Skip to main content

.

Ik heb in ons bedrijf een sms module in gebruik. Deze module kan zelfstandig sms berichten versturen, nadat er bijvoorbeeld een alarm in een machine ontstaat. "Dit sms bericht komen vervolgens op een vast privé telefoontoestel terecht van een medewerker thuis. Die medewerker krijgt dit sms bericht echter in gesproken vorm: "KPN heeft het volgende sms bericht voor u ontvangen.........."



Tot nu toe werkt het allemaal prima. Echter heeft deze module vannacht rond 03.15 een dergelijk sms bericht verstuurd. Vanmorgen om 8.45 ging die vaste telefoon en werd dit bericht afgeleverd. 6 uur dus onderweg geweest !



Kan iemand van Simyo mij verklappen waarom dit bericht er zo lang over heeft gedaan.

Worden gesproken sms berichten wellicht niet s'nachts afgeleverd?



Ik kijk uit naar ieders reactie.

met vriendelijke groet, Hans
Beste Hans,



Er kunnen verschillende oorzaken zijn



Jullie module is om 03:15 begonnen met het proberen van verzenden, dat lukte in de praktijk pas veel later.



De SMS-centrale kon het bericht niet eerder afleveren omdat je vaste lijn niet bereikbaar was (dat kan ook weer verschillende oorzaken hebben zoals je vaste lijn loopt via je modem en je internet deed het niet)



De SMS-centrale had problemen



Er is geen eenduidig antwoord te geven, alleen als er een storing was bij de SMS-centrale zal een moderator dat wellicht nog kunnen nagaan.
Hallo Frans,





Vriendelijk dank voor het meedenken !



Het sms bericht is echt rond 3.15 uur verstuurd en de ontvangende "vaste"telefoon was echt online !

Ik kan me alleen bedenken dat er een probleem was binnen de sms centrale of wellicht dat dit soort "gesproken" sms berichten niet s'nachts worden afgeleverd. Dit laatste, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Wellicht is het in de centrale zo ingesteld dat er s'nachts geen gesproken berichten worden afgeleverd. Je zou je rot kunnen schrikken als midden in de nacht de telefoon gaat.......

De moderator kan hier vast uitkomst in brengen. En hier kijk ik naar uit.

Nogmaals hartelijk dank.
Hoi Hans12345,



Welkom op het Simyo Forum! Goed dat je hier je vraag stelt, ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waarom die sms zo lang onderweg was.



Ik heb contact gehad met de netwerkspecialisten van KPN voor een uitleg. In de registratie van het verbruik kunnen we zien dat de sms om 3:20 is verstuurd, dit betekent dat het bericht succesvol is afgeleverd bij de berichtencentrale. Vanaf dat moment probeert de berichtencentrale de sms af te leveren aan de andere partij. Wanneer dit niet direct lukt, blijft de berichtencentrale dit 72 uur lang alsnog proberen.



KPN geeft aan dat het er op lijkt dat het ontvangende nummer tijdelijk niet bereikbaar is geweest om het bericht te ontvangen. Hierna is verschillende keren opnieuw geprobeerd het bericht af te leveren, uiteindelijk is dit gelukt op een later tijdstip.



Helaas kunnen we niet zien wat hiervan de oorzaak kan zijn geweest, we weten alleen dat de ontvangende centrale het bericht niet eerder kon ontvangen. Hiervoor zou je contact kunnen opnemen met de provider van je vaste aansluiting.



Laat je ons weten wat ze zeggen?



@ Franswon, bedankt voor je uitleg!



Groetjes,

Els
Ik weet overigens dat de spraak-SMSjes ook gewoon 's nachts werden afgeleverd. Heb wel eens bij een bedrijf gehoord, dat betaalnotificaties via SMS introduceerde, een aantal wanbetalers het niet prettig vonden om om 3 uur 's nachts zo'n gesprek te krijgen. (Moet je de factuur maar op tijd betalen, toch? 🤣)



Het systeem was daarna aangepast om dan maar SMSjes op een vriendelijkere tijd te sturen. Die spraak SMSjes doen het 's nachts ook!
HET ENIGE JUISTE ANTWOORD !



Allereerst gaat mijn dank uit aan @Groentjuh , @franswon voor het meedenken en natuurlijk aan de moderator van dit forum @Els .



De afgelopen dagen vele tests gedaan. Overdag kwamen sms berichten aan, maar s'nachts niet. En dan werden deze sms berichten dan steeds rond 8.30 uur ineens wel afgeleverd. Onze moderator @els gaf aan dat de ontvangende telefoon waarschijnlijk offline was s'nachts. Dit was echter niet zo.



De reden (dan wel oplossing) van het probleem heb ik echter wel gevonden op Internet.



Tussen 23.30 uur en 8.30 uur levert KPN namelijk geheel geen sms spraak-berichten meer af.

Waarom niet ? Kijk KPN stuurde haar klanten s'nachts veel sms-berichten over beltegoed etc. Met deed dit speciaal s'nachts omdat het netwerk en de berichtencentrale dan het minste belast zijn. Nu moet u zich voorstellen dat veel mensen hun smartphone ook als wekker gebruiken. De nachtelijke sms- bericht-piepjes en berichttonen zorgden voor veel klachten bij KPN, die vervolgens besloot geheel geen sms-berichtjes meer tussen 23.00 uur en 7.00 uur af te leveren.

Opgelost dacht men, maar belangrijke sms berichten zoals Amber alerts werden ook niet meer afgeleverd en dergelijke berichten kunnen natuurlijk van levensbelang zijn.

Hiervoor is weer een shortcode in het leven geroepen waarbij je de ontvangst voor SMS-Amberalerts voor de nacht , aan kunt zetten. Over deze issue zijn zelfs vragen in de Tweede Kamer gesteld.



Nu heb ik bovenstaande natuurlijk niet zelf bedacht, maar o.a. gelezen op het KPN forum, waar KPN medewerker Eric dit uitlegde aan iemand met hetzelfde probleem.

"Sms-berichten die verstuurd worden naar een vast nummer, komen binnen als gesproken tekst. Dit kan tussen 8.30 uur en 23.30 uur en gebeurt via een normaal telefoongesprek."





Mijn vraag aan de moderator @els of zij bij de technische dienst van KPN wilt informeren wat hiervoor nu de mogelijkheden zijn. Ik kan mij voorstellen dat brandmelders en medische apparatuur ook op dezelfde wijze werken.

Het zou niet moeten zijn dat 6 uur na de brand, het brandalarm wordt doorgegeven. Dan wil ik al helemaal niet denken aan medische (hart) apparatuur met een gsmkaartje.





Ik kijk uit naar een bericht van moderator @Els123 Ieder andere suggestie is welkom



met vriendelijke groet,

Hans van Dijk
Hoi Hans,



Bedankt voor je uitgebreide reactie!



Ik ben er gelijk even voor je ingedoken en het bericht waar je naar refereert is van 2003. Het kan dus zo zijn dat deze informatie is verouderd.



Zojuist heb ik een geruime tijd aan de lijn gehangen met onze netwerkspecialisten. Mijn collega zal voor je uitzoeken of het klopt dat spraakberichten vanaf 08:30 uur worden afgeleverd. Zodra mijn collega meer informatie heeft, laat 'ie ons dit weten.



Groetjes,

Asma

Reageer