.

Beantwoord

Nokia C21 stuurt ongewild smsjes, wat nu?

  • 22 May 2023
  • 5 reacties
  • 76 Bekeken

Sinds vorige maand heb ik een Simyo prepaid aangeschaft voor m'n dochter. Deze sim is geplaatst in een nieuwe Nokia C21 plus. En vanaf het moment dat er een SIM kaart in zit, zie ik in het verbruik (en enkel in het verbruik) dat er sms'jes verstuurd worden naar het nummer 02051.

Ik heb de rechten gecontroleerd en buiten google en de standaard telefoon/berichten apps, heeft niks rechten voor het versturen van sms'jes. Daarnaast heeft het nummer van m'n dochter geen betaalservice (volgens payinfo).

Het enige dat ik terug kan vinden is dat dit probleem ook plaats vindt in de UK (2 gevallen gevonden op een forum van een UK provider met hetzelfde model telefoon en naar hetzelfde nummer).

Dus is dit een geval van de C21 plus terug sturen en geld terug vragen en een ander merk/model telefoon aanschaffen. Of is hier nog wat aan te doen?

icon

Beste antwoord door Ray 23 May 2023, 10:06

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @RobbertBeyer,

Bedankt voor je bericht. Wat onhandig dat er ongewenst sms’jes worden verstuurd!

Ik heb het nummer geprobeerd op te zoeken, maar ik kan hier helaas niet veel over vinden.. Zou het kunnen dat dit een activatie-sms is geweest voor de Nokia C12 plus? Ik vermoed dat dit het geval is, aangezien je hier ook 2 gevallen over hebt gevonden op een forum van een provider uit UK. Je zou het nummer eventueel altijd nog kunnen blokkeren.

Groetjes,
Roeqajja

Hallo @Roeqajja ,

 

Het zou kunnen, dit zou verklaren waarom het versturen gelijk gebeurde. Maar er zijn wel in een maand tijd +100 sms'jes verstuurd, dus dan zou het alsnog een bug in het OS/de nokia apps kunnen zijn. Zou het blokkeren van het nummer dan wel werken tegen het versturen (het zou zonde zijn dat er weer geld verloren raakt aan dit)?

 

Met vriendelijke groet,

Robbert

Hoi @Roeqajja en @RobbertBeyer 

Ik heb deze site gevonden en allemaal hebben ze het over de Nokia C21(+).

Het zit hem dus overduidelijk in de telefoon. 

En lees dit ook maar even, maakt een hoop duidelijk.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @RobbertBeyer,

Bedankt voor je reactie. Ik zie dat @Ray twee handige links heeft gedeeld met informatie. Hopelijk zijn je vragen hiermee beantwoord. Super bedankt voor je hulp, Ray! 😊

Groetjes,
Roeqajja

Hi @Ray en @Roeqajja ,

Helaas niet. Ik was al bekend met die linkjes en die opmerking. Maar het betreft een jaar oude bug en het patch niveau van de telefoon is nieuwer dan de gemelde bug. Zeker omdat ook te lezen is dat Nokia met een oplossing al bezig was.

Daarnaast kan de bug enkel lokaal misbruikt worden en is de telefoon ook nieuw en voorzien van ouderlijk toezicht om te voorkomen dat verkeerde apps zomaar geinstalleerd kunnen worden.

Dus als het nog steeds deze bug is, welke voorkomt op een nieuwe telefoon, dan is de supplychain van Nokia gecomprimeerd (wat natuurlijk mogelijk is, maar niet voor de hand liggend is).

Maar als dit het enige antwoord is vanuit Simyo, dan ga ik terug naar de verkoper.

 

Met vriendelijke groet,

Robbert Beyer

 

Reageer