Afgelopen week heeft mijn dochter (11 jaar) haar elleboog gebroken. De breuk was fors (al van buitenaf zichtbaar) en ze lag met zeer veel pijn op de grond. Ik wilde de huisartsenpost bellen (het was avond), en zocht het nummer op. Wanneer ik dit nummer belde, kreeg ik een ‘dit nummer is niet bereikbaar’ stem. Ik dacht eerst dat ik het verkeerde nummer had gebeld, dus ik heb nog een paar andere websites bekeken. Daarop stond hetzelfde nummer. Uiteindelijk heb ik 112 gebeld, en hebben zij me doorverbonden met de huisartsenpost. Toen lukte het gelukkig wel. Het feit dat ik de huisartsenpost zo moeilijk kon bellen, zorgde voor extra veel stress op een moment dat je dit er eigenlijk niet bij kunt hebben. Voor mij, maar ook voor mijn dochter (die natuurlijk meekreeg dat ik de hulpdienst niet te pakken kreeg, terwijl ze met veel pijn en angst op de grond lag).
Later heb ik naar de instellingen van mijn simyo gekeken. De instelling: “bellen naar informatienummers” stond gewoon ‘aan’. Ik heb eerder (in juni 2023) ook huisartsenpost (zelfde nummer) met deze simkaart gebeld (succesvol). Ik heb de betreffende instelling nog een keer uit-en-aan gezet, en nu kan ik wel weer naar de huisartsenpost bellen.
Ik vind het een kwalijke zaak dat ik dit nummer plots niet meer kon bellen, ondanks dat mijn instelling goed stond en ik eerder wel naar dit nummer kon bellen. Ook vind ik het onhandig dat je niet te horen krijgt dat je het nummer niet kunt bellen door een instelling aan de gebruikerskant. Je krijgt een ‘onbereikbaar-toon’, die je ook krijgt als een nummer uit de lucht is. Ik dacht in de eerste instantie dus dat ik een verkeerd nummer had, en heb onnodig tijd gespendeerd aan het zoeken naar een ander nummer. Daarnaast voegt dit behoorlijk toe aan de stress die je op dat moment al hebt (terwijl je eigenlijk je hoofd koel moet houden om de juiste beslissingen te kunnen nemen), en heeft dit technisch probleem voor ons een behoorlijke hoge impact gehad.
Dus mijn ideeën:
- zorg ervoor dat als de instelling voor ‘bellen naar informatienummers’ op ‘aan’ staat, dat dit ook daadwerkelijk kan en blijft kunnen.
- voeg de huisartsenposten toe aan een ‘white list’, zodat deze altijd gebeld kunnen worden. Mensen associëren dit niet met een informatienummer (ondanks dat het een 088 nummer is)
- zorg dat de gebruiker een melding krijgt als deze een nummer niet kan bellen door een instelling aan de gebruikers kant