Skip to main content
antwoord

Waarom ervaar ik problemen met de verbinding/bereikbaarheid op mijn woonadres?

  • June 23, 2025
  • 6 reacties
  • 60 Bekeken

Misschien meer een melding/klacht dan een vraag.

Al geruime tijd ondervind ik veel problemen met mobiel bellen vanuit huis, zowel bellen als gebeld worden.

Qua bereik bij 4G heb ik vaak maar 1 puntje, als ik geluk heb een tweede streepje, maar als ik pech heb valt het helemaal weg.

Hierdoor worden regelmatig telefoongesprekken afgebroken, soms direct na het verbinding maken of opnemen, maar ook tijdens gesprekken. Ook gebeurt het dat daardoor mijn telefoon simpelweg niet overgaat als iemand mij belt.

Dit is voor sociale gesprekken natuurlijk irritant, maar voor meer officiële, bijv een arts spreken, echt héél vervelend!

Als ik mijn telefoon "terug schaal" naar 2G dan krijg ik er een streepje bij, maar ook dan nooit een "vol balkje".

Op andere binnenlocaties geen enkel probleem, dan gewoon een vol balkje 📶

Volgens de dekkingskaart van KPN zou ik hier gewoon goed bereik moeten hebben, ook binnen. (En 2G zogenaamd optimaal , vandaar dat ik dat ben gaan proberen).

Ik woon in een bebouwde kom in een vrij dicht bebouwd deel van het land, zonder hoge gebouwen oid vlakbij. Je zou juist van KPN netwerk goed bereik verwachten.

Ik heb navraag gedaan of er buren zijn die dit probleem herkennen (klein appartementencomplex) en ja hoor, het lijkt echt specifiek probleem te zijn van bereik bij het KPN netwerk, meerdere buren met zelfde problemen bij het KPN netwerk (ongeacht merk telefoon).. En het maakt niet uit of je op de eerste of derde verdieping woont. Buren die via Vodafone, Odido oid bellen hebben wel optimaal bereik.

Kortom de dekkingskaart van KPN klopt echt niet voor mijn woonadres en ik zit met een probleem qua bereikbaarheid. En mijn abonnement loopt nog ongeveer anderhalf jaar door, dus overstappen zit er ook niet in, terwijl ik wel betaal voor goede bereikbaarheid en niet voor het moeten uitvogelen van allerlei lapmiddelen (2G of wifi-bellen)  om toch thuis goed telefonisch bereikbaar te zijn.

Ik snap dat Simyo dit probleem niet zo kan oplossen, maar aangezien jullie het KPN netwerk gebruiken kunnen jullie het hopelijk wel voor mij (en mijn buren) doorspelen naar KPN.

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@Kjerstii,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je slecht bereik ervaart op je thuis locatie! 

Ik begrijp uit je bericht dat meerdere bewoners dit ervaren uit jouw appartementencomplex die ook gebruik maken van het KPN netwerk. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw postcode + huisnummer zodat ik dit kan voorleggen bij onze netwerk specialist? Hopelijk kan er dan een onderzoek worden gestart.

Bedankt voor je r​eactie @JanD!

Groetjes,
Amy

6 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • June 23, 2025

Beste ​@Kjerstii kun je binnen je mobiel vowifi niet activeren?

Dan lopen de telefoongesprekken via je wifi thuis.

Ondersteunt je mobiel geen 5G, ik lees alleen 4G.

Zie onderstaand artikel over Vofiwi en Volte:

https://www.simyo.nl/klantenservice/netwerk/volte-4g-bellen

Succes


  • auteur
  • Beginner
  • June 23, 2025

Bedankt voor het meedenken JanD.! Die optie ontdekte ik een paar dagen geleden ook. Momenteel test ik 2G uit en anders probeer ik dat inderdaad (ik noemde het wifi-bellen 😆). Maar het neemt niet weg dat ik volgens de dekkingskaart goed (telefonisch) bereik zou moeten hebben met 4G, maar dit dus in de praktijk niet het geval is. En aangezien ik er wel voor betaal en ook niet de enige blijk te zijn met dit probleem, wilde ik de klacht wel bij Simyo neerleggen. Als ik dit had geweten had ik geen Simyo abonnement genomen, want ik bel voornamelijk vanuit huis.


JanD
  • Forum Expert
  • June 23, 2025

Beste ​@Kjerstii daarom is het bellen over wifi, vowifi, uitgevonden als aanvulling op het mobiel bellen via 4G om toch een en goede ontvangst te hebben.

De dekkingskaart geeft de open ruimte aan in het veld. Binnenshuis, veelal goed geïsoleerd tegenwoordig kan het bereik minder worden en kan er dus als aanvulling op 4G van Vowifi of VoLTE gebruik gemaakt worden, zoals ik in mijn eerdere reactie beschreef.

 


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • June 24, 2025

Hoi ​@Kjerstii,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je slecht bereik ervaart op je thuis locatie! 

Ik begrijp uit je bericht dat meerdere bewoners dit ervaren uit jouw appartementencomplex die ook gebruik maken van het KPN netwerk. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw postcode + huisnummer zodat ik dit kan voorleggen bij onze netwerk specialist? Hopelijk kan er dan een onderzoek worden gestart.

Bedankt voor je r​eactie @JanD!

Groetjes,
Amy


  • auteur
  • Beginner
  • June 25, 2025

Beste JanD,

Bedankt voor je aanvullende bericht. Nee, mijn telefoon heeft geen 5G, maar dat is volgens de dekkingskaart van KPN ook minder goed op mijn adres. Maar op wifi bellen instellen kan gelukkig wel met mijn telefoon (net als terug gaan naar 2G). Ik moest het alleen even op 2 plekken instellen, waar ik het eerst wel als optie ingesteld had maar niet als primaire voorkeur. Hopelijk is mijn wifi stabiel genoeg om de problemen nu te voorkomen. De praktijk zal het moeten uitwijzen.


JanD
  • Forum Expert
  • June 25, 2025

Bedankt voor de update ​@Kjerstii