Skip to main content

Al zo’n 3,5 jaar gebruiken we een SIM kaart van Simyo in een GSM-apparaat van Mobeye voor het doorgeven van SMS-meldingen van onze beveiliging. Het apparaat is een Quad band EGSM en gebruikt het 2G-netwerk.

 

Het apparaat heeft al die jaren goed gefunctioneerd.

Een week of drie geleden merkten we dat het geen verbinding met het netwerk had. Maar korte tijd daarna was alles weer in orde.

Bij regelmatige controle nadien bleek dat er vaker geen verbinding was; soms voor enkele uren, maar soms ook een aantal dagen achtereen.

 

Het apparaat is inmiddels gecontroleerd en heeft zelf geen gebreken.

 

Wij hebben het sterke vermoeden dat een en ander het gevolg is van activiteiten van KPN, de eigenaar van het 2G netwerk waar Simyo gebruik van maakt. Het is bekend dat KPN dit netwerk na 2025 buiten gebruik wil stellen en dat ze dit netwerk nu kannibaliseert door er apparatuur en frequentieruimte aan te onttrekken voor gebruik voor haar 4G en 5G netwerken.

 

Is er bij jullie meer bekend over afnemende betrouwbaarheid van het 2G netwerk in onze gemeente Hoeven/Halderberge, postcodegebied 4741 of kunnen jullie navraag doen bij KPN?

Hi @KdD,

Bedankt voor je bericht. Wat onhandig dat je simkaart niet goed werkt in je apparaat!

Het klopt inderdaad dat KPN het 2G-netwerk zal blijven ondersteunen tot 2025. Tot die tijd zou je dus wel gewoon gebruik moeten kunnen maken van 2G. Het is niet zo dat het bereik hierdoor in bepaalde gebieden alvast afgenomen wordt.

Heb je al geprobeerd om de simkaart in een telefoon uit te testen? Het is namelijk zo dat wij niet kunnen garanderen dat je simkaart werkt in een ander apparaat dan een telefoon. Wij bieden hier ook geen garantie op. Mocht de simkaart ook niet werken in een telefoon, dan kunnen wij je wel eventueel een nieuwe simkaart versturen wat dan misschien zou kunnen helpen in deze situatie. 🙂

Ik hoor graag van je!

Groetjes,
Roeqajja


Roeqajja, dank voor je snelle reactie.

 

Ik heb de simkaart gelijk in een oude telefoon met alleen 2G en (de nu vervallen) 3G gezet. Dat leek eerst goed te werken, maar na enkele dagen bleek het net zo te gaan als in het GSM-apparaat; langdurig wel, maar soms ook geen verbinding.

Dus als de kwaliteit van het 2G-netwerk bij ons in de buurt nog goed is, moet het haast wel aan de simkaart liggen.

 

Graag hoor ik hoe we de simkaart kunnen omruilen, en graag met behoud van nummer en beltegoed.


Hi @KdD,

Bedankt voor je reactie. Ik vraag graag een nieuwe simkaart voor je aan, hier zou je het nog mee kunnen proberen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Dan help ik je graag verder. 

Groetjes,
Roeqajja


Reageer