Skip to main content
Vraag

VoLTE/4G bellen onder LineageOS met Samsung Galaxy s10e

  • August 16, 2024
  • 17 reacties
  • 92 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ha allemaal, hier een vraag voor de techneuten. Misschien @Thomas?

Ik heb 'n Samsung Galaxy s10e, waar ik deze versie van LineageOS op wil gaan zetten. Helaas is bekend dat IMS nog weleens issues wil geven met die combinatie, dus dat het onduidelijk is of VoLTE/4G-bellen zal werken. Zie hier:

While it certainly is a standard, there is no standard implementation for it in the Android sourcecode. Some vendors have their own implementation, which is not open-source and can therefore not be integrated into LineageOS’ code. Devices that rely on any of these implementations therefore lack the all features provided by IMS (VoLTE, VoWi-Fi, VoNR, etc.). This might or might not affect you, depending on your provider and region.

 

Kennelijk hangt of het gaat werken ook nog af van m'n provider. Weet iemand iets te zeggen over Simyo wat dit betreft? Draait er heel toevallig iemand LineageOS met deze Samsung, die het al dan niet kan bevestigen? Ik zou graag van VoLTE gebruik blijven maken...

17 reacties

Ashley
Forum|alt.badge.img+3
  • Oud-moderator
  • August 16, 2024

Hoi @Augurkenjam,

Bedankt voor je bericht. Goeie vraag!

Helaas ben ik niet bekend met LineageOS en of dit eventuele issues geeft met VoLTE/4G-bellen.

Misschien zijn er andere forum leden die hier meer kennis over hebben.

Groetjes,
Ashley


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • August 11, 2025

Heyo! Mijn vraag is nog actueel. Iemand een respons, of een manier om met Simyo in contact te komen?


Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 12, 2025

Proberen zou ik zeggen. Als je dat toestel al hebt kost een prepaid sim je de kop niet.

Anders is tweakers.net wellicht iets waar de meer kans hebt.


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • August 12, 2025

Ik denk niet dat je m'n vraag begrijpt, ​@wimj12. Ik zit bij Simyo en sta voor de keuze om wel of niet LineageOS te installeren. Liever kom ik er niet pas ná installatie achter dat 4G-bellen niet meer werkt. Een prepaid SIM halen helpt ook niet om die vraag te beantwoorden. Hopelijk lukt een techneut bij Simyo dat wel. 

Ik heb al weleens geprobeerd de klantenservice te bellen trouwens, maar daar werd tot tweemaal toe niet eens opgenomen. Hmm. 

Tweakers is ook geen slecht idee, maar dan zitten we ook maar vanaf buiten te speculeren. Iemand van Simyo die hierop reageert lijkt me handiger. 


Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 12, 2025

Ik snap je vraag nu, maar helpen kan ik je niet.


JanD
  • Forum Expert
  • August 12, 2025

Beste ​@Augurkenjam ik denk dat Simyo …. mobieltjes niet ondersteunt.

voor … schiet me het juiste woord even niet te binnen.

Alleen officiële OS’en op mobieltjes worden volgens mij ondersteund.

Voor contact opnemen met Simyo, zie onderstaande link:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

 


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • August 12, 2025

Dank voor je inzicht, Jan. Mijn vraag gaat echter niet over ondersteuning van mijn mobiel of OS, maar over de technische eigenschappen van het netwerk van Simyo. Daarmee kan ik dan zelf zien of bepaalde features op bepaalde telefoons/OSen werken of niet. 

Anyhow, ik zie dat op dit Simyo-forum geen medewerkers van Simyo reageren, en zal nog maar eens de klantenservice proberen...


Friesian
  • Forum Expert
  • August 12, 2025

Beste ​@Augurkenjam 

Ik zal het je eerlijk zeggen dat ik mezelf het niet toevertrouw om een telefoon van nieuwe OS te voorzien met het risico de telefoon te bricken.

Misschien is het een suggestie om eens te kijken, informeren bij xda-developers.

https://xdaforums.com/

Succes! 

*edit*

Ik lees zojuist je laatste reactie. 


JanD
  • Forum Expert
  • August 12, 2025

Anyhow, ik zie dat op dit Simyo-forum geen medewerkers van Simyo reageren, en zal nog maar eens de klantenservice proberen..

Beste ​@Augurkenjam hier reageren dagelijks moderatoren van Simyo en kunnen je vraag misschien beantwoorden.

Maar het is wel juist dat dit forum geen helpdesk van Simyo is, maar een forum voor en door klanten onder toezicht van het Simyo moderatieteam.

‘bricken’, dat is het juiste woord dat ik zocht ​@Friesian , waarvoor dank.


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • August 12, 2025

Nou ​@JanD, deze vraag staat hier al 11 maanden en nog geen respons van een Simyo-medewerker. Ik wil simpelweg verbonden worden met iemand die zegt ‘ah, ik vraag wel even na bij de technische dienst welke IMS-implementatie ons netwerk gebruikt’ - dat is al wat ik wil weten, en alleen Simyo kan me dat vertellen.

Ik snap niet zo goed wat de meerwaarde van een Simyo-forum is, als Simyo daar slechts discussie tussen klanten modereert… 


Friesian
  • Forum Expert
  • August 12, 2025

Beste ​@Augurkenjam 

De medewerkers, moderators van Simyo doen meer dan alleen gespreksleider, gesprekspartner zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld je vraag ook voorleggen aan netwerkspecialisten. 

@Ashley was een Simyo (klantenservice) medewerkster. 


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • August 12, 2025

Dat zou mooi zijn! Ik heb alleen weinig hoop meer, want over 4 dagen staat m’n vraag hier een jaar, en dezelfde vraag heb ik na geen respons ook tweemaal via mail aan Simyo gesteld (september vorig jaar). Op die mails heb ik überhaupt nooit respons gehad.

Ik hang nu aan de lijn met de klantenservice (ditmaal namen ze op!), die ook zag dat die mails nooit beantwoord zijn, dus de beste man gaat meteen even bij de betreffende afdeling navraag doen zodat ik meteen antwoord krijg. Top!


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • August 12, 2025

Ach helaas, toch mislukt. De klantenservice gaf aan dat er, ook na navraag, ‘niets over bekend’ is bij Simyo. Mijn mails van 'n jaar geleden zijn kennelijk om die reden ook niet beantwoord.

Er moet toch iemand zijn bij Simyo die iets over de technische eigenschappen van het netwerk kan vertellen? Ik ga 't even via KPN proberen. Misschien is Simyo echt gewoon 'n doorverkoper van hun netwerk, en hebben ze verder geen idee wat ze precies verkopen.


Friesian
  • Forum Expert
  • August 12, 2025

https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-en-nummerbehoud-85/volte-4g-bellen-onder-lineageos-met-samsung-galaxy-s10e-48459?postid=229637#post229637

Dit was de reactie vanuit Simyo, ​@Ashley 

Op dit moment zijn de moderators, community manager. 

@Amy

@Roeqajja

@Seren

Succes ! 


JanD
  • Forum Expert
  • August 12, 2025

Misschien is Simyo echt gewoon 'n doorverkoper van hun netwerk, en hebben ze verder geen idee wat ze precies verkopen.

Beste ​@Augurkenjam Simyo is een 100% dochter van KPN en maken derhalve gebruik van dezelfde techniek.

Details kunnen verschillen omdat Simyo Simyo is en KPN  is KPN en dat onderscheid blijft.

Zo zijn Solcon en YouFone ook 100% dochters van KPN

 

 

 


Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 12, 2025

Ik denk dat je iets meer kans maakt bij het KPN forum of tweakers.net. 

Wat ik me herinner van vroeger toen ik me eens verdiept heb in het probleem van Volte en Bellen over Wifi is dat het allemaal erg complex en, zoals je zelf schrijft, provider afhankelijk is.

Dat kon bijvoorbeeld betekenen dat als je bijvoorbeeld een Nokia kocht die bestemd was voor de Bulgaarse markt Volte niet werkte omdat de specifieke Nederlandse profielen niet aanwezig waren in de firmware.

En dat komt vaak voor als je in webshops koopt: ik heb wel eens geinformeerd bij webshops en de meeste kopen in de EU in waar ze goedkoop zijn. Zo is één van de Nokia’s van mij van Bulgaarse herkomst. Maar ik hem hem gekocht in een Nederlandse webshop.

Op mijn vraag hoe dat dan gaat tijdens Roaming met vreemde software in nooit een echt duidelijk antwoord gekomen.

Kortom, als je echt graag LineageOS wil hebben zou ik het gewoon doen. Mocht je vast komen te zitten en niet terug kunnen moet je dit gewoon zien als investeren in een hobby.


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • August 13, 2025

Hi ​@Augurkenjam,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt!

Ik ben persoonlijk ook niet bekend met LineageOS. Ik zie dat mijn collega van de klantenservice hier navraag over heeft gedaan en je per e-mail heeft geïnformeerd hierover. Ik zal de informatie nog even kort samengevat delen onder dit topic:

Simyo ondersteunt VoLTE alleen op toestellen met originele, door de fabrikant geleverde software. LineageOS valt hier helaas niet onder. Daarom kunnen we niet garanderen dat VoLTE werkt met deze combinatie.

Je bent er natuurlijk vrij in om LineageOS zelf te installeren en te testen. Je kunt dan gerust onder dit topic reageren hoe het heeft uitgepakt. Al kunnen we je bij eventuele problemen helaas niet verder ondersteunen.

Super bedankt voor jullie hulp heren! ​@wimj12 ​@JanD ​@Friesian 😊

Groetjes,
Roeqajja