Skip to main content
antwoord

Waarom is mijn mobiele data opgeslurpt?

• June 28, 2025
  • 9 reacties
  • 105 Bekeken

Hoi Simyo, 

Ik ben al ruim 2 jaar klant bij jullie, en heb maandelijks 15gb waar ik normaal nooit meer voor nodig heb
Laatst is mijn mb op mysterieuze wijze opgegaan, ik kreeg eerst de melding dat 80% van mijn mb was verbruikt wat ik al vreemd vond
Ik dacht oke nu moet ik nog zuiniger zijn dan normaal, maar voor dat ik het wist waren opeens al mijn mbs op
Ik let altijd goed op mijn mbs en zorg er altijd voor dat ik niet over mijn mb limiet ga.
Ik ben gaan kijken waarom of wat mijn zoveel mb heeft gekost en kan ook dit nergens terugzien waar al mijn data opeens is heen gegaan.
Nu blijkt het ook nog is dat ik ruim 35 euro buiten mijn bundel zit wat in 2 jaar tijd nooit is gebeurd.

Ik had nog een gratis 3gb voor mijn verjaardag gehad die ik toen maar heb geactiveert, en dacht oke tot het einde van de maand moet dat zeker lukken met de 3gb aangezien ik geen hoge mb kost maak op mijn mobiele data.

Tevergeefs, was deze 3gb ook weer op mysterieuze verbruikt in een tijdsbestek van maar een paar uur
Dit terwijl ik zeker geen 3gb heb verbruikt 
Nu zit ik dus al even zonder mobiele data en ben bang dat als ik 500 mb koop voor 5 euro, dit waarschijnlijk ook weer op mysterieuze verdwijnt

Ik heb telefonisch contact met jullie opgenomen en het verhaal uitgelegd, en ik kreeg een gratis 3gb. Heb ook uitgelegd dat dit waarschijnlijk mijn probleem niet zal oplossen omdat mijn mobiele data op magische wijze word opgeslurpt.
Ook zou ik een mail krijgen met tips en adviezen om mijn data te besparen.. deze heb ik tot heden niet gehad
Ik heb hier normaal nooit last van gehad dus vind dit erg apart dat de fout bij mij werd gelegd
Er werd mij verteld dat de mbs geregistreert zijn op mijn mobiele data dus ik zal het moeten betalen.
Hier ben ik het er niet mee eens.
Ik heb opgezocht of mensen hetzelfde probleem ervaren en jawel het blijkt dat ik niet de enigste ben.
Nu wist ik wel zeker dat het niet mijn fout is.
Ik hoop dat jullie echt begrijpen dat dit niet mijn fout/intentie is geweest en vind het ook oneerlijk dat ik alsnog voor de kosten moet opdraaien.
De 3gb die ik heb gekregen heb ik niet eens aangeraakt of gebruikt en gebruik nu alleen hotspot van me vrienden of wifi.
Ik wil deze nog alleen gebruiken als ik het echt nodig heb en geen wifi of hotspot beschikbaar heb
Ik ben bang dat deze 3gb net als de vorige, zo op is.
Ik las ook op het forum  dat zelfs als je je mobiele data uit hebt staan je alsnog mobiele data gebruikt, en dat je in de app je internet kan uitzetten, zodat je zeker weet dat je geen mbs verbruikt 

Sorry maar ik kon dit niet allemaal niet weten, en er is geen mogelijkheid dat ik 3gb heb verbruikt in een tijdsbestek van 2uur
Ik heb amper dingen gedaan op me telefoon wat zoveel mb zou kosten..
Ik ben erg teleurgesteld in jullie hulp, want dit heeft voor mij niks opgelost.

Ik hoop bij deze dat jullie nog wat kunnen betekenen aangezien ik dit naar mijn mening erg onrechtvaardig vind.

Groetjes, Dalloe

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@Dalloe,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt. 

Het komt inderdaad vaker voor dat er onbewust internet wordt verbruikt. Helaas kunnen en mogen wij wegend privacy wetgeving niet inzien waar dit internet verbruik aan heeft plaatsgevonden. Dit kunnen meerdere oorzaken hebben, denk bijvoorbeeld aan een app die nog aanstaat of een update die wordt uitgevoerd en noem zo maar op. Zolang het internet op de simkaart aanstaat (oftewel via Mijn Simyo) dan kan het altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt ook als de internetbundel op is en je nog geen dataplafond hebt geactiveerd. 

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we nog iets voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten.

Bedankt voor jullie reacties! ​@JanD en ​@Friesian 

Groetjes,
Amy

9 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • June 29, 2025

Beste ​@Dalloe zet als 1e dataplafond aan voor 50c per maand, dat gaat dan per de 1e van de komende maand in en voorkom je voor de toekomst dat soort buitenbundelkosten.

Bij die waarschuwing van 80% had je meteen actie moeten ondernemen, bijvoorbeeld data uitschakelen.

Op app-niveau kun je precies zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Als je mobiel bij wifi automatisch overgaat naar mobiele data, zet dit uit.

Zet databesparing aan.

Geef bij WhatsApp en Google Play Store aan dat je mobiel uitsluitend mag updaten en video's laden via wifi.

Binnen een Android mobiel kun je zelf ook een waarschuwing en blokkade instellen tegen buitenbundelverbruik.

Als je nog een tegoed aan mag spreken van 3GB, activeer dit dan pas per de 1e overnorgen, anders is het morgenavond verdwenen en dat is zonde.

• auteur
  • Beginner
  • June 30, 2025

Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie

Dataplafond vind ik onnodig aangezien ik in 2 jaar tijd nooit over mijn limiet ga, en zoals al aangegeven let ik ook altijd op mijn limiet

Zoals ik al zei zou ik bij de waarschuwing van 80% zuinig doen met mijn verbruik

Ik had nog 3000 mb over,(20%) ik heb niks gedaan wat veel data koste maar alsnog is alles opgeslurpt om de een of andere reden.. ik heb dit ook nooit eerder ervaren

Wat bedoelt u met app niveau? Op mijn telefoon kan ik ook mijn data gegevensgebruik te zien, hier is niks van terug te vinden mijn grootst verbruikte app was rond de 300mb

Mijn mobiel gaat niet automatisch naar mobiele data wanneer ik wifi heb ingeschakeld of op wifi zit

Data besparing heb ik aan

Whatsapp googleplay etc, heb ik ook downloaden via mobiele data uit.

Dat is dus ook het ding, ik heb mijn hele telefoon al ingesteld zodat ik weinig data verbruik en snap niet hoe dit mogelijk is.

Maar als ik het zo begrijp blijft het dus mijn schuld, en kan simyo dus geen begrip hebben, meeleven of meedenken met mijn situatie.. dit terwijl ik zoals al gezegd altijd op me data let.

Als er word gekeken naar mijn verbruik van afgelopen 2 jaar is dat ook te zien

Als ik op de hoogte was, of bewust mijn data had verbruikt dan zou ik dat accepteren, en geen contact opnemen of hier een berichtje maken

Treurend dat het weer klinkt alsof ik dit had kunnen voorkomen

Voor mij zal het in elk geval hierom stoppen om klant bij simyo te zijn

Ik kan sinds kort verlengen en een nieuwe telefoon uitkiezen wat ik deze week van plan was om te doen

Ben erg opgelucht dat ik dit gelukkig nog niet had gedaan, en zal nu voor de optie opzeggen gaan.

Erg jammer

Groetjes, Dalloe

Friesian
  • Forum Expert
  • June 30, 2025

Beste ​@Dalloe 

Welk merk en type telefoon heb je? 

JanD
  • Forum Expert
  • June 30, 2025

Beste ​@Dalloe ik heb nergens geschreven wie er schuldig is, ik heb slechts aangegeven wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe je dat in het vervolg kunt voorkomen.

Neem geen overhaaste beslissing, maar wacht s.v.p. de reactie van een moderator af.

Succes.

• auteur
  • Beginner
  • June 30, 2025

S24 FE al een tijdje

• auteur
  • Beginner
  • June 30, 2025

Jan, bedankt voor je reactie.

Excuses dan, maar zo voelt het wel voor mij want met deze tips en adviezen kom ik niet verder 

En ik zorg er zelf al jarenlang voor dat ik niet teveel mobiele data gebruik en al mijn databesparingen gewoon aan staan, vandaar dat ik compleet verbaast ben over dit gebeuren.. als al mijn data besparingen aan zijn blijft het nog steeds een raadsel waar al mijn data heen is gegaan..

Weet je misschien wanneer ik ongeveer een reactie van een moderator kan verwachten?

Dankjewel

Groetjes Dalloe

JanD
  • Forum Expert
  • June 30, 2025

Beste ​@Dalloe Excuses niet nodig.

Waarschijnlijk vandaag of uiterlijk morgen kun je hier een reactie van een moderator verwachten.

Friesian
  • Forum Expert
  • June 30, 2025

Beste ​@Dalloe 

Ik zou toch eens de app Glasswire als tip willen geven. Het kan zijn dat die een beeld geeft wat er is gebeurd. En het dataplafond is echt een aanrader.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • June 30, 2025

Hoi ​@Dalloe,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt. 

Het komt inderdaad vaker voor dat er onbewust internet wordt verbruikt. Helaas kunnen en mogen wij wegend privacy wetgeving niet inzien waar dit internet verbruik aan heeft plaatsgevonden. Dit kunnen meerdere oorzaken hebben, denk bijvoorbeeld aan een app die nog aanstaat of een update die wordt uitgevoerd en noem zo maar op. Zolang het internet op de simkaart aanstaat (oftewel via Mijn Simyo) dan kan het altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt ook als de internetbundel op is en je nog geen dataplafond hebt geactiveerd. 

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we nog iets voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten.

Bedankt voor jullie reacties! ​@JanD en ​@Friesian 

Groetjes,
Amy