Skip to main content
Vraag

Waarom laat eSIM eindeloos tijdelijk nummer zien na portering?

• October 17, 2025
  • 12 reacties
  • 167 Bekeken

Inmiddels ik weet niet hoe vaak Simyo aan de lijn gehad, vriendelijke mensen, niks mis mee.

Probleem is dat sinds ik mijn Simyo eSIM geactiveerd heb, deze eSIM in mijn iPhone het tijdelijke Simyo nummer laat zien en niet het nummer dat met nummerbehoud geporteerd is naar Simyo. Als ik iemand bel blijkt dat mijn oude nummer wel degelijk geporteerd is, echter, mijn iPhone laat dat dus niet zien. Hierdoor kunnen services zoals iMessage, Facetime niet geactiveerd worden.

Om compleet te zien, ik gebruik twee eSIMs, de andere eSIM (andere provider) is niets mis mee, werkt al een jaar naa behoren.

Simyo sugereert allerlei oplossingen, maar ze werken allemaal niet. De volgende dingen al gedaan (de meeste meerdere keren zelfs:

• eSIM verwijderd en opnieuw geinstalleerd via de Simyo app, geen effect.
  • eSIM verwijderd en opnieuw geinstalleerd via een code van de servicedesk medewerker, geen effect.
  • Simyo vraagt mij het nummer gewoon aan te passen via Apps/Telefoon/Mijn nummer. Helaas is dat geen veld waar je dingen kunt aanpassen (met een fysieke SIM misschien wel, maar een iPhone 15 werkt niet met fysieke SIMs).
  • Bovenstaande kan ook niet wanneer de eSIM niet actief is of wanneer de telefoon in vliegtuigstaand staat.
  • Via Algemeen/Zet over of stel iPhone opnieuw in/Stel opnieuw in alle netwerk instellingen hersteld, geen effect.
  • Via Algemeen/Zet over of stel iPhone opnieuw in/Stel opnieuw in Verwijder alle e-sims, geen effect
  • Via je Apple account/Inloggen en beveiliging mijn oude nummer togevoegd, geen effect.
  • Alle hierbovenstaande acties heb ik ook tegelijkertijd uitgevoerd, geen effect.

Ik zal ongetwijfeld nog wat vergeten zijn te vermelden, maar niets helpt mij verder. De Simyo medewerkers vragen iedere keer dezelfde dingen te doen (volgen uiteraard ook maar een script), maar keer op keer werken ze niet. Ik heb gevraagd of ik niet rechtsreeks met iemand van de twee lijn mocht praten aangezien ik zelf ook een technische achtergrond heb, maar dat mocht niet.

Op dit forum zie ik dat meeredere mensen dit probleem hebben of hebben gehad, maar de oplossing is er soms wel, soms niet, en soms is het onduidelijk omdat het via privéberichten afgehandeld wordt.

Hoe kan dit probleem verholpen worden?

Gr. Martijn

12 reacties

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • October 17, 2025

Ik heb dit in het verleden ook meegemaakt.

Probeer Settings > Apps > Messages > zet iMessage uit , wacht een tijdje en zet het weer aan. Dit is op mijn Engelstalige iPhone, is de taal Nederlands dan kom je er vast ook wel uit. Ben benieuwd of dit helpt.

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • October 17, 2025

Ik heb dit nog gevonden voor je:
Dit is een veelvoorkomend probleem na nummeroverdracht op een iPhone, vooral in verband met diensten zoals iMessage en FaceTime. Het tijdelijke nummer kan in de iPhone-instellingen blijven hangen.
Hier zijn de stappen die je kunt proberen om dit te wijzigen/corrigeren:
1. Mijn nummer aanpassen (De meest eenvoudige stap)
Dit werkt soms direct en is het proberen waard:
 * Ga naar Instellingen (Settings).
 * Scrol naar beneden en tik op Telefoon (Phone).
 * Tik bovenaan op Mijn nummer (My Number).
 * Als het tijdelijke nummer hier staat, tik erop en verander het handmatig naar je bestaande, correcte nummer.
 * Druk op Gereed (Done) of ga terug.
Als dit niet werkt, is het veld mogelijk niet bewerkbaar, ga dan verder met de volgende stappen.
2. iMessage en FaceTime opnieuw instellen
Dit is de meest effectieve stap om het nummer te corrigeren voor Apple's eigen diensten:
 * Scrol naar beneden en tik op Berichten (Messages).
 * Zet iMessage uit (schakel de knop uit).
 * Ga terug naar Instellingen.
 * Scrol naar beneden en tik op FaceTime.
 * Zet FaceTime uit (schakel de knop uit).
 * Herstart je iPhone (zet hem volledig uit en weer aan).
 * Ga na de herstart terug naar Instellingen > Berichten en zet iMessage weer aan.
 * Ga daarna naar Instellingen > FaceTime en zet FaceTime weer aan.
De iPhone zal nu opnieuw proberen het nummer te verifiëren, en als het goed is pakt hij nu je bestaande, overgezette nummer.
3. Netwerkinstellingen herstellen
Als de bovenstaande stappen niet werken, kan een netwerkreset helpen:
 * Tik op Algemeen (General).
 * Scrol naar beneden en tik op Zet over of stel iPhone opnieuw in (Transfer or Reset iPhone).
 * Tik op Stel opnieuw in (Reset).
 * Kies Herstel netwerkinstellingen (Reset Network Settings).
   * Let op: Hiermee worden alle Wi-Fi-wachtwoorden en ingestelde mobiele netwerkinstellingen verwijderd, dus zorg ervoor dat je je Wi-Fi-wachtwoorden bij de hand hebt.
 * Voer je toegangscode in en bevestig de reset.
 * Nadat de iPhone opnieuw is opgestart, controleer je of het juiste nummer nu zichtbaar is onder Instellingen > Telefoon > Mijn nummer.
4. Apple ID Controleren (indien het in Apple ID-informatie zichtbaar is)
Als het tijdelijke nummer ergens in je Apple ID-informatie (bijvoorbeeld bij 'Inloggen en beveiliging') wordt getoond:
 * Tik bovenaan op je naam (Apple ID, iCloud, Media en aankopen).
 * Tik op Inloggen en beveiliging (Sign-In & Security).
 * Controleer de lijst met e-mailadressen en telefoonnummers. Als je het tijdelijke nummer hier ziet, tik er dan op en kies de optie om het te verwijderen (als die optie beschikbaar is). Mocht dit het primaire nummer zijn, moet je eerst het juiste nummer toevoegen en als primair instellen.
Meestal lost stap 2 (iMessage/FaceTime uit/aan) het probleem al op.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • October 17, 2025

Hoi ​@mvdleeden,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat dit erg verwarrend voor je is! 

Ik zie dat ​je van @Scotsman en ​@Ron H al veel tips hebt gekregen om dit mogelijk op te lossen. Ik hoor graag van je of dit heeft geholpen!

Groetjes,
Amy

• auteur
  • Beginner
  • October 21, 2025

Dag ​@Scotsman , ​@Ron H en ​@Amy ,

Dank voor jullie bijdrage. Ik heb alles geprobeerd (of ik had het eerder al geprobeerd), vaak al meerdere keren in allerlei volgordes, maar geen van de suggesties is een oplossing in mijn situatie.

Ik heb nog steeds het idee dat Simyo de verkeerde informatie meestuurt met mijn eSIM (in ieder geval de administratieve informatie). Telefoon pikt het gewoon nooit op. 

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • October 22, 2025

Hoi ​@mvdleeden,

Bedankt voor je reactie. Wat balen om te zien dat je nog steeds het tijdelijke nummer ziet! 

Ik zie dat onze technische dienst hier ook al naar heeft gekeken. Ik zie een notitie van 17 oktober waarvan ik niet zeker weet of dit al met jou is doorgenomen. De technische dienst geeft het volgende aan wat je nog kan proberen: Wat de klant nog kan proberen is, de eSIM verwijderen van het toestel > de Simyo app verwijderen en herinstalleren > opnieuw inloggen en de eSIM opnieuw installeren. Daarna het toestel op vliegtuigmodus AAN zetten voor 10 sec. en daarna UIT.

Ik ben benieuwd of dit werkt!

Groetjes,
Amy

• auteur
  • Beginner
  • October 22, 2025

Dag ​@Amy ,

Dank voor je bericht, ik heb het geprobeerd. Zelfs nog de data van de app verwijderd alvorens hem wederom te installeren, geen succes. Ook nog voor de zekerheid de telefoon herstart, niks...

Gr. Martijn

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • October 23, 2025

Hoi ​@mvdleeden,

Bedankt voor je reactie. Zou je een screenshot van jouw instellingen kunnen mailen naar webcare@simyo.nl? Je mag dan ook even vermelden om welk merk en model telefoon het gaat. 

Dit kan ik dan even voorleggen bij onze technische dienst.

Groetjes,
Amy

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • November 4, 2025

Hoi ​@mvdleeden,

Zojuist heb ik een terugkoppeling ontvangen van de technische dienst. Zou je de software van de telefoon kunnen updaten naar de laatste versie? We zien nu dat de software 18.5 is maar de nieuwste versie is 26.0.1.

Ik hoor graag of dit heeft geholpen!

Groetjes,
Amy

• auteur
  • Beginner
  • November 4, 2025

Dag ​@Amy ,

Zojuist geupgrade naar IOS 26, eSIM verwijderd en opnieuw toegevoegd, vliegtuigstand geactiveerd en gedeactiveerd, geen effect. Mobiel uitgezet en weer aangezet, vooralsnog ook geen effect……. 

Gr. Martijn

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • November 4, 2025

Hoi ​@mvdleeden,

Bedankt voor je reactie. Wat jammer dat het niet heeft geholpen! Ik zal dit ook weer voorleggen bij onze technische dienst. 

Groetjes,
Amy

• auteur
  • Beginner
  • November 14, 2025

Dag ​@Amy ,

Inmiddels 9 dagen verder, ik heb nog geen enkele communicatie meer gezien sinds bovenstaande bericht. Mijn Simyo eSIM is gewoon een slecht verhaal aan het worden. Ik heb werkelijk helemaal niets verkeerd gedaan, jullie aanwijzingen telkens stap voor stap uitgevoerd vanaf de dag van aanvraag, maar bepaalde diensten op mijn telefoon werken gewoon nog steeds niet omdat jullie eSIM eindeloos het tijdelijke nummer laat zien in plaats van het geporteerde nummer. Ik wacht nog steeds op een oplossing!

Hoe moeilijk is het om een nieuwe eSIM aan te maken en mijn nummer daar naartoe te porteren of iets dergelijks? Ik roep maar iets. Het maakt me niet uit hoe, maar ik wil een oplossing!

Martijn

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • November 17, 2025

Hoi ​@mvdleeden,

Bedankt voor je bericht. Het spijt me dat je niks meer hebt vernomen hierover. Excuses voor de lange wachttijd. 

Ik heb doorgekregen van de technische dienst dat je nog kan proberen om een uitgaande sms te versturen of een kort telefoongesprek te voeren (uitgaand). Bij sommige iPhone's komt het voor dat hierna het te behouden nummer zichtbaar is in plaats van het tijdelijke nummer, zou je dit nog kunnen proberen? 

Mocht dit niet werken dan zal ik dit nogmaals met spoed doorzetten naar de technische dienst maar ik krijg de indruk dat er vanuit onze kant weinig aan gedaan kan worden. Heb je ook al contact gehad met een medewerker van Apple toevallig hierover? Ik weet dat zij kunnen meekijken in de telefoon, wellicht dat zij iets kunnen zien waardoor je nog steeds het tijdelijke nummer ziet. 

Groetjes,
Amy