.

Beantwoord

Waarom werkt voWiFi niet?

  • 4 February 2021
  • 25 reacties
  • 448 Bekeken

voWifi werkt niet, telefoon staat in lijst voor oké !! instellingen staan goed, sim zit er nu al langer in als 24 uur. Ben over gegaan naar simyo voor bellen via wifi i.v.m. met slechte 4G ontvangst zodat ik toch kan bellen. Las hier op het forum van moderater Daisy dat technische dienst een en ander moet resetten, kunnen jullie dat ook voor mij doen en waarom wordt dit niet standaard aan gezet ?? groeten Rene

icon

Beste antwoord door Daisy 5 February 2021, 15:37

Bekijk originele reactie

25 reacties

Reputatie 7

@RRene Daar haal je een goed punt aan. Als je zin en tijd hebt, zou je dit topic eens kunnen doorlezen: https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-85/hoe-kan-het-dat-bellen-via-wifi-niet-werkt-43960

De werking van VoWiFi is helaas allerminst zeker.

@Daisy Is er al iets meer bekend?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi RRene,

 

Welkom op het Simyo forum, leuk dat je een kijkje neemt!

 

Ik wil met alle liefde en reset op je simkaart uitvoeren, alleen blijkt uit ervaring dat dit niet de oplossing is. Het zit namelijk zo:

 

Je mag alleen in Nederland WiFi-bellen, dat controleren we door te kijken naar het ip-adres van je WiFi. Een ip-adres kun je vergelijken met een digitaal huisadres, als je ip-adres in ons bestand staat met Nederlandse adressen, dan mag je WiFi-bellen.

 

Nu hebben we twee versies van ip-adressen, oud (ipv4) en nieuw(ipv6). De oude ip-adressen zijn bijna op en soms mogen Nederlandse providers daarom ip-adressen uit het buitenland gebruiken. Helaas krijgen we dat niet, of veel later te horen. Zo kan het dus gebeuren dat je in Nederland op je eigen WiFi niet kunt WiFi-bellen. Als je ip-adres altijd hetzelfde blijft (statisch ip-adres), kunnen we je ip-adres toevoegen aan de lijst. We checken natuurlijk wel even of het ook bij een Nederlandse provider is uitgegeven. Op https://watismijnip.nl/ kun je je ip-adres zien. Als dat meer dan een week hetzelfde blijft, ook als je je modem even hebt uitgezet, dan heeft het zin om dat adres erbij te zetten.

Ondertussen werken we ook aan een oplossing om ook de buitenlandse ip-adressen die Nederlandse providers mogen gebruiken toe te voegen, zodat we dit automatisch voor je kunnen doen. Als je soms wel kunt WiFi-bellen en soms niet, hou dan even bij met welk ip-adres je verbonden bent. Als dat telkens wisselt, dan kun je het beste even contact opnemen met je internetprovider. Is het adres altijd gelijk en werkt het soms wel en soms niet? Dan kan het een probleem met je telefoon zijn, of een probleem met WiFi, of iets in de internetverbinding. We raden je dan aan om even contact op te nemen met je telefoonfabrikant en de internetprovider.

 

Dit bovenstaande stuk is ook te lezen in het topic waar RicoK naar verwees, thanks RicoK!

 

Groetjes,

Daisy

Hallo Daisy,

 

Ik ben zelf overgegaan op Simyo omdat ik dacht dat jullie bellen via wifi ondersteunen. Ik heb namelijk thuis een slecht bereik. Ik heb recent een nieuwe Sony Xperia 5 aangeschaft en deze zou dat moeten ondersteunen. Een test met een T-Mobile simkaart wees dat uit. Ik lees in je bericht dat als je thuis een vast ip adres hebt dan zou het wel mogelijk kunnen zijn. Ik zit zelf bij een provider met een statisch IP adres, dus als dat de oplossing is voor mijn probleem dan zou ik daar graag in aanmerking voor willen komen.

Hallo Daisy, probleem opgelost door de klanten service met een rest van de simkaart, telefoon uit voor 15 min, en daarna prima in orde., dank jullie wel. groet René

Reputatie 7
Badge +6

Hoi RRene,

 

Fijn dat het probleem inmiddels is verholpen! Bedankt voor de terugkoppeling! 

 

Fikri, begrijp ik nu goed dat het bellen via de wifi niet werkt bij jou op het moment? Ik heb voor de zekerheid jouw aansluiting een reset gegeven. Zou je de telefoon voor 15 minuten kunnen uitschakelen? 

Dan hoor ik graag of het heeft gewerkt! 

 

Geniet van de sneeuw allemaal!

 

Groetjes,

Tessanne 

Hallo Tesanne,

Helaas staat de optie er niet bij vowifi aan te zetten.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Fikri,

 

Dan ben ik bang dat jouw toestel hier niet geschikt voor is. 

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7

@Fikri @Daisy De Sony Xperia 5, zoals door Fikri genoemd zou wel WiFi Calling moeten ondersteunen.

@Fikri Ik hoop dat je de Engelse taal machtig bent, maar het volgende heb ik kunnen vinden waar je de optie aan/uit kunt zetten:

The setting will be available in two different places depending on if you have a single SIM device or a dual SIM device.

For single SIM devices, open up the Phone application > Tap the menu button (three vertical dots) > Settings > Calls Wi-Fi Calling.

For dual SIM devices, open up the Phone application > Tap the menu button (three vertical dots) > Settings > Calling accounts > Select a SIM card > Wi-Fi Calling.

Of het echt hoort te werken bij Simyo blijft twijfelachtig omdat de telefoon niet voorkomt op de zwaar verouderde lijst (Niet de eerste keer dat ik dat opmerk). Zo ontbreekt bijvoorbeeld de iPhone 12 met al haar modellen. 

Daarentegen lijkt 4g bellen wel te werken of in ieder geval te worden ondersteund afgaande het geplaatste screenshot. 

Reputatie 7
Badge +9

@RRene Daar haal je een goed punt aan. Als je zin en tijd hebt, zou je dit topic eens kunnen doorlezen: https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-85/hoe-kan-het-dat-bellen-via-wifi-niet-werkt-43960

 

Ow ja…..dat topic. Ik heb er indertijd een secretaresse voor in dienst moeten nemen om alle postings voor me uit te tikMiepen. :grinning:

Reputatie 7

@de leon Ja, dát topic. Dat heeft veel teweeggebracht. Dit heeft Simyo aan het werk gezet en is tot de conclusie gekomen dat het niet zo makkelijk is als dat werd en nog steeds, jammer genoeg, wordt voorgesteld. Een en ander zou te maken hebben met wel of niet een buitenlands en wel of niet dynamisch of statisch IP adres…..

Het gekke is dat ik vorige week zeer regelmatig de scrollende tekst WiFi Calling op mijn iPhone voorbij zag schuiven, maar deze week is deze nog niet verschenen…..

Reputatie 7
Badge +9

 

Het gekke is dat ik vorige week zeer regelmatig de scrollende tekst WiFi Calling op mijn iPhone voorbij zag schuiven, maar deze week is deze nog niet verschenen…..

Ik constateerde exact hetzelfde. Dus kan je bevestigen.

Reputatie 7

@de leon Hahaha ;) Het is wel helaas iets om knots van te worden…...

Reputatie 7
Badge +9

@RicoK Ja, je krijgt bijna de neiging om dan maar ff gauw te gaan bellen, als je het toch ff hep...:rofl:

Heren en Daisy,

 

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zakelijk een T-Mobile kaart. Die heb ik geprobeerd en daar is de optie wel beschikbaar,dus ligt aan Simyo kaart. Zie ook screenshot waar wifi bellen niet geregistreerd is

 

Reputatie 7

@Fikri Of het nu aan de Simyo kaart ligt, is te betwijfelen, het zou eerder aan het netwerk van KPN liggen. Want, als je deze pagina bezoekt dan ontbreekt helaas Sony in de lijst met geschikte toestellen 

Maar, voor wat het waard is, WiFi Calling is helaas nagenoeg ook niet werkzaam op mijn iPhone 11 Pro Max, terwijl dit wel zou moeten zijn volgens alle lijsten. VoWiFi is niet gegarandeerd en kan niet worden gegarandeerd. Dit heeft, zoals vrij recent is gebleken, meerdere oorzaken, zoals wel/niet een statisch IP-adres en wel/niet een binnenlands IP-adres. 

Ik denk en dat is mijn persoonlijke mening, dat Simyo zich sowieso zelf in de voet heeft geschoten en onvoldoende research heeft gedaan of laten doen.

@RicoK ik heb zelf thuis al jaren hetzelfde statische ip adres dus zelfs dat is geregeld

Omdat ik thuis een slecht bereik heb stap ik volgende maand over naar een andere aanbieder. Overigens is het bereik prima met Simyo behalve thuis.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Fikri,

 

Het kan zijn dat de software op jouw telefoon niet geschikt is voor het bellen via WiFi in combinatie met een Simyo simkaart. Dit kan onder andere voorkomen als het betreffende toestel niet is aangeschaft bij KPN. 

 

Wat jammer dat je uiteindelijk moet overstappen om deze reden, maar ik vrees dat dat voor nu de snelste manier is om dit probleem op te lossen. 

 

Groetjes,

Tessanne 

Reputatie 7
Badge +9

@Fikri Of het nu aan de Simyo kaart ligt, is te betwijfelen, het zou eerder aan het netwerk van KPN  VoWiFi is niet gegarandeerd en kan niet worden gegarandeerd. Dit heeft, zoals vrij recent is gebleken, meerdere oorzaken, zoals wel/niet een statisch IP-adres en wel/niet een binnenlands IP-adres. 

Ik denk en dat is mijn persoonlijke mening, dat Simyo zich sowieso zelf in de voet heeft geschoten en onvoldoende research heeft gedaan of laten doen.

Hey @RicoK, medestrijder van het eerste uur, de Leon dacht maar weer eens even deze /dit  ‘oude’ topic af te stoffen. Sinds enige tijd (b)lijkt bij mij namelijk 75% van de tijd (!!) WiFi Calling in beeld te verschijnen. Dat is al heel wat vaker dan eerder.

Vaak nadat de telefoon daar voor op flight modus had gestaan. Waar het aan ligt? Er zijn verschillende opties

  1. de Leon heeft sinds enige tijd een nieuw modem/router.
  2. een oud wijf is bij Simyo aangesteld om elken dag de WiFi een slinger te geven.
  3. schiet mij nog steeds maar lek.
  4. een nieuwe complottheorie (naast al die andere in het afgelopen Covid19 jaar)
Reputatie 7

Hey @de leon!!! Ik heb ook met enige regelmaat de scrollende tekst WiFi Calling in beeld. Ik zeg met nadruk met enige regelmaat, maar regelmatig is het nog steeds niet en ik kom zeker niet aan de door jou genoemde 75% (een check terwijl ik dit aan het types was leverde bijvoorbeeld weer het ‘statische’ KPN NL op).

Reputatie 7
Badge +7

Of het WifiCalling symbool gaat alleen aan als een gesprek over Wifi zou gaan, dus als het KPN signaal even wat zwakker is; en niet als het in theorie over wifi zou kunnen.

 

Dat zou je kunnen testen door samen met je access point onder een aluminium deken te kruipen. Als deze theorie klopt zou het WifiCalling symbool vrijwel continue branden.

 

En op een terras met beroerde wifi maar wel goed KPN bereik zou het dan nooit branden.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @de leon!!! Ik heb ook met enige regelmaat de scrollende tekst WiFi Calling in beeld. Ik zeg met nadruk met enige regelmaat, maar regelmatig is het nog steeds niet en ik kom zeker niet aan de door jou genoemde 75% (een check terwijl ik dit aan het types was leverde bijvoorbeeld weer het ‘statische’ KPN NL op).


Sorry @RicoK , te lang weg geweest. Dit is het verkeerde draadje.

Hier moeten we weze….

https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-85/hoe-kan-het-dat-bellen-via-wifi-niet-werkt-43960/index8.html

Reputatie 7

@de leon Ik had het ook al bemerkt ;)

Reputatie 7
Badge +9

Of het WifiCalling symbool gaat alleen aan als een gesprek over Wifi zou gaan, dus als het KPN signaal even wat zwakker is; en niet als het in theorie over wifi zou kunnen.

 

Dat zou je kunnen testen door samen met je access point onder een aluminium deken te kruipen. Als deze theorie klopt zou het WifiCalling symbool vrijwel continue branden.

 

En op een terras met beroerde wifi maar wel goed KPN bereik zou het dan nooit branden.

Heb ik ook aan gedacht @wimj12 maar ben / was dat hele WiFi calling een beetje zat onderhand:grin::rofl: . Mijn WiFi thuis is heel sterk (5 Ghz) dus daar ligt het niet aan. (75% wel, 25% niet terwijl ik vrijwel op dezelfde plek zit) Daarbij let ik wel steeds op hoeveel ‘streepjes’ signaal KPN ‘levert’. Ben d'r nog niet achter. Dezelfde situatie en dezelfde plek levert dus toch dit ‘Russische roulette’ beeld op. 

To be continued:

https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-85/hoe-kan-het-dat-bellen-via-wifi-niet-werkt-43960/index8.html

Reageer