.

Vraag

Waarom kan ik wel Wifi bellen maar niet gewoon bellen?

  • 14 November 2022
  • 6 reacties
  • 545 Bekeken

Hallo allemaal! Ik heb een Samsung A52S, gekocht november 2021, prachtig toestel, taal Engels. Maar ……..

Het apparaat wil ineens niet meer mobiel bellen. In Connections --> mobile networks → network operators  staat Select Automatically op ON. 
Ik kan deze instelling niet op OFF zetten, ik krijg een foutmelding "error while searching for networks"

Stapje terug: In Connections --> mobile networks --> access Point names staat KPN Internet met een gele stipe rvoor. De inhoud van de pagina is een serie lege instellingen (geen APN wellicht?). 

Wifi doet het normaaal, en coip bellen gaat prima. Zet ik de wifi OFF en probeer ik te bellen dan krijg ik de foutmelding "Connect to a wifi or mobile network to make this call" 

De smartphone wil / kan kennelijk geen verbinding maken met mobiele netwerken en ik kan niet mobiel bellen zonder dat ik ben ingelogd op een wifi netwerk.

Heeft iemand ditzelfde probleem? men suggereerde dat het ingebouwde modem [om een fysieke of software reden] niet goed werkt. En wat zou een remedie kunnen zijn ?
 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @photoncatcher,

Bedankt voor je bericht. Wat onhandig dat je niet kan bellen via het mobiele netwerk! Heb je de simkaart wellicht in een ander toestel kunnen testen? Zo niet, dan wil ik je vragen of je dit kan uitproberen. Zo kunnen we duidelijkheid krijgen over waar het probleem zich bevindt. Het is belangrijk dat je netwerkmodus juist geselecteerd is. Dit kan je controleren via Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus. Dit dient geselecteerd te staan op 2G/3G/4G Automatisch verbinden (Zolang de 4G of VoLTE optie hiertussen staat is dit voldoende). Ook wil ik graag een reset geven aan je simkaart zodat deze zich opnieuw kan aanmelden op het netwerk en enige blokkades opheeft. Zou je mij hiervoor een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan voer ik graag de reset uit.

Groetjes,
Amy

Beste Amy,

Je vraag: Heb je de simkaart wellicht in een ander toestel kunnen testen?

Ik heb de simkaart in een normaal functionerende iPhone gestopt: simkaart werkt perfect. Ik heb - de andere kant op - de simkaart van de iPhone in mijn A52S gestopt: zelfde euvel als beschreven in eerste bericht.

conclusie: mijn smartphone wil geen connectie maken met een mobiel netwerk, wel met WiFi

je vraag: Dit kan je controleren via Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus. Dit dient geselecteerd te staan op 2G/3G/4G Automatisch verbinden

Network Mode staat op: 5G/4G/3G/2G (auto connect). Een van de andere opties uit de lijst kiezen gaat niet (die opties zijn: 4G/3G/2G (auto connect),  3G/2G (auto connect), 3G only en 2G only)

VolTE calls staat op ON
Data roaming staat op ON

Denk je dat een simkaart reset helpt?

vriendelijke groeten, Photoncatcher

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @photoncatcher,

Bedankt voor je bericht. Het probleem bevindt zich dus niet in de simkaart aangezien deze goed werkt in het andere toestel! Zou je eens een nieuwe APN willen instellen? Hoe je dit doet staat vermeldt in deze link. Laat je mij even weten of dit is gelukt? 

Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Amy

Beste Amy,

Ik heb een nieuwe APN ingesteld volgens de aanwijzingen op de Simyo website - er waren een paar stappen waar ik moest raden wat wordt bedoeld.  Resultaat: probleem blijft precies zoals het was. 0 MB aan mobiele data verbruikt, wel vele, vele GB via wifi verbuikt in november (dat werkt gelukkig heel goed, ook bellen werkt - als er een wifi verbinding is en anders niet.

Any other suggestions?

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @photoncatcher,

Bedankt voor je reactie. Wat jammer dat deze instellingen ook niet hebben geholpen! Omdat de simkaart wel in een ander toestel werkt, lijkt het erop dat het probleem in je telefoon zelf ligt. Ik ben bang dat we je hier niet verder mee kunnen helpen. Ik wil je aanraden om langs een telefoonwinkel te gaan zodat zij kunnen meekijken in je toestel. Het spijt me dat ik niet meer voor je kan doen.

Groetjes,
Amy

Dag Amy,

 

Ik ben op dit moment een backup aan het uitvoeren; daarna stap in naar de KPN winkel.

hartelijk dank,

Floris Wouterlood

Reageer