Skip to main content
Beantwoord

Pas op!! Spam sms bericht vanuit een Duits telefoonnummer.

• April 3, 2026
  • 5 reacties
  • 44 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Vandaag opende ik mijn berichtenbox op mijn iPhone en zag daarin een vreemd bericht met een voor mij nog vreemder telefoonnummer.  Dat is een nummer uit duitsland (+49).

Direct ging bij mij de alarmbel af en heb het bericht verwijderd en als spam gemeld.  Maar niet voordat ik een screenshot had gemaakt, zie hieronder. Uiteraard niet op de link in het bericht geklikt.

Daarom hierbij een waarschuwing, wees bedacht hierop!! Hopelijk wordt er vanuit Simyo ook aandacht aan besteed.

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@Bink,

Bedankt voor je bericht. 

Super bedankt dat je dit met ons deelt! Dit is erg waardevol en heb dit daarom meteen intern voorgelegd bij de juiste afdeling. Heel erg bedankt voor je oplettendheid en het alert zijn hierin.

Groetjes,
Amy

5 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • April 3, 2026

Bedankt voor deze waarschuwing, melding ​@Bink !!

Het blijft, elke dag opnieuw, opletten. 

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • April 7, 2026

Hoi ​@Bink,

Bedankt voor je bericht. 

Super bedankt dat je dit met ons deelt! Dit is erg waardevol en heb dit daarom meteen intern voorgelegd bij de juiste afdeling. Heel erg bedankt voor je oplettendheid en het alert zijn hierin.

Groetjes,
Amy

Forum|alt.badge.img+2
  • auteur
  • Rookie
  • April 13, 2026

En vandaag de volgende spam sms ontvangen, nu van een voor mij onbekend 06 nummer. Zie screenshot 

het zal vast niet de laatste zijn

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 14, 2026

Hoi ​@Bink,

Jeetje, wat ontzetten vervelend zeg! Mocht je liever kosteloos een nieuw nummer van ons willen dan kan ik dat voor je in orde maken. 

Je kan mij hiervoor een privébericht sturen met jouw persoonlijke gegevens. 

Groetjes,
Amy

Forum|alt.badge.img+2
  • auteur
  • Rookie
  • April 16, 2026

@Amy 

dankjewel voor de reactie en het erg attente aanbod. Ik maak geen gebruik van het aanbod want een nieuw nummer heeft nogal behoorlijk ingrijpende consequenties.

Als je bedenkt dat ik mijn 2 telefoonnummers al ca. 30 jaar in het bezit heb en iedere keer van provider naar provider heb meegenomen via nummerbehoud. Het nummer / de nummers heb ik destijds namelijk speciaal uitgezocht (mooie nummers en in een makkelijk ritme op te noemen) toen Libertel werd opgericht en het is begonnen met prepaid. Ik moest zelfs terugzoeken hoe lang geleden Libertel werd opgericht.

Logisch dus dat het omschakelen naar een nieuw nummer niet zomaar even een kleine actie is zonder alle personen, bedrijven, overheidsinstanties en zonder iemand of iets te vergeten op de hoogte te moeten brengen. 

Als ik er over nadenk hangt erg vrij veel aan een telefoonnummer vast, zelfs op mijn werk voor 2FA.

Gelukkig heb ik nog een back up met een 2e Simyo nummer (ook een oorspronkelijk Libertel nummer), dus bij echt grote nood of paniek switch ik daar wel naar toe. Dat is voor mij heel makkelijk omdat ik die als E-sim in mijn iPhone heb staan.

En als laatste escape zou ik via een VPN verbinding contact kunnen maken met mijn thuisnetwerk en via mijn Fritzbox kunnen bellen (waar ik CheapConnect ingeschakeld heb).

Spam is helaas iets van deze huidige tijd. Niemand is er blij mee, maar het is vrij moeilijk te voorkomen. SMS spam had ik nog niet eerder meegemaakt en hopelijk blijft het aantal beperkt.

Het is en blijft een kwestie van continue goed opletten op een verdacht bericht en vooral niet zomaar op een linkje klikken.