Skip to main content

.

Sinds eind maart gebruik ik een prepaid simkaart van simyo en zag daar enkele keren een gestuurde sms naar 1330, toen nog gratis. Nu kreeg ik vandaag een bericht dat het prepaid tegoed op is. Op MijnSimyo blijkt dat er heel veel sms-jes zijn gestuurd naar 1330, maar nu voor €0,10 per sms. Ik ben nu dus ongeveer €20,- kwijt.

@Simyo:

Hoe zet ik dit uit?

Graag zie ik het prepaid tegoed terug gestort.
Hoi JaapV,



Welkom bij Simyo en op ons forum :)



Wat vreemd dat je zoveel sms'jes ziet naar 1330! Het zijn er ook ontzettend veel op 1 dag geweest. Ik ben erg benieuwd wat hier is gebeurd.



Het nummer 1330 is van KPN. Ik heb onze netwerkspecialisten gebeld, en zij konden mijn vertellen dat je naar dit nummer sms't op het moment dat je reageert op een info bericht. Denk hierbij aan het sms'je dat je ontvangt met 'Welkom in...'.



We willen graag uitzoeken wat er is gebeurd en wat we kunnen doen aan de kosten. Daarom heb ik nog een paar vragen voor je. Ben je toevallig onlangs in het buitenland geweest en heb je gereageerd op een berichtje die vanuit het netwerk is gestuurd? Kun je in je telefoon zien dat je ooit een sms'je naar 1330 hebt gestuurd? En welk toestel heb je?



Ik hoor het graag van je, zodat we dit probleem voor je kunnen oplossen.



Groetjes,

Samantha
Hallo Samantha,

Super dat dit grondig wordt onderzocht.

De prepaid kaart zit in een noodknop voor ouderen (SOSFriend), deze stuurt een sms naar maximaal 3 ingestelde nummers in geval van nood (indrukken noodknop of valdetectie). Ook kunnen de drie ingestelde nummers informatie opvragen met een sms welke middels een sms wordt teruggestuurd.

De gebruiker woont in een grensgebied, maar zal nooit kunnen reageren op een sms anders dan op een informatievraag van één van de ingestelde nummers.

Ik hoop dat dit voldoende informatie is om dit op te kunnen lossen.

Met vriendelijke groet,

JaapV
Ah de gebruikers woont in een grensgebied.



Een optie om te controleren is of bellen in en naar het buitenland aan staat. Omdat iemand in een grensgebied woont kan het apparaat waar de simkaart in zit verbinden met een mast over de grens en dan komt er welkomst sms.



Omdat die optie aanstaat reageert het apparaat denk ik automatisch. Maar ik denk dus dat het probleem zich vanzelf oplost als de buitenland optie uit gezet word.



Log in op de MijnSimyo pagina van de aansluiting, ga naar instellingen en dan naar netwerkinstellingen. Zet het schuifje uit van "bellen in en naar et buitenland. "



Hoop dat dit de oplossing is.
Beste Ray,

Het bellen in en naar het buitenland staat nu uit, maar waarom reageerde mijn apparaat op een welkomst-sms? En waarom waren deze eerst sms-jes eerst gratis? Is er een mogelijkheid dat de kosten vergoed worden?

Met vriendelijke groet,

JaapV
Beste Jaap,



Ik ben ook klant dus kan niet over vergoedingen gaan. Dat is aan Simyo, zij zullen dit vanzelf weer oppakken.



Waarom dat apparaat vanzelf reageert weet ik niet. Ik weet niet wat voor apparaat het is en hoe het met de instellingen daarvan is gesteld. Zit er een handleiding bij?
Hoi JaapV,



Ooh, dat maakt dit al een hele andere situatie. Onze netwerkspecialisten gaven ook aan dat je naar dit nummer kunt sms'en door een bepaalde instelling in je telefoon. Daarom wou ik samen met jou kijken of dit bij jou ook het geval was.



Ik denk dat de theorie van Ray nog best zou kunnen kloppen. Ik weet niet precies hoe die noodknop werkt, maar misschien ziet hij een sms'je dat wordt gestuurd vanuit het netwerk ook als iets waar hij een sms op moet terugsturen. Waarom deze sms'jes eerst niet in rekening werden gebracht en nu wel, ben ik onze technische afdeling aan het laten onderzoeken.



Ik wil je voor nu graag tegemoet komen door € 10,00 aan je beltegoed toe te voegen. Ik zie dat je nu ook 'Bellen in/naar het buitenland' hebt uitgezet. Als de theorie van Ray klopt, zou je simkaart nu geen sms'jes meer naar 1330 kunnen sturen. Je kunt ook nog proberen om de simkaart een keer in een mobiele telefoon te stoppen, en vervolgens 'Info uit' naar 1330 te sms'en. Zo kunnen er geen info-berichten meer naar de simkaart worden verstuurd. De noodknop kan hier dan ook niet meer op antwoorden. Mocht blijken dat er toch iets anders aan de hand was, dan horen we dat graag. Dan gaan we dit verder uitpluizen.



Ga je hiermee akkoord?



Groetjes,

Samantha



@Ray, heel erg bedankt voor je hulp en je goede inzichten 🙂
Hallo Samantha,

Bedankt voor het tegemoet komen in de kosten. Ik zal hetgeen je voorstelde ook nog doen; INFO UIT naar 1330.

Bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

JaapV
Hoi JaapV,



Ik ben blij dat je tevreden bent met de geboden oplossing. Namens Samantha: heel graag gedaan 🙂 Ik ga dan nu die vergoeding voor jou in orde maken.



Trek je aan de bel als je nog andere vragen hebt?



Groetjes,

Jihane

Reageer