Skip to main content
Vraag

Kan TomTom live services (traffic) niet aanzetten via 4G/5G, wat moet ik doen?

  • April 16, 2025
  • 9 reacties
  • 361 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Mijn TomTom Go Superior kan niet inloggen op de Live Services wanneer mijn iphone op 4G/5G staat. Dat lukt wel als ik thuis ben en ik via Wifi contact krijg. Dit probleem is, zag ik op diverse fora, al heel lang bekend en heeft te maken met het mobiele netwerk van KPN. Voor zover ik kan nagaan, is dit probleem slechts op te lossen door naar een andere provider over te stappen. Kan er al een oplossing binnen KPN/Simyo worden aangeboden?

9 reacties

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • April 17, 2025

Hoi ​@easterner,

Bedankt voor je bericht. Begrijp ik het goed dat je problemen hebt met je hotspotverbinding? Als dat het geval is, kan ik hierover informeren bij onze netwerkspecialisten en kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Ik hoor graag van je!

Groetjes,
Seren


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Startend Simyaan
  • April 17, 2025

Beste Seren,

Dank je wel voor je reactie. De handleiding van TomTom is simpel uit te voeren. Zet blootooth aan en maak een secundaire hotspot aan. Daarna kan ik via wifi inloggen op mijn TomTom account en Live/traffic services. Wanner ik met mijn auto op stap ga, moet ik vanzelfsprekend gebruik maken van 4G/5G. Dat gaat vanzelf. Alleen mijn TomTom navigator schakelt de online verbinding dan af. Dit is een algemeen bekend probleem van het KPN netwerk!! Daar is sinds 1 of 2 jaar iets mis mee. Blijkbaar is de doelgroep te klein/ kosten te hoog om hier iets aan te doen. De enige werkende oplossing die ik lees, is je abonnement bij KPN opzeggen en een nieuwe sim kaart van een andere provider in je iphone installeren. Alles werkt dan perfect!!!!

Ik ben bang dat er bij KPN geen oplossing is. Maar ik ben benieuwd.

Groeten, Charles


Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • April 18, 2025

Beste Seren,

Dank je wel voor je reactie. De handleiding van TomTom is simpel uit te voeren. Zet blootooth aan en maak een secundaire hotspot aan. Daarna kan ik via wifi inloggen op mijn TomTom account en Live/traffic services. Wanner ik met mijn auto op stap ga, moet ik vanzelfsprekend gebruik maken van 4G/5G. Dat gaat vanzelf. Alleen mijn TomTom navigator schakelt de online verbinding dan af. Dit is een algemeen bekend probleem van het KPN netwerk!! Daar is sinds 1 of 2 jaar iets mis mee. Blijkbaar is de doelgroep te klein/ kosten te hoog om hier iets aan te doen. De enige werkende oplossing die ik lees, is je abonnement bij KPN opzeggen en een nieuwe sim kaart van een andere provider in je iphone installeren. Alles werkt dan perfect!!!!

Ik ben bang dat er bij KPN geen oplossing is. Maar ik ben benieuwd.

Groeten, Charles

Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik was zelf niet bekend met dit probleem maar ik zal navraag doen bij de netwerkspecialisten en onze technische afdeling. Zodra ik meer weet zal ik dit terugkoppelen. Ik verwacht dit uiterlijk eind volgende week te kunnen doen!


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Startend Simyaan
  • April 18, 2025

Beste Seren,

Dank voor je reactie. Mogelijk was ik nog wat onduidelijk. Met 4G/5G geeft mijn iPhone aan dat hij verbonden is met mijn TomTom Go Superior. Omgekeerd geeft mijn navigator dan ook aan dat hij met mijn iPhone verbonden is. MAAR: op mij navigator zie ik tegelijkertijd tevens staan dat ik niet verbonden ben met mijn TomTom Account én met de TomTom Live services (Traffic). 

Zo is alles duidelijk. Ik hoor graag je reactie.

Groeten, Charles


Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • April 22, 2025

Beste Seren,

Dank voor je reactie. Mogelijk was ik nog wat onduidelijk. Met 4G/5G geeft mijn iPhone aan dat hij verbonden is met mijn TomTom Go Superior. Omgekeerd geeft mijn navigator dan ook aan dat hij met mijn iPhone verbonden is. MAAR: op mij navigator zie ik tegelijkertijd tevens staan dat ik niet verbonden ben met mijn TomTom Account én met de TomTom Live services (Traffic). 

Zo is alles duidelijk. Ik hoor graag je reactie.

Groeten, Charles

Nogmaals heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik heb dit doorgezet, zodra ik meer weer zal ik dit terugkoppelen. 


Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • April 23, 2025

Hoi ​@easterner,

De netwerkspecialist heeft gevraagd of je kunt updaten naar iOS 18.4.1 en daarna opnieuw kunnen testen of het probleem nog steeds optreedt.

In deze update is namelijk een fix opgenomen voor dit probleem. Mocht het probleem na de update nog steeds aanwezig zijn mag je mij een privébericht sturen met een aantal concrete voorbeelden. Voor verder onderzoek heb ik onderstaande gegevens nodig:

  • Datum:

  • Tijdstip:

  • Locatie:

  • Omschrijving van de melding:

  • Welke stappen onderneemt je?

  • Apparaat (model en type):

Alvast bedankt. :)

Groet,
Seren


JanD
  • Forum Expert
  • April 23, 2025

Beste ​@easterner en ​@Seren in een soortgelijk topic bij KPN-forum las ik dat bij APN-instellingen bij beide APN-protocollen alleen IPv4 in te stellen i.p.v. de combi IPv4/IPv6 en dat zou dan positief uitwerlen op de TomTom.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Startend Simyaan
  • April 24, 2025

Seren, Hierbij de twee foto's die ik niet in het privé bericht kon plaatsen. Groeten, Charles


Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • April 24, 2025

Seren, Hierbij de twee foto's die ik niet in het privé bericht kon plaatsen. Groeten, Charles

Bedankt ​@easterner, ik heb je zojuist een privébericht gestuurd.