan? Kun je eens nagaan of 1 van die dingen op je sms'jes van toepassing zijn?

Wij horen het hier graag van je 🙂

Groetjes,
Charlene
Badge
Hallo,

Ik heb het even bekeken en nageteld, mijn sms'jes bestaan uit respectievelijk 46, 105 en 84 tekens inclusief spaties en bijzondere tekens. Ver onder de 'limiet' dus.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi levylobregt,

Fijn dat je het even hebt gecontroleerd 🙂 Ik begrijp uit je bericht dat je ook bijzondere tekens hebt gebruikt. Als je bijzondere tekens gebruikt, dan worden deze als meerdere tekens gezien. Je sms kan hierdoor dus langer worden zonder dat je hier bewust van bent.

Als je in gevolg een sms verstuurt, dan raad ik je aan echt op te letten wat je telefoon aangeeft. Bij het sms’en geeft je telefoon meestal aan hoeveel berichten worden gebruikt.

Heb ik je vraag hiermee beantwoord?
Badge
Eigenlijk niet echt, omdat ik de verstuurde sms'jes gekopieerd heb in het tekstvak, waarbij deze aantallen werden aangegeven. Enfin, de factuur zal binnenkort wel afgeschreven worden.
Reputatie 4
Badge +8
Maar je begrijpt nu wel hoe SMSjes berekend worden?
Badge
Ja, alleen in mijn ogen klopt dit dus niet.
Reputatie 4
Badge +8
Waarom dan niet?
Reputatie 5
Badge +11
Hoi levylobregt,

Wat er bedoeld werd is dat wanneer je bijvoorbeeld een ë gebruikt in een smsje, het aantal resterende tekens ineens 70 is, in plaats van 159 (of soms 139).
We hebben op onze website onder anderen hieraan een artikel geweid.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is voor je.

Reageer