Skip to main content
Sinds een paar dagen heb ik binnenshuis nog maar amper bereik. Soms 1 of 2 streepjes, maar meestal niks. Voorheen was de ontvangst binnenshuis wel prima. Heb meerdere toestellen geprobeerd, maakt geen verschil. Is er een storing bekend? Het gaat om de Sterreschans in Oegstgeest.
Hoi heer_bommel, welkom op ons forum :)



Om het forum overzichtelijk te houden heb ik je topic verplaatst naar het subforum Bellen.



Wat vervelend dat het bereik de laatst tijd zoveel minder is dan gebruikelijk... Kun je me aangeven of je dit op 2G(GSM) of op 3G(UMTS) ervaart?

Ook al gebruik je geen internet met je telefoon, bellen de meeste telefoons tegenwoordig ook al op 3G.

Dit is van belang om na te gaan of er storingen zijn in jouw postcode. Werkzaamheden zijn me in elk geval niet bekend, dat had ik al eventjes nagekeken.



Als je het niet zeker weet, kun je dan laten weten wat voor telefoon(s) je gebruikt?
Hoi heer_bommel, welkom op ons forum :)



Om het forum overzichtelijk te houden heb ik je topic verplaatst naar het subforum Bellen.



Wat vervelend dat het bereik de laatst tijd zoveel minder is dan gebruikelijk... Kun je me aangeven of je dit op 2G(GSM) of op 3G(UMTS) ervaart?

Ook al gebruik je geen internet met je telefoon, bellen de meeste telefoons tegenwoordig ook al op 3G.

Dit is van belang om na te gaan of er storingen zijn in jouw postcode. Werkzaamheden zijn me in elk geval niet bekend, dat had ik al eventjes nagekeken.



Als je het niet zeker weet, kun je dan laten weten wat voor telefoon(s) je gebruikt?





Hoi Ernst,



Het is geen smartphone, dus ik neem aan dat het 2G is. Het is een Nokia,

gewoon zo'n simpele waarmee je alleen kunt bellen en sms-en. Typenummer

staat er niet op. Ik heb nog een tweede telefoon, ook een dergelijke Nokia,

met een prepaid kaart, eveneens van Simyo. Daar heb ik nu ook, sinds

hetzelfde aantal dagen, niet of nauwelijks ontvangst meer op. Tot voor kort

had ik op beide toestellen ook binnenshuis meestal maximaal bereik (4 of 5

streepjes). Sinds kort (ongeveer sinds afgelopen donderdag) is het hooguit 1

of 2 streepjes, maar ook geregeld 0 streepjes (geen bereik).



Met vriendelijke groeten,



Bart Tijmensen
Hoi heer_bommel,



Erg vervelend dat je het probleem ook in je andere toestel ondervindt.



Ik heb even contact gehad met de netwerkservices van KPN. De 2G dekking op je woonadres is toereikend, hier zouden geen problemen mee zijn.



Ook zijn er geen meldingen over de mast bij jou in de buurt. De dichtstbijzijnde mast zit bij de St. Willibrordkerk aan de Rhijngeesterstraatweg. Ervaar je de problemen op meerdere plekken?



Wat je verder nog zou kunnen doen is de simkaarten van toestel te wisselen om te kijken of je dan ook slecht dekking ervaart.
Als ik maximaal 2 streepjes bereik heb (maar ook geregeld 1 of geen) dan lijkt de dat de dekking op mijn woonadres absoluut NIET toereikend is. In het verleden had ik hier wel problemen met de ontvangst met T-Mobile, en ik weet dat veel medebewoners in dit complex ook problemen hebben met T-Mobile. Maar sinds mijn overstap naar Simyo was het probleem opgelost, omdat KPN kennelijk op een andere frequentie zit die beter doordringt in gebouwen. Maar nu krijg ik met Simyo dus ineens hetzelfde probleem als destijds met T-Mobile. Simkaarten wisselen heeft geen effect. Mij ontgaat ook het nut hiervan, want het zijn beide kaarten van Simyo, beide ongeveer 1 jaar oud. Of geven jullie kaarten van sterk wisselende kwaliteit uit? Buitenshuis is het bereik overigens wel goed. Er moet toch iets veranderd zijn, want het bereik is hier met Simyo altijd goed geweest, tot voor kort. Met mijn telefoon of simkaart kan het niets te maken hebben, dit zijn dezelfde als voorheen, en het lijkt me sterk dat beide telefoons EN simkaarten ineens op exact hetzelfde moment kapot zijn gegaan.  Wat nu? Signaalversterker kopen? Buitenantenne?
Binnen 1 werkdag een reactie. Jaja. Daarom wacht ik nu al 3 dagen op een antwoord op mijn laatste post. Slechte beurt voor het anders zo klantvriendelijke Simyo !!
Het kan zijn dat de moderators uw reactie over het hoofd hebben gezien. 



Wat er met Simkaart wisselen word bedoelt is niet alleen om de kaart te controleren maar meteen ook de telefoon. Het kan namelijk ook zijn dat de antenne van de telefoon minder goed zijn werking doet. 



Wat u ook kunt proberen is om het betreffende toestel uit te zetten, Simkaart er voor 15 minuten uit te halen om deze vervolgens er weer in te doen en de telefoon weer aan te zetten. De kaart maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk. 
Hoi heer_bommel,



Mijn excuses, uw reactie is inderdaad over het hoofd gezien. Ik zie aan uw gegevens dat u hier in juni 2014 ook al last van had. Is het in de tussen tijd altijd goed geweest? Ik heb op beide aansluitingen een reset van de simkaart uitgevoerd. Kunt u beide toestellen eens helemaal uit zetten en dan opnieuw opstarten?



Als dit niet heeft geholpen wil ik je toch vragen het volgende te testen:
Kun je me aangeven of je dit op 2G(GSM) of op 3G(UMTS) ervaart?
Dit kan ook bij oudere toestellen. Je kunt dit vinden bij de netwerkmodus. Voor hulp bij jouw toestel kun je hier klikken. Kun je laten weten of het heeft geholpen? En wat er uit de test is gekomen?



@ Raytje dank voor je hulp!:D
Voor zover ik weet heb ik alleen maar 2G. Mijn toestel is een Nokia 1600, en bij mijn weten niet eens geschikt voor 3G. Wat ik precies moet testen is me onduidelijk, uw link verwijst alleen naar een enorme lijst met telefoons en hun gebruiksaanwijzing, en niet naar een test. Mijn Nokia 1600 staat overigens niet in de lijst.



Ik was alweer vergeten dat ik in juni hetzelfde probleem had. Ik weet niet meer hoe het toen is opgelost. Het resetten heeft trouwens (bij beide toestellen) niets geholpen.
Hoi heer_bommel,



Een Nokia 1600 staat inderdaad niet in de lijst die -Ruud gaf.

Dit komt waarschijnlijk omdat deze al een tijdje niet meer geleverd wordt. De Nokia 1680 werkt overigens hetzelfde, deze staat bijna aan het begin.

Jouw telefoon heeft enkel 2G, dus testen tussen 2G of 3G kan niet.

In je gegevens van vorig jaar juni zie ik dat destijds je simkaart ook een reset heeft ondergaan, net als nu.

Er is toen ook contact opgenomen met een Netwerkspecialist van KPN aangaande het bereik in jouw postcodegebied. Er werd toen aangegeven dat dit binnenshuis al niet optimaal zou zijn.

Dit komt omdat de antenne in jouw wijk op een loods van slechts 6 meter hoog staat en niet berekend is op de nieuwbouw die er inmiddels gebouwd is. Helaas is het niet bekend of daar verandering in komt, aangezien er geen toestellen meer gemaakt worden die enkel 2G hebben.

Het 3G en 4G bereik bij jou is wel goed, die antennes staan op 23 meter hoogte aan de andere kant van de snelweg.
Hoi Ernst, geen optimaal bereik lijkt me een understatement, ik heb geregeld helemaal geen bereik. Het is wel gek dat dit zo sterk wisselt: in juni is het een tijdje slecht geweest, toen een tijdje weer helemaal goed, en nu dus weer slecht. Opvallend is ook dat ik recent ook klachten vernam van medebewoners in de wijk, die ook binnenshuis niet of nauwelijks bereik hebben, terwijl zij wel 3G (of 4G) hebben. Ik ben kortom enigszins sceptisch of de aanschaf van een nieuwere telefoon het probleem zal oplossen.
Uw opmerking dat er tegenwoordig geen toestellen meer gemaakt worden met enkel 2G klopt trouwens niet. Een korte Google-zoekopdracht leert dat practisch alle los verkochte simlokvrije toestellen met een prijs tot ongeveer 50 euro enkel 2G aan boord hebben.
Hi heer_bommel,



Om het te dubbelchecken heb ik nog even contact gehad met een Netwerkspecialist van KPN. Deze geeft aan dat er op dit moment geen meldingen of storingen zijn in de 2 antennes bij jou in de buurt.

Dat het zo fluctueert is inderdaad wel apart. Kunnen mensen uit jouw omgeving hun telefoon misschien vastzetten op 2G en ondergaan hoe het bereik is?

Als andere mensen met 3G of 4G slechter bereik hebben de laatste tijd zou ik bijna denken dat een hele zendmast problemen heeft, aangezien dit heel andere antennes betreft.



aangezien er geen toestellen meer gemaakt worden die enkel 2G hebben.


Was met een korreltje zout goed te doen. Ik had beter 'nagenoeg niet' kunnen gebruiken.
Beste lezer(s),



Een vriendin van mij woont in Benthuizen (ZH) en ik in Rotterdam-Zuid.

Vaak kunnen we elkaar niet bereiken of het gesprek valt halverwege weg.

We hebben zelf twee mogelijke oorzaken verzonnen:  nog geen 4 meter voor haar huis staat een verdeelkast van Ziggo en verderop in haar straat staat een brandweerkazerne met een zendmast.

Zouden volgens u/jullie dit storende dingen kunnen zijn ?

We hebben allebei een Samsung smartphone, zij heeft Simyo prepaid en ik Simyo Sim Only.

Dank alvast voor reacties !
Hoi dirkk,



Wat vervelend dat het telefooncontact met je vriendin niet vanzelf gaat 😞! Ik ben wel heel blij om te lezen dat je er al best wat onderzoek hebt gedaan en zoveel aanvullende informatie geeft. Deze twee voorbeelden zijn inderdaad dingen die invloed kunnen hebben op de bereikbaarheid van je vriendin. Een zendmast die (te) dichtbij staat of een schakelkast kunnen voor verminderd bereik zorgen 😞.



Ik ben wel heel benieuwd of haar telefoon ook slecht bereik aangeeft en op wat voor netwerk ze dan zit. Is dat op 2G (Edge) of 3G (H+)? En is een gesprek wel beter als ze haar telefoon op een andere netwerkmodus zet?



Alvast bedankt voor je reactie! 🙂
Hi Tiury,



Dank voor je antwoord. Dit weekend heb ik aan de hand van jouw tips even gekeken.

Haar bereik is slecht, van 0 tot max. 2 streepjes, bij mijn toestel ook.

Het rare is dat ze alleen met mij zo'n slechte verbinding heeft.

Ik heb de WiFi analyzer app op mijn telefoon, en heb gezien dat haar signaal vaak overstemd wordt door een ander WiFi signaal.

Ik kon niet nagaan of ze gebruik maakt van 2G of 3G, hoe kan ik dat nagaan ?

Hoe kunnen we de telefoon op een ander netwerk zetten ?



Dank voor je nuttige info !



Groet, Dirk
Hoi dirkk,



Je vriendin zou op haar telefoon kunnen nagaan of ze op die momenten op 2G of 3G zit. Ook kan ze dit instellen in haar toestel.

Hier kun je van de meest gebruikte toestellen een handleiding downloaden om na te gaan hoe dat moet.

Als je aangeeft wat voor toestellen jullie precies hebben, kunnen wij daar ook in assisteren als jullie er niet uitkomen.
Beste Forumleden,



Dit antwoord is denk ik de oplossing.

Samen met de info die ik op internet heb gevonden ben ik nu in staat om de smartphome aan te passen.



Ik ben zeer tevreden met Simyo en het forum.



Met vriendelijke groet, Dirk
Hoi Dirk,



Heel fijn dat je aan deze informatie en wat je op het internet hebt gevonden genoeg hebt 😮 Graag gedaan. Je weet ons te vinden, als je nog andere vragen hebt 😉

Reageer